"Ненормований робочий день, занадто високе навантаження, відсутність планування в процесі роботи сприяють втомі, яка може накопичуватися. Людина почувається виснаженою, ефективність праці падає. Згодом виникає явище, яке називають "вигоранням". Що таке вигорання і чим воно відрізняється від стресу? Якими є ознаки вигорання та що робити, щоб його уникнути?", – розповіли у МОЗ України.
Вигорання з'являється поступово та вважається синдромом, а не захворюванням. Однак, воно може прискорити розвиток небезпечних станів (наприклад, депресії). Це поняття не варто ототожнювати зі стресом на роботі, бо останній виникає, коли людина намагається пристосуватися до навантаження.
Загалом, стрес – це не абсолютно негативне явище. Розвиток вигорання відбувається, якщо людина не адаптується та продовжує відчувати стрес.
Симптоми:
- сильна непереборна втома, виснаження;
- дистанціювання від роботи, цинічне сприйняття цієї сфери життя;
- відчуття неефективності та низька професійна самооцінка.
Як запобігти вигоранню:
- Розділіть роботу і дозвілля. Не треба брати робочі завдання додому та розв'язувати особисті проблеми на робочому місці. Також фахівці радять планувати роботу заздалегідь, навчитися казати "ні" та чітко визначати свої пріоритети в усіх сферах.
- Дбайте про фізичне здоров'я: достатньо спіть, повноцінно харчуйтеся та зберігайте здоровий рівень фізичної активності.
- Будуйте добрі стосунки вдома і на роботі.
- Визначте власні можливості та план кар'єрного зростання, підтримуйте та підвищуйте кваліфікацію.
- Сприймайте свою роботу, як щось важливе.
Читайте також:
- "Війна, а я нічого не відчуваю": як боротися з емоційним онімінням
- Психолог, психіатр і психотерапевт – яка між ними різниця та коли до них треба звертатися
- Ознаки, які вказують на проблеми з психічним здоров'ям – перелік
Як роботодавцям уникнути ризиків для психічного здоров'я працівників:
Турбуйтеся про безпечні умови праці
Психічний стан людей погіршується, якщо на їхній роботі не дотримуються правил охорони здоров'я та безпеки. Це також може обернутися негативними наслідками для роботодавця через звільнення та репутаційні втрати.
"Чи працюють люди з небезпечними матеріалами? Чи вчасно обслуговується обладнання, на якому працюють? Чи не є офіс/кабінет/інше робоче місце переповненим, погано освітленим, недостатньо провітрюваним? Чи отримують працівники відповіді на свої скарги чи занепокоєння щодо безпеки?", – радять поставити собі питання фахівці.
Дотримуйтеся здорової комунікації
На хороші стосунки між керівником і співробітником вказує доброзичливе спілкування, яке може врятувати від конфліктів. Відсутність цього навпаки створить напругу, підвищить стрес і, відповідно, погіршить психічний стан колективу.
Підтримуйте співробітників
Поцікавтеся, чи все вони розуміють у робочому процесі та чи є перешкоди для виконання завдань. Це може врятувати від перевантаженості та відсутності мотивації.
Уникайте завищених вимог до продуктивності та результативності
Вимагання найвищого результату в найкоротший термін може стати причиною стресу та емоційного виснаження.
Забезпечте стабільність
"Для українців до восьми років війни на сході та кількох років пандемії COVID-19, які і без того спричиняли стрес і викликали відчуття нестабільності, додалася повномасштабна війна. Довгострокове планування для багатьох людей втратило сенс. Тож важливо підтримувати їхню впевненість в стабільності роботи, щоб працівники не стресували через те, що не зможуть сплачувати рахунки чи утримувати сім'ю", – додали у МОЗ України.
Раніше "Дивогляд" розповідав про причини, які вбивають стосунки у парі.
Поки на нашій землі війна, навіть "Дивогляд" – це не про котиків і пандочок, а про перемоги нашого війська! Наш Telegram Дивогляд 5.UA.
Читайте також: Допоможи ЗСУ – врятуй свій дім: офіційні реквізити та посилання