Вертолітники кажуть: політавши хоч раз на цій повітряній машині, закохуєшся в неї раз і назавжди. Будучи навіть не пілотом – ефект той самий. По-перше, гелікоптери в небі – це магічно красиво. Гучні гвинтокрили просто заворожують погляд. Особливо, коли з підвісних блоків одна за одною вилітають ракети і починають насипати окупантам.
Більше цікавого – дивіться у проєкті "Бомба Ракета"
Де використовували Мі-24
Мі-24 – гвинтокрил-легенда, хижий загартований повітряний боєць, учасник найвідоміших збройних конфліктів за останні пів сторіччя. Брав участь у миротворчих місіях у колишній Югославії, Ліберії, Кот Д’іВуарі, ДР Конго.
Нині Мі-24 – це основний ударний вертоліт Армійської авіації наших Збройних сил від 1972 року, який є також на озброєнні армій понад 50 країн світу. Вперше 24-ка піднялася в небо далекого 1969 року. За цей час Мі-24 був випущений у кількості понад 3500 бойових машин в 15 різних модифікаціях.
Характеристики Мі-24
Мі-24, або "Крокодил" – так його називають в армії. Свій так званий позивний вертоліт отримав через потужний та глухий звук його лопатей та двигунів. Характерний вигляд неможливо переплутати ні з яким іншим гвинтокрилом.
24-ка – це радянський ударний вертоліт, гримуча суміш штурмовика і бойової машини піхоти. Бойова птаха важко озброєна, захищена бронею, була учасником багатьох воєнних конфліктів, де добре зарекомендувала себе. Мі-24 став одним із символів війни в Афганістані.
Основні завдання гвинтокрила
Основне завдання Мі-24 – перекидання живої сили і вогневої підтримки піхоти на полі бою. Льотчики армійської авіації Сухопутних військ можуть підвезти додаткову зброю на поле бою, евакуювати поранених, ну і накрити склади чи позиції противника. Наші піхотинці завжди кажуть – коли в бою чують гуркіт гвинтокрила над собою – легше воювати, бо з неба ще та підтримка.
Мі-24 літає на гранично малих висотах. У гористій місцевості може нишком підлетіти до противника і добряче вдарити по позиціях. Бойовий вертоліт буквально "виринає", завдає ударів по ворогові із застосуванням ракетного, артилерійського і бомбового озброєння.
Особливості польотів на Мі-24
У росіян наші бойові пташки постійно під прицілом, по гвинтокрилах зручно цілитися – вони великі та добре помітні ворогу. Тому завдання вертолітники виконують на мінімальній висоті.
Перед польотом військові враховують усе до найменших подробиць: місце бойових дій, розташування ППО противника та перешкоди, які можуть чекати борт на шляху. Тому, щоб не стати мішенню для ворожої ППО, вони буквально ковзають над електродротами.
Вертолітники вміють різко змінювати курс і висоту, а також, за потреби, зависати у повітрі. Такі характеристики дають змогу Мі-24 маневрувати, завдаючи ударів на найбільш важливих ділянках. Наші майстерні вертолітники можуть пролетіти сотні кілометрів й не потрапити в поле зору ворожої ППО.
Удосконалення гвинтокрила
Попри поважний вік, гвинтокрил Мі-24 постійно дообладнується й удосконалюється щодо сучасних вимог війни: системами навігації, бортовими комплексами оборони, прицільними комплексами та озброєнням, обладнанням для польотів в окулярах нічного бачення. Його вогнева міць, маневровість, захист екіпажу, багатофункціональність, невибагливість та простота в обслуговуванні зробили цей гвинтокрил універсальним бойовим комплексом для ефективної вбивчої роботи вдень та вночі за будь-якої погоди та на будь-якій місцевості.
Технічні характеристики
Мі-24 – це тандемна кабіна для розміщення екіпажу, крила для підвіски озброєння, вантажна кабіна для перевезення до 8 десантників, потужна гармата або керований кулемет, протитанковий ракетний комплекс та шасі, які ховаються під час польоту.
Екіпаж гелікоптера змінюють залежно від завдання. Якщо бойовий виліт – працюють лише 2 пілоти, на всі решта – беруть бортового техніка. Максимальна швидкість Мі-24 – 330 км/год.
Крейсерська швидкість – 220/270 км/год. Дальність дії – 160-290 км. Максимальна злітна маса – 11 500 кг. Маса порожнього вертольота – 8500 кг.
Кількість перевезених людей – 8 десантників. Довжина – 18 метрів. Висота – трохи більш як 4. Бойове навантаження – до 2500 кг на 6 вузлах підвіски.
Гелікоптер також може здійснювати вогневу підтримку піхоти та бронетехніки під час наступу та контрнаступу. З вертольота по ворогу завдають ударів некерованими ракетами вітчизняного виробництва С-8 та С-13 різних модифікацій, а також подібними до них, західних – ракетами "Гідра" та "Зуні", 30-міліметровою гарматою ГШ-2-30, 12,7-мм кулеметом ЯкБ-12,7.
Також на гелікоптер можна підвісити бомби від 50 до 500 кг або запалювальні баки. Мі-24 переважно на бойові завдання вилітають парою. Після низького польоту гвинтокрил передньою частиною піднімається догори, ніби задирає носа, стріляє і дуже швидко йде в бік і донизу. Це так зване "кабрування". Далі робота за ракетами, які летять від 5 до 12 км. Максимально за один раз Мі-24 може випустити 40 ракет, наприклад С-8, і накрити площу у 300-400 метрів.
На що та кого полює Мі-24
Під удар наших бойових птахів потрапляють скупчення техніки противника та особового складу російської армії, місця формування штурмових груп, блокпости, мінометні розрахунки, КСП рот та батальйонів, стартові позиції БПЛА, місця збору та евакуації пошкодженої техніки, а також склади та скупчення боєкомплекту.
Під час повномасштабного вторгнення уявити ЗСУ без ударних гелікоптерів нереально. Бо у потойбіччя вони відправили вже велику кількість так званих солдатів-переможців, поповнили і сміттєзвалища русні знищеною технікою.
Екіпажі вертольотів Мі-24 спільно з екіпажами Мі-8 одними з перших взяли участь в АТО 2014 року – супроводжували військові колони, розвідку, знищували ворожі цілі та сепаратистів під час ведення бойових дій зі звільнення територій Донецької та Луганської областей.
Першим реальним бойовим хрещенням для українських вертолітників стала облога захопленого бойовиками Слов'янська. Також 12 червня 2014 року Мі-24 були залучені під час штурму Савур-Могили.
Зранку 24 лютого 2022 року, коли росія розпочала повномасштабну війну, екіпажі Мі-24 "гостинно та гаряче" зустрічали окупантів. Палили їхні колони на підступах до столиці, на сході та півдні нашої країни і нині продовжують завзято нищити ворога. Зараз у повітрі воюють льотчики чотирьох бригад армійської авіації збройних сил України. У боях за незалежність авіація втратила декілька екіпажів, льотчики яких стали героями України посмертно.
Нагадаємо, українські пілоти розпочали випробування шведських літаків-винищувачів Gripen.
Дивіться також: NLAW, Javelin, TOW: феєрична зброя проти руснявої броні – "Бомба Ракета"
- Робіть свій внесок у перемогу – підтримуйте ЗСУ.
Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.