Космічний вибух
Космічний вибух siasat.com

Астрономи зафіксували найпотужніший вибух у Всесвіті

Читайте по-русски
    Феномен став найшвидшим космічним явищем зі всіх раніше виявлених

Американські астрономи зафіксували надзвичайно рідкісний тип космічних явищ. Результати їхніх спостережень опубліковані у The Astrophysical Journal.

Йдеться про нещодавно відкрите космічне явище, яке відносять до транзієнтів (тобто об'єкт або явище, яке змінює свою іскравість і при цьому виділяється велика кількість енергії). Аномалія відноситься до FBOT (Fast blue optical transient – блакитний оптичний перехідний процес). І вченим на сьогодні відомо лише три таких феномена, які, по суті, являють собою надпотужний вибух, видимий в оптичних, рентгенівських і радіопроменях.

Об'єкт, який породив супер-вибух, знаходиться за 500 мільйонів світлових років від Землі. За характеристиками він нагадує інший відомий FBOT – AT2018COW, який виявили у червні 2018 року. AT2018COW, що отримав назву "Корова", знаходиться на відстані 195,7 мільйона світлових років від Землі. Коли його вперше виявили, він раптово збільшив свою світність до рівня найяскравіших наднових, причому зробив це за рекордні три дні. Жоден із відомих на той момент типів транзієнтів не міг породити такий швидкий спалах, швидкість розростання якого оцінили в 42 тисячі кілометри за секунду. Згідно з однією з гіпотез, "Корова" представляла собою різновид наднової, проте точна природа явища залишалася невідомою.

Однак новий FBOT, позначений як CSS161010, виявився навіть потужнішим від "Корови". Він породив відтік газу і частинок, швидкість якого досягла 55% швидкості світла. Відомо, що подібне здатні виконати гамма-сплески, але вони запускають матеріал, чия маса досягає лише однієї мільйонної маси Сонця. За оцінками вчених, CSS161010 розігнала до більш ніж половини швидкості світла від 1 до 10%. Раніше основним механізмом FBOT вважався колапс масивної зірки з гамма-сплеском або злиття нейтронних зірок. Однак тепер учені вважають, що рідкісний транзієнт був породжений поглинанням зірки чорною дірою.

Ще одним фактором, який може розкрити природу феномена є місця, де відбуваються FBOT. Це невеликі галактики, що містять приблизно 10 мільйонів зірок (для порівняння, у Чумацькому Шляху мільярди зірок), при цьому для них характерний низький вміст елементів, які важчі за водень і гелій. Гігантська зірка з низьким вмістом металів протягом усього свого життя зберігає масу, після чого гине в надпотужному спалаху. Це пояснює, чому FBOT не спостерігається в більших галактиках.

На початку травня стало відомо про ще одне астрономічне відкриття. Учені знайшли чорну діру, яка перебуває ближче до Сонячної системи, ніж усі інші, відомі на сьогодні.

Гроші на бізнес: "Ощадбанк" дав підприємцям можливість отримати вигідні кредити