Зародження нової планети
Зародження нової планети ESO/Boccaletti et al.

Учені вперше зафіксували момент народження нової планети

Читайте по-русски
Хоча астрономам вдалося виявити вже тисячі екзопланет, але про те, як вони утворюються, відомо дуже мало

Астрономам уперше вдалося помітити свідчення народження нової планети. Це зробили завдяки спостереженням на потужному телескопі VLT Європейської Південної обсерваторії, повідомляє НВ.

Дослідники помітили специфічну спіральну структуру з вигином у щільному газопиловому диску навколо молодої зірки. Автори відкриття вважають, що така особливість може бути першим прямим свідченням появи новонародженої планети.

На сьогодні відомо, що планети народжуються, коли в пилових дисках, що оточують молоді зірки, конденсуються холодний газ і пил. Нові спостереження з телескопом ESO VLT встановили найважливіші деталі, які допоможуть ученим краще зрозуміти цей складний процес. Адже, попри те, що астрономам вдалося виявити вже тисячі екзопланет, про те, як вони утворюються, відомо дуже мало.

Зародження нової планети
Зародження нової планетиESO/Boccaletti et al.

Щоб зловити момент народження планети, необхідно спостерігати за дуже молодими зірками. Але досі всі зображення молодих протопланетних дисків були недостатньо чіткими і глибокими і це не дозволяло зареєструвати "вигин", що відзначає місце можливого утворення новонародженої планети.

Однак, на нових знімках зірки AB Aurigae, яка розташована за 520 світлових років від Землі в сузір'ї Візничого, навколо зірки виявлена ефектна спіральна газопилова структура. Спіралі такого виду свідчать про присутність у диску новонароджених планет, які "розштовхують" газ, створюючи в диску "обурення в формі хвилі, щось на зразок сліду, який човен залишає на воді озера".

Раніше 5.UA повідомляв про інше важливе космічне відкриття. Астрономи виявили найдревнішу галактику, яка змінює уявлення про створення Всесвіту.

Завершення проєкту "Стіна" планують перенести на 2025 рік