Чорна діра
Чорна діра nature.com

Астрономи виявили найближчу до Землі чорну діру, її можна побачити неозброєним оком

Читайте по-русски
    Астрофізичний об'єкт не взаємодіє зі своїм оточенням, зазначили науковці

Група астрономів з Європейської південної обсерваторії (ESO) та інших інститутів відкрила чорну діру, яка перебуває ближче до Сонячної системи, ніж усі інші, відомі на сьогодні. Про це повідомляє "НВ".

Виявлена чорна діра входить у потрійну систему зірок, видиму неозброєним оком.

Група довела існування невидимого об'єкта в системі, відстежуючи рух його двох зірок-компаньйонів. Астрономи говорять, що знайдена система може бути лише "верхівкою айсберга" – в майбутньому може бути виявлено безліч таких чорних дір.

"Ми були вражені, коли зрозуміли, що це перша система зірок з чорною дірою, видима неозброєним оком", – каже Пьотр Хадрава, співробітник Академії наук Чеської республіки в Празі і співавтор роботи.

Потрійна система, розташована в сузір'ї Телескопа, така близька до нас, що в південній півкулі її зірки можна розгледіти на темному безхмарному небі без бінокля або телескопа.

Спочатку група спостерігала систему HR 6819 в рамках свого дослідження подвійних зоряних систем. Однак, коли астрономи проаналізували свої спостереження, вони були приголомшені: в системі HR 6819 було присутнє третє тіло, яке виявилося чорною дірою.

Спостереження показали, що одна з двох видимих зірок обертається навколо невидимого компаньйона за 40 днів, а друга переуває на великій відстані від цієї внутрішньої пари.

Прихована чорна діра в HR 6819 – одна з найперших виявлених чорних дір зоряної маси, які не взаємодіють активно зі своїм оточенням і тому залишаються воістину чорними.

Група зуміла виявити її присутність і обчислити її масу, досліджуючи орбіту зірки внутрішньої пари.

"Невидимий об'єкт масою щонайменше в 4 маси Сонця може бути тільки чорною дірою", – зазначив співробітник ESO Томас Рівініус, керівник досліджень.

На сьогодні астрономи знайшли в нашій Галактиці лише пару десятків чорних дір. Майже всі вони активно взаємодіють зі своїм оточенням і видають свою присутність потужним рентгенівським випромінюванням, що виникають при цій взаємодії.

Але за оцінкою вчених, за час життя Чумацького Шляху на чорні діри в кінці своєї еволюції мало перетворитися набагато більше зірок. Відкриття "сплячої" невидимої чорної діри в HR 6819 підказує, де можуть перебувати багато прихованих чорних дір Чумацького Шляху.

"У Галактиці повинні бути сотні мільйонів чорних дір, а нам відомо лише кілька. Тепер, коли ми знаємо, де шукати, їх повинно знайтися більше", – сказав Рівініус.

Астрономи вже припускають, що їхня знахідка може пролити світло і на поведінку ще однієї системи.

"Ми подумали, що система LB-1 теж може виявитися потрійною, хоча, щоб це довести, треба провести ще додаткові спостереження. LB-1 трохи далі від Землі, але за астрономічними мірками все одно досить близько. Ймовірно, існує значно більше таких систем", – розповіла ще одна співавторка роботи Маріанна Хейді.

Як повідомляв 5.ua, астрономи показали, чим "харчується" надмасивна чорна діра.

"Не доводьте до страйків – забезпечте лікарів зарплатами, тестами і страхуванням" – Порошенко з ВР