Авіабаза 'Гайок'
Авіабаза 'Гайок' 5 канал

Поки люди не бачать: як задешево і "з молотка" пішло 80% об'єктів біля летовища у Білій Церкві – сюжет

Читайте по-русски
Авіабаза "Гайок" – колишній військовий комплекс на околиці міста, наприкінці дев’яностих аеродром та авіаремонтний завод вивели зі складу Міністерства оборони й передали у муніципальну власність

Було собі старе і непримітне – хоча колись стратегічне – майно довкола аеродрому в Білій Церкві. І тільки-но в Києві заявили, що білоцерківський аеродром перебудують у міжнародний – третій на Київщині, як непримітне майно стало ласим для бізнесменів. З молотка і задешево вже пішло 80% об'єктів. Корупція чи бізнесменська кмітливість? І що робитиме потім Міністерство інфраструктури, коли виникне необхідність готелів, автостанцій довкола летовища, а місця для них уже не буде? Розбиралася Евеліна Михайленко.

Авіабаза "Гайок" – колишній військовий комплекс на околиці Білої Церкви. Наприкінці дев’яностих уряд вивів аеродром та авіаремонтний завод зі складу Міністерства оборони і передав у муніципальну власність. А прилеглу нерухомість отримала на баланс "Українська авіаційна транспортна компанія" – дочірня компанія державного концерну "Укроборонпром".

Двадцять років об'єкти були непримітними. Аж поки Міністерство інфраструктури не заявило: на білоцерківський аеродром має амбітні плани. У перспективі він має розвантажити аеропорти "Бориспіль" та "Київ", які у сезонний час не можуть упоратися з великими обсягами вантажів.

Поки що комунальний аеродром. А незабаром – уже міжнародний аеропорт "Біла Церква" для вантажних та пасажирських перевезень. Принаймні це обіцяє Міністерство інфраструктури за рік. Такі перспективи зробили прилеглу територію надто привабливою.

"Продали вже близько 15 будівель різного призначення – це і бомбосховища, і сховища, і караульні приміщення, й інші службові приміщення", – розповідає депутат Білоцерківської міськради Володимир Бабенко.

Авіабаза 'Гайок'
Авіабаза 'Гайок'5 канал

Об’єктами колишньої військової бази справді торгують. Відтоді, як із містечка пішли люди у формі, стратегічним майном ніхто не користувався. А нині цю занедбану нерухомість – бункери, склади, казарми, караульні приміщення – продає підприємство-власник, "Українська авіаційна транспортна компанія". З 2013 року вона банкрот, і за рахунок розпродажу свого майна вже два роки поспіль віддає борги.

"Ми порахували, що для того, щоби привести це все до нормального стану і забезпечити охорону, щоб ці об’єкти не руйнували, потрібно коштів більше, ніж вони можуть потенційно принести. Для нас це була вимушений захід", – прокоментував керівник санації держпідприємства Олександр Філевський.

Що і за скільки пішло з аукціонного молотка – можна перевірити на сайті Мін'юсту. 7-го червня на території Білої Церкви продали склад площею 406 кв. м. за 216 476,57 грн., або сховище площею 200 кв. м. за 106 801,48 грн. Бункер тільки виставили на продаж за 545 369,53 грн., але покупець на нього поки не знайшовся.

Авіабаза 'Гайок'
Авіабаза 'Гайок'5 канал

"Не ми визначаємо вартість. Є спеціалізовані оцінювальні компанії, які проводять оцінку даного майна, і ця оцінка є стартовою вартістю для продажу на аукціоні", – пояснює пан Філевський.

Загалом із 2017 року на території довкола летовища продали 55 об’єктів. Залишилося 14. Це майно на аукціоні активно скуповують фізичні особи.

"Мета теж проста – перепродати. Тому що як можна використовувати тут поряд із аеродромом ось таку споруду? Хіба що це, може, якісь гриби вирощувати. Підкреслюю, аеропорт, якщо він буде, прийде сюди інвестор, і вийде так, що цьому інвестору будуть просто названі ціни. Інвестор розвернеться і піде. Тобто не буде тут аеропорту", – переконаний депутат міськради Володимир Бабенко.

Керівництво ж Білоцерківського аеродрому про продаж прилеглої до нього нерухомості знає. Але катастрофи в цьому не бачить.

"Всі ці об’єкти, які продаються УАТК, безпосередньо не можуть вплинути серйозно на розбудову цього міжнародного аеропорту", – каже директор КП Білоцерківської міської ради "Білоцерківський вантажний авіаційний комплекс" Сергій Кандауров.

Але може вплинути частина недоданої ділянки аеродромного комплексу, яку не передали в комунальну власність наприкінці дев’яностих. Йдеться про 25 стоянок для літаків, руліжну смугу та бункер.

"Це та територія, яка йде від злітно-посадкової смуги, і от вона займає більшу частину території. Тому ми з самого початку, коли розробляли план санаційних заходів, ми не включали її до об’єктів, які можуть бути реалізовані для погашення заборгованості", – пояснює Олександр Філевський, керівник санації підприємства, яке розпоряджається об'єктами.

Авіабаза 'Гайок'
Авіабаза 'Гайок'5 канал

"Виходить ситуація така: "Укроборонпром" разом з УАТК, як собака на сіні. Вони і продати не можуть. Тому що це аеродромний комплекс – його не можна продати та приватизувати. І віддати нам вони не можуть. І тепер проблема передачі з державної власності в комунальну власність – це проблема перемовин між Міністерством економічного розвитку і торгівлі, "Укроборонпром", УАТК і білоцерківської громадою", – пояснює Сергій Кандауров.

У профільному відомстві розповідають про майбутні плани, всупереч маніпуляціям із об'єктами. Летовище у Білій Церкві буде. І його розбудова розпочнеться восени цього року.

"Міжнародні експерти, які розробляли попереднє техніко-економічне обґрунтування, виходили з наявної ситуації. Враховували територію, фінанси, майно та можливості, які на цей час є в користуванні аеропорту. Тому залучення прилеглої території є бажаним, але не є необхідним", – розповіла директорка команди підтримки реформ Міністерства інфраструктури Ірина Кошель.

На першому етапі – впродовж 10 років – відомство планує залучити 59 млн євро інвестицій. За ці гроші реконструюють аеродром, злітно-посадкові смуги, навігаційні системи та спорудження вантажного терміналу. Згодом подбають і про пасажирські перевезення.

Авіабаза 'Гайок'
Авіабаза 'Гайок'5 канал

Нині аеродром у Білій Церкві приймає, ремонтує та технічно обслуговує повітряні судна типів ІЛ-76 та АН-12. Будівництво повноцінного міжнародного аеродромного комплексу розраховане на 30 років. А пасажирський термінал – третій на Київщині – має з'явитися вже у 2029-му.

Евеліна Михайленко, Віктор Сніжко, "5 канал"

Попередній матеріал
На лекції з української мови столичним держслужбовцям розтлумачили новий правопис – відео
Наступний матеріал
"Постійно своїх бійців оберігала": у Херсоні попрощалися з медиком, що загинула в санітарному авто

У Львові затримали жінку, яка намагалася продати 17-річну доньку в сексуальне рабство

"До чогось готуються": окупанти підозріло затихли поблизу ДАПу

#KyivNotKiev: найбільший аеропорт Німеччини почав правильно писати назву української столиці

#KyivNotKiev : в аеропорту Німеччини правильно написали назву української столиці

За крок до літа: безпека авіаперельотів та стан літаків

#KyivNotKiev: найбільший лоукостер Європи виправив написання українських міст