25 грудня 2024 року у Казахстані зазнав аварії літак Азербайджанських авіаліній. 38 людей загинули. Попри заяви російської сторони, які були схожі на маячню, одразу стало зрозуміло – лайнер пошкодила російська ракета ППО біля столиці Чечні Грозного. А потім російські диспетчери заборонили азербайджанським пілотам посадку в найближчих аеропортах і відправили у Казахстан. Очевидно, в надії, що літак впаде у море, – тобто з метою приховати сліди злочину. Ця історія показова, бо більшість пасажирських літаків в історії були збиті саме радянською чи російською зброєю.
Трагедія Боїнга-737 рейсу Тегеран–Київ
8 січня 2019 року в небі Ірану одразу після зльоту був збитий пасажирський Боїнг-737 рейсу Тегеран–Київ. Загинуло 176 людей.
Лайнер збила ракета радянського виробництва – і це не випадковість.
У лайнер поцілили дві ракети із радянського зенітного комплексу "Тор". 29 одиниць такої зброї Іран отримав від росії ще у 2007-му. На той момент ісламська республіка вже була під західними санкціями за спробу розробити власну ядерну зброю.
Характерно, що ці потужні ракети отримала не армія Ірану, а так званий "Корпус вартових Ісламської революції".
"Всередині іранської влади є внутрішня боротьба дуже сильна. Умовно кажучи, як у росії, між лібералами і силовиками. Силовики – це якраз Корпус вартових ісламської революції", – пояснює журналіст-міжнародник, історик Олексій Кафтан.
Корпус не підпорядковується президенту країни, а тільки верховному вождю – Великому аятоллі.
"Вартові ісламу пов'язані з культом особи Аятоли. Вони фактично є державою в державі. І, відповідно, мають дуже потужні ресурси", – каже історик.
Завдання Вартових – придушувати антиурядові виступи всередині Ірану та поширювати ісламську революцію на сусідні країни й увесь світ. Для цього у них є власні сухопутні війська, авіація, флот і спецпідрозділи.
Експорт революції означає, що Вартові підтримують відкриті чи гібридні війни у сусідніх країнах задля поширення на них своєї влади. Ще у 2016–му командувач корпусу генерал Алі Джафері відкрито заявив, що 200 тисяч його людей діють у Сирії, Іраку, Афганістані, Пакистані та Йемені.
Йдеться не тільки про самих Вартових, але й про їхні гібридні формування. Найвідомішим із них є ліванська терористична організація Хезболла. За це чотири країни світу, серед яких Ізраїль і США, уже визнали терористичною організацією і сам Корпус.
Постачання російських "Торів" до Ірану не було секретом. Навпаки, це був гучний скандал у західних ЗМІ. Не стало таємницею і отримання цих ЗРК саме одіозними стовпами режиму – Корпусом вартових. Цим відкрито вихвалялись уже іранські медіа. Тому щойно біля місця катастрофи українського літака були виявлені залишки ракет "Тора", все стало очевидним.
Аятолли і Вартові вирішили не чекати Гаазького трибуналу, й уже на третій день визнали свою провину. Все списали на помилку оператора ракетного комплексу. Однак таке пояснення залишає багато питань.
"Питання в тому чи це була помилка. Якщо так, то за яких обставин вона сталась, що їй передувало. Якщо ні, то з яких причин ця непомилка теж мала місце бути. Я не виключаю, що будь–який лайнер міг бути їхньою мішенню. Не обов'язково український. Він просто підвернувся під руку. З тим, аби піти на подальшу ескалацію конфлікту", – зазначає Олексій Кафтан.
Пасажирські літаки в людській історії збивали неодноразово, і винуватець завжди ставав відомим. Це, здається, зрозумів уже весь світ, окрім, хіба що, путіна. Але про все за чергою.
Пасажирські літаки стали частою жертвою військових ледве не з моменту створення цивільної авіації. Цим сумним досягненням відзначились армії найрізноманітніших країн. Різниця полягала лише в тому, чи це був свідомий злочин, чи фатальна помилка.
Перша атака на пасажирський літак
Першою атакою на пасажирський літак відзначилась Японська імперія під час своєї агресії в Китаї. Влітку 1938-го відразу вісім імперських винищувачів атакували цивільний лайнер Дуглас Ді-Сі-Два із 15-ма особами на борту. До війни це був один із найпоширеніших у світі літаків, типу нинішніх Боїнгів, і не впізнати його було неможливо.
Попри це винищувачі вишикувались у формацію для атаки і відкрили вогонь. Пілот пасажирського лайнера спробував вийти з-під удару. Коли його стали переслідувати, здійснив аварійну посадку на воду. Це передбачала інструкція і сама конструкція літака. Але й на воді його продовжили розстрілювати. Вижив лише один із пасажирів, радист і пілот-американець.
"Специфіка ситуації була у тому, що літак не був суто китайським. Місцевий перевізник взяв його в оренду у компанії Пан-Американ – разом із пілотом. Катастрофа викликала бурхливе обурення у США. Вашингтон надіслав до китайської армії своїх радників, а згодом – цілий добровольчий авіаполк, який отримав назву "Летючі тигри". Герої-добровольці стали зірками глянцевих журналів, а Японія втратила останні надії на перемогу у Китаї", – пояснює історик Іван Дерейко.
Цікава також і подальша історія злощасного літака. Його підняли з дна річки, відремонтували і знову поставили на рейс. Та за два роки його знову атакували японські винищувачі. Пілот встиг посадити лайнер, але його вщент розстріляли уже на землі. Тоді загинуло дев'ятеролюдей.
Катастрофи цивільної авіації у Другій світовій
З розпалом Другої світової кількість збитих цивільних літаків зросла. Але дуже характерно, що всі ці злочини – виключно на рахунку агресорів.
У 1942 році японські винищувачі збили над Тихим океаном ще два цивільні аероплани – нідерландський та австралійський. В обох випадках пілоти зуміли дотягнути до суші, та все ж загинуло 17 пасажирів, здебільшого біженців.
У 1943 році список збитих авіалайнерів поповнили нацисти. Над Біскайською затокою німецькі винищувачі без видимої причини збили британський рейсовий Дуглас-Ді-Сі-Три. Серед 17-х загиблих був популярний англійський актор Леслі Говард.
Третім у дружному колективі повітряних піратів передбачувано став Сталін.
У червні 1940 року радянські патрульні літаки ДБ–3 знищили Юнкерс-52, цивільний юнкерс, пасажирський "Калєва" фінських авіаліній, який вилітав з Таллінна до Гельсінки. Це був його один із регулярних рейсів.
Загинуло дев'ятеро людей – фіни, німці, французи, американець, швед та естонець. Згодом у мемуарах один із учасників злочину виправдовувався: лайнер не реагував на вимоги змінити курс, а пасажири начебто через ілюмінатори погрожували "сталінським соколам" кулаками і пістолетами.
"Я не певен, що його можна потрактувати, як акт помсти. Хоча треба брати до уваги, що якраз кілька місяців тому закінчилась Зимова війна. Закінчилась мирним договором, ближчим до капітуляції Фінляндії, але це була дуже почесна капітуляція. Можна це трактувати як акт помсти, але я би цього робити не став", – зауважив Олексій Кафтан.
На той момент фінський літак навіть теоретично не міг мати статусу "ворога". А вимагати змінити курс цивільного повітряного судна у чужому повітряному просторі комуністи не мали анінайменшого
права. Тобто це був чистісінький акт повітряного терору, ініційований напряму з кремля.
"Вони закривали небо напередодні анексії Естонської Республіки, що є, безперечно, актом агресії", – наголошує фахівець.
Атаки на цивільні літаки у післявоєнний час
Одразу після завершення війни атаки на цивільні літаки начебто припинились. Винятки були, але одиничні й швидко роз'яснювались.
Так у 1947–му нідерландські винищувачі збили індійський Дуглас Сі–47 Скайтрейн. Загинуло восьмеро людей. Транспортник віз медикаменти від Червоного хреста в охоплену національним повстанням Індонезію. Офіційна Гаага спочатку відкидала звинувачення з боку повстанців.
Однак коли подія набула міжнародного розголосу і претензії пред'явила Індія, Нідерланди вперше виплатили компенсації родичам жертв авіакатастрофи і купили Червоному Хресту новий літак. Так було винайдено цивілізовану форму подолання криз через ненавмисне збиття цивільних бортів. І уже незабаром вона дуже знадобилася.
Упродовж 60–70-х років передові країни здійснили справжній прорив у розвитку ракетної зброї – наступальної та оборонної. Тепер для знищення цілей – ворожих підрозділів, міст чи літаків – до них не треба було наближатися. Їх не обов'язково було навіть бачити! Просто вказати координати чи виділити маркер на радарі й натиснути кнопку.
"Система відразу почала збоїти! Адже на радарі не видно, цивільний це літак чи військовий, несе він зброю чи ні, загрозливо маневрує чи просто облітає хмару. Ракетам все одно" – наголошує історик.
У 1968-му лайнер Ер Франс після прольоту повз французьку ракетну базу на острові Левант запросив аварійної посадки у Ніцці, але до берега не дотягнув. Загинули 95 людей. Родичі загиблих отримали компенсації, але подробиць катастрофи армійці досі не розкривають.
У 1980–му Париж схибив вдруге. Над Тіренським морем вибухнув італійський "МакДоннел-Дуглас" із 81 особою на борту. Багатоетапне розслідування виявило: неподалік французькі винищувачі вели бій із лівійськими МіГами, і одна з ракет обрала сторонню ціль. Компенсації жертвам виплатила Італія.
Випадки цілеспрямованого збиття
Бували і випадки цілеспрямованого збиття, коли цивільні літаки приймали за щось інше. Так було у 1973-му, під час чергового загострення на Близькому Сході.
"Одна війна, арабо-ізраїльська 67-го року вже завершилась, інша 73-го ще не почалася. У цей час літак лівійських авіаліній – аеробус, який летів курсом із Каїра до Тріполі, – заблукав і відхилився від курсу на кількасот кілометрів. Зайшовши в повітряний простір Ізраїлю", – розповідає Олексій Кафтан.
Лайнер був перехоплений парою ізраїльських "фантомів", пілоти побачили одні одних, але не порозумілись. Замість виконувати команди військових, лівійці виконали різкий поворот, наче хотіли відірватись. Ізраїльтяни вирішили, що лайнер захопили терористи – таких випадків у ті роки було багато.
"Літак був підбитий, пішов на вимушену посадку, розбився. Вижили другий пілот і четверо пасажирів", – зауважив Кафтан.
Загинуло 108 пасажирів. Після міжнародного розслідування голова Генштабу Сил оборони Ізраїлю Давид Елазар взяв вину на себе, а країна виплатила родинам загиблих лівійців понад $3 мільйони.
"Ситуація, аналогічна цій, мала місце у 1988 році. І фігурантом однієї із сторін якраз був Іран, іранські авіалінії А300Б, який ракетний крейсер Вінсон знищив над Перською затокою. Так само не зумівши правильно ідентифікувати ціль", – додає журналіст-міжнародник.
Крейсер прикривав кувейтські танкери від нападів з боку Ірану й уже відбив атаку катерів. Тому, коли за 20 кілометрів виявив наближення повітряної цілі, відразу атакував двома ракетами.
"Його прийняли за літак-винищувач, американського виробництва, який якраз напередодні Ісламської революції Іран отримав зі США", – зауважив історик.
Проте це виявився Ейрбас Іранських авіаліній. На борту було 290 осіб. За результатами внутрішнього розслідування США не стали дочікуватися міжнародного суду й добровільно виплатили родинам жертв $62 мільйони.
"Переважно, якщо стається подібний інцидент, а він стається внаслідок помилки або дій, які можна тлумачити, як активну оборону, то держави відмовляються від юридичного визнання провини і виплачують компенсацію з доброї волі, екс-граціа. США саме так, екс-граціа, виплатили компенсацію. Іран ще, привіт нашому уряду, поторгувався, збільшивши суму виплат вдвічі", – зауважив історик.
При цьому Вашингтон і Тегеран продовжували перебувати у стані неоголошеної війни.
Загалом під час війни цивільні повітряні судна ворогуючих сторін потрапляють під удар дуже часто. Так, у розпал боїв за Нагірний Карабах обидві сторони збивали борти із біженцями. Вірмени зумисно чи випадково збили вертоліт Мі–8, а азербайджанці – близькомагістральний Як-40. У першому випадку загинуло 44 людини, в другому пілоти зуміли посадити підбиту машину й усі вижили.
Потрапила до цього списку й Україна, але за доволі дивних обставин. У 2001-му ракета українського зенітного комплексу С–200 збила російський Ту-154 над Чорним морем. Президент Кучма визнав провину ЗСУ й наказав виплатити компенсації родинам загиблих. Однак на державному рівні до офіційного Києва москва не висунула жодних претензій, тож юридично провина України встановлена не була. Чому? – дізнаєтеся уже в наступному випуску "Машини часу".
Незнання історії не звільняє від відповідальності!
Читайте також: Загинули всі: 5 років тому неподалік Тегерану іранські військові збили пасажирський літак Боїнг-737 – чи покарали винних
Дивіться також відео:
Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій. Також стежте за нами у мережі WhatsApp. Для англомовної аудиторії маємо WhatsApp англійською.