Компенсувати грошима багатогодинні очікування в аеропорту. Українці, які зіткнулися із проблемами під час вильоту на відпочинок або при поверненні додому, вимагають в авіаперевізників та туроператорів заплатити їм за незручності. На що вони можуть розраховувати – з'ясовували кореспонденти "5 каналу".
"Не було представників ні авіакомпанії, ні нашого туроператора. Незрозуміло що робити. На цьому рейсі було дуже багато діток маленьких, була навіть вагітна дівчина", – згадує обставини повернення з відпочинку в Албанії киянка Марія.
Через проблеми в авіакомпанії група туристів з України на початку липня провела більш як добу в аеропорту Тирани. Після повернення відпочивальники вирішили: вимагатимуть в перевізника грошову компенсацію за пережиті незручності. І вже звернулися зі своїми вимогами.
"Ми написали загальну скаргу на ім'я "Браво" (Bravo Airways – 5.UA) з проханням оплатити нам певну суму за те, що ми таке пережили. Хочемо поки мирним шляхом, не до суду", – розповідає Марія.
Компенсація за затримку рейсу в понад 5 годин може становити від 250 до 600 євро залежно від дальності рейсу. Плюс витрати на готель та харчування, якщо вони не були забезпечені. Гроші, витрачені на дорогу додому, якщо туроператор чи перевізник не надали альтернативного способу добратися до місця призначення. А от за моральні збитки, про які іноді згадують відпочивальники, ніхто не платитиме.
12326914556Юрист з авіаційного права Андрій Гук пояснює: "Якась упущена вигода, чи моральна шкода, за міжнародними і українськими правилами відповідальності перевізників, як договірних так і фактичних, – така шкода не підлягає компенсації. Це принцип обмеження відповідальності перевізників. В ньому є сенс, інакше б усі перевізники розорялися".
Ексцеси з українськими туристами, які виникають від початку сезону відпусток, пов'язані з низьким професійним підходом до роботи окремих туроператорів та авіаперевізників, кажуть в Асоціації туроператорів України.
"Туроператор переоцінив свої можливості, замовив багато рейсів, але не всі були продані, тому в нього виникли якісь фінансові негаразди. З іншого боку, авіаційна компанія підтвердила виконання цих рейсів, не зовсім розраховуючи на свої можливості для їх виконання", – розмірковує голова асоціації Ігор Голубаха.
За три тижні червня і липня Державна авіаційна служба провела низку позапланових перевірок авіапарку українських перевізників. Зокрема й тих, хто здійснює нерегулярні перевезення. Результат – майже сотня виявлених порушень, із них – 13 критичних. Усі ці фактори потім перетворювались у багатогодинні очікування сотень українців в аеропортах, а пізніше – у грошові претензії. Іноді навіть через судові позови.

- Обирати перевірених туроператорів та чітко розуміти умови угоди, підписаної з ним.
- У разі виникнення екстреної ситуації – заручатися підтримкою українських дипломатів, які можуть пришвидшити процес повернення додому.
- А в разі ініціювання судового процесу проти туроператора чи авіаперевізника – мати усі документи, які стосуються подорожі.
- Але головна порада, яку дають фахівці українцям, які скаржаться на зіпсований відпочинок – не боятися відстоювати свої права, хай навіть це доведеться робити через суд.
Петро Троць, Олексій Тищенко, "5 канал"