Більшість українців не вміють відрізняти фейкову інформацію від правдивих новин. Такі результати соціологічного дослідження "Ставлення населення до ЗМІ та споживання різних типів медіа у 2019 році" оприлюднив Internews, повідомляє "Голос Америки".
Як показали результати тестування, лише 11% респондентів впоралися із завданням. Цікаво, що при цьому абсолютна більшість українців впевнені у своїй здатності відрізняти у новинах правду від брехні. На це запитання 75% респондентів відповіли категоричним "Так".
Виховання критичного мислення залишається проблемою, кажуть експерти, коментуючи результати опитування.
Насправді виявити дезінформацію не так легко, визнала директорка Internews в Україні Джилліан МакКормак.
"Тести, які ми запропонували, не були аж такі прості й очевидні. Там є деякі маркери, що містять підказку. Але фейки стають дедалі правдоподібнішими, і розпізнати їх дедалі важче. Гарна новина полягає у тому, що дедалі більше людей дізнається про існування дезінформації", – зазначила вона.
"Менш приємна новина – те, що мало хто вважає це достатньо важливим, аби приділяти увагу. Якби ми змогли підвищити усвідомлення проблеми, легше було б знайти для неї розв'язку", – сказала МакКормак у Києві під час презентації результатів опитування.
Інше соціологічне дослідження USAID-Internews було присвячене ставленню населення до ЗМІ та споживання різних типів медіа у 2019 році.
Головний висновок: українці дедалі більше звертаються до інтернету як основного джерела інформації та новин. У 2019 році – вперше – інтернет-медіа та соцмережі обійшли за популярністю телебачення.
З результатів опитування випливає, що 68% респондентів черпають новини з соцмереж (торік цей показник дорівнював 53%). Натомість популярність телеканалів як основного джерела інформації впала до 66% (порівняно з минулорічними 77%).
"Це чіткий індикатор того, що Україна жодним чином не випадає з усесвітнього тренду. Всюди у світі традиційні медіа невпинно трансформують в цифру, і Україна тут аж ніяк не виняток", – прокоментувала ці дані директорка Internews.
Опитування також показало, що в 2019 році українці стали значно менше довіряти ЗМІ. Причому довіра впала до всіх традиційних медіа – преси, радіо, телеканалів. Натомість загальнонаціональним інтернет-виданням довіряє 51% респондентів – і це найвищий показник цьогоріч.
"Як ми бачимо за результатами цьогорічного опитування, зростання ролі інтернету і цифрових медіа змінює спосіб споживання новин та інформації в Україні. Через поширення дезінформації в інтернеті та труднощі з її виявленням важливо, щоб якісна неупереджена журналістика була доступною там, де люди дізнаються новини", – зазначила Джилліан МакКормак.
Довідка. Міжнародна неприбуткова організація Internews вивчає ставлення населення до ЗМІ в Україні з 2012 року. Цьогорічне соціологічне дослідження було здійснене на замовлення Internews за фінансової підтримки Агенції США з міжнародного розвитку (USAID).
Як повідомляв 5.UA, стало відомо, на якому місці Україна за дешевизною мобільного інтернету.