Ціни на бензин, солярку й автогаз можуть знову піти вгору. У травні, бо саме тоді фахівці очікують дефіцит пального. Україна залежна від поставок із-за кордону. Із Росії нафтопродукти вже не завозять. А в Білорусі зупиняються нафтопереробні заводи. В уряді натомість проблем не бачать. Чи вистачить пального, а головне – скільки воно коштуватиме – журналіст "5-го" Сергій Барбу розповість.
Водіям із Луганщини ціни на пальне не до вподоби. У Тернополі теж такій вартості не раді.
"Не порядок. Так не має бути. Якось це має бути розглянуто владою", – обурюється водій.
Бензин, солярка та автогаз. На заправках чи не щодня змінюють цінники. У березні ціни на пальне стрімко пішли догори. Уряд вирішив втрутитися. Держава та нафтотрейдери підписали спеціальний меморандум. Та чи дало це результат? Перемовини між урядом та продавцями вартість пального таки зменшили – на гривню-дві.
У середньому по країні літр бензину А-92 коштує майже 28 гривень. Трохи більше – марка А-95. Дизельне паливо понад 28 гривень. Автогаз – майже 16 гривень.
Утім такі ціни триматимуться лише до кінця квітня, прогнозують у "Консалтинговій групі А-95". Потім вартість знову поповзе догори. Усе через дефіцит пального. Із Росії його перестали завозити, бо компанія-постачальниця потрапила під санкції РНБО. Виникли проблеми з імпортом із Білорусі. Один тамтешній нафтопереробний завод уже перестав працювати, ще один зупиниться на ремонт у травні.
"По скрапленому газу дефіцит травневий оцінюємо десь у 25% ринку. А по дизпальному з нетрадиційних джерел ринку знадобиться знайти десь 50% від споживання. Але це дуже багато. Це доставка морем, це збільшення переробки. Це буде дуже напружений період і він, крім того, співпадає з періодом активних сільгоспробіт", – пояснює директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.
Пального вистачить на всіх, заспокоюють в уряді. Не бачать у Кабміні і підстав для підвищення цін.
"Цим питанням вже займаємося і практично вирішили його. Ми знайшли заміщення для всіх обсягів нафтопродуктів, які теоретично виходили з ринку. Наступна частина нашої роботи – забезпечити ритмічність поставок і відсутність дефіциту пального. Ми домоглися того, що зараз наповненість нафтобаз усіма видами палива практично на максимумі. Аграрії спокійно проводять посівну кампанію", – зауважив міністр економіки Ігор Петрашко.
Ринок пального в Україні критично залежний від поставок із-за кордону. За підсумками минулого року стало відомо: кожен третій імпортний літр дизельного палива надходив із Росії. З бензином ситуація не краща. Майже половину річного запасу 2020-го Україна купила в Білорусі.
Сергій Барбу, Вікторія Ковальова, Ігор Костюк, "5 канал"