Сатурн
Сатурн NASA

У Сонячній системі зафіксували нове незвичайне явище

Читайте по-русски
    Астрономи проаналізували астрометричні і радіометричні дані, зібрані зондом Кассіні

Астрономи зафіксували незвичайне явище, якого раніше не помічали в Сонячній системі. Результати дослідження опубліковані в журналі Nature Astronomy.

З'ясувалося, що супутник Сатурна Титан поступово віддаляється від газового гіганта зі швидкістю у 100 разів більшою від очікуваної. З цього випливає, що за 4,5 мільярди років супутник віддалився на 1,2 мільйона кілометрів.

Згідно зі стандартними моделями, Титан повинен мігрувати зі швидкістю не більше 0,1 сантиметра на рік. Це переміщення викликане ефектом, який називають приливним прискоренням. Гравітаційне поле Титана породжує приливну хвилю на Сатурні, яка через обертання планети навколо своєї осі зміщується вперед у напрямку обертання. Зміщена маса газового гіганта тягне за собою супутник, прискорюючи його і викликаючи розширення орбіти. Раніше учені вважали, що цей ефект для Сатурна і Титана набагато слабший, ніж для Землі і Місяці, через газову оболонку гігантської планети і її малу щільність.

Тепер астрономи проаналізували астрометричні і радіометричні дані, зібрані зондом Кассіні. Була виміряна зміна положення Титана на тлі зірок, а також оцінена сила впливу на зонд із боку гравітаційного поля супутника. Виведені в обох випадках нові показники швидкості міграції супутника Сатурна збіглися між собою.

Дослідники пояснюють високу швидкість зміни орбіти теорією резонансного захоплення, яка була запропонована в 2016 році. Титан змушує Сатурн коливатися з певною частотою, викликаючи резонансне збільшення амплітуди коливань. Унаслідок газовий гігант розсіює більше енергії і змушує Титан віддалятися з більшою швидкістю від планети.

Раніше подібне явище було зафіксовано в інших системах із двома зірками або великими екзопланетами.

Раніше 5.UA повідомляв, що астрономи NASA знайшли новий незвичайний об'єкт у Сонячній системі.

Вибух у квартирі Новомосковська: у лікарні помер власник помешкання