Динозавр, який хворів на рак
Динозавр, який хворів на рак Royal Ontario Museum

У динозаврів також був рак – дослідження

Читайте по-русски
Уперше в історії вчені довели наявність онкологічного захворювання в динозаврів

Онкологічні захворювання з’явилися задовго до того, як по землі пройшла перша людина. Канадські вчені вперше довели, що на рак хворіли і динозаври. Результати дослідження опубліковані в журналі The Lancet Oncology.

Фахівці з Королівського музею Онтаріо вивчили деформовану кістку рогатого динозавра Centrosaurus apertus, який жив 77-75,5 мільйонів років тому, і виявили, що тварина хворіла остеогенною саркомою. Такі злоякісні новоутворення поширені серед людей і тварин і лікуються за допомогою хіміотерапії та хірургічного втручання, іноді – ампутації кінцівки. Серед людей вік основної маси пацієнтів становить від десяти до тридцяти років.

Вчені виявили сліди пухлини розміром з яблуко на гомілці динозавра. Через те, що новоутворення зазвичай локалізуються в м'яких тканинах, розглянути детальніше цей конкретний випадок неможливо. Однак кінцівка була ретельно досліджена за допомогою комп'ютерної томографії та мікроскопа, був зроблений гістологічний аналіз. Крім того, зразок порівняли з малогомілковою кісткою здорового центрозавра, а також дев'ятнадцятирічного чоловіка, якому діагностували остеогенну саркому і ампутували ногу.

Динозавр, який хворів на рак
Динозавр, який хворів на ракRoyal Ontario Museum

Аналіз дав змогу зібрати достатньо доказів, що вивчений екземпляр C. apertus справді страждав від остеогенної саркоми. Діагноз, вперше в історії вивчення динозаврів, був поставлений з тією ж точністю, що і при обстеженні пацієнтів-людей. Цьому не завадила навіть відсутність м'яких тканин.

На думку вчених, рак, швидше за все, знизив рухливість тварини, через що вона могла стати легкою здобиччю для більших мешканців стародавньої Канади. Однак динозавр помер не від онкологічного захворювання. По-перше, перебування у великому стаді оберігало тварину від нападу більш агресивних дасплетозаврів і горгозаврів. По-друге, тіло тварини було знайдено у величезній ніші природного походження поруч з родичами: судячи з усього, стадо центрозаврів загинуло під час повені.

Центрозавр – перший динозавр, але не перша викопна рептилія, у якої виявили рак. До того вчені поставили діагноз остеосаркома спорідненій черепахам рептилії Pappochelys rosinae, що жила близько 240 мільйонів років тому.

Нагадаємо, раніше учені встановили подробиці падіння астероїда, який убив динозаврів. Сценарій падіння космічного об'єкта виявився найбільш смертоносним для древніх тварин.

На українському фрегаті ВМС виявили коронавірус – ЗМІ