Винахідник і успішний підприємець зі світовою славою Ілон Маск розширює горизонти. Він відкрив гігазавод із виробництва електрокарів у Німеччині. І вже до кінця цього року планує випустити з його конвеєра перші електроавтівки. За задумом, можна буде виготовляти до 5 тис. машин щодня. Та от чи вистачить кадрів для такого масштабного виробництва? Хоча, звісно, велику частину виробничого процесу замінять роботи. До речі, їх Маск продемонстрував на вечірці з нагоди відкриття. А ще заявив, що готовий інвестувати у виробництво в інших країнах та ділитися своїми технологіями. Та от чи добереться Маск до України? Чи навпаки українці поїдуть працювати на завод у Німеччині? Це питання до чинної української влади.
Чиновники не раз заявляли про переговори з технологічним гігантом та відкритість до будь-яких іноземних інвестицій. Однак дотепер Ілон Маск так і не виявив зацікавленість в Україні. Хоча в нас є і поклади літію, який необхідний для виробництва електрокарів. Та й кваліфіковані працівники у нас знайшлися б. А може чинна влада не створила умови для відкриття такого виробництва? В Україні другий рік поспіль спостерігається істотний відтік інвестицій. Це офіційна інформація від Державної служби статистики. Якщо в Німеччині відкриттю заводу Маска намагалися завадити екологи, мовляв, популяція кажанів у регіоні може зменшитися, то в Україні проблеми інші. Корупція, про боротьбу з якою так багато говорять у високих кабінетах, є, і вона відлякує потенційних інвесторів. То чи доїде "Тесла" до України і коли це може статися, з’ясовувала журналістка "5 каналу" Марія Писаренко для програми "Час за Гринвічем".
Це рейв у Берліні на 9 тис. людей. Головний хедлайнер тут – не діджей, а винахідник і підприємець Ілон Маск. Вечірка – це відкриття гігафабрики Tesla, першого європейського заводу з виробництва американських електрокарів.
"Ми плануємо запустити виробництво вже найближчими місяцями. І сподіваюся, ми точно випустимо перші машини у грудні", – сказав винахідник, підприємець, генеральний директор Tesla Inc. Ілон Маск.
На відкритті були і друзі Богдана. Він – український тесловод, возить електрокари і запчастини до них уже 5 років не лише в Україну, а й в інші країни східної Європи. Тюнінговані машини відправляє на продаж до США
"Це не її рідний капот, він має більше таку форму агресивну. А тут багато карбону, рублений карбон, карбоновий спойлер. Наші круті проекти, дві широкі Tesla трійка і еска зараз пливуть в Америку назад. Це вперше таке в Україні", – зазначив Богдан Головатюк
Розповідає, був у Німеччині якраз під час гігафесту. Але на відкриття не поїхав.
"Наші друзі їздили туди, дивилися, там було колесо, частини машин. Але нічого такого, що я не бачив. Зайти було не дуже легко. Вони проводили конкурс серед тих, хто хотів прийти, якщо ти власник "Тесли", – сказав співзасновник компанії TSK.ua Богдан Головатюк.
Та от цей завод їхнього бізнесу не змінить. Машини і так везуть зі США та Європи, наприклад, із Польщі. А попит в Україні є. За даними Головного сервісного центру МВС, в Україні зареєстрована 31 тис. електрокарів, і це без урахування гібридних авто. Найбільше у столиці та Київській області – 7 тис. штук.
Tesla не лише в центрі Києва, а й у центрі української політики. Володимир Зеленський у перший рік президентства давав інтерв'ю в салоні електрокара тодішнього голови свого офісу Андрія Богдана. Богдан пішов із посади, і цю саму Теслу спалили торік у серпні.
У цьому сервісі офіс жартома перетворили на Церкву святого Ілона. Кажуть, до них часто приходять по машини посадовці і політики з різних партій.
"Якщо брати електроринок України, то у нас електромобілів більше, ніж у країнах які межують з нами разом узятих. У нас електрокарів на дорогах так, як в Норвегії було 3 роки тому", – наголосив співзасновник компанії TSK.ua Богдан Головатюк.
Електрокарів в Україні понад 200 різних видів. Tesla на другому місці за популярністю і кількістю. Та саме ця компанія визначає технології в галузі. Тож якщо відкриває на території держави, це добрий знак для її економіки та інвестиційного клімату. Та от питання – чи відкриє в Україні?
Листи до центрального офісу американської компанії українське міністерство інфраструктури почало писати ще з 2017 року. Запрошують виробника електрокарів до нас. Радниця міністра Марина Китіна каже: за весь час відповідей звідти не було.
"Але нам вдалося зв'язатися з нідерландським офісом. Нам відповіли, що поки що Tesla не зацікавлена в Україні ні щодо встановлення суперчарджерів, ні відкриття офіційного представництва", – сказала радниця міністра інфраструктури України Марина Китіна.
Марина їздить на електрокарах уже чотири роки. На цій Теслі лише кілька тижнів.
"Ви коли пересідаєте з бензинової, не розумієте, чому так тихо, можливо вона не завелася", – розповіла радниця міністра інфраструктури України Марина Китіна.
Вміст цього акумулятора може бути з української сировини. Бо в ній літій. Він – майже в усіх батареях електропристроїв. А поклади руди з цим мінералом є і в Україні. Це приблизно 10% запасів у Європі та 0,1% світових покладів. Про літій як акумулятор іноземних інвестицій останній рік заговорили і на Банковій.
"У нас є поклади літію, у нас є можливості, як цей літій виробляти й постачати. Це лише один із прикладів", – зазначив Заступник голови Офісу президента Ігор Жовква.
Та все не так просто. Скільки точно літію в Україні – інформація засекречена. У 1980-х в СРСР ці родовища визнали неперспективними. А у 2005 році дані про корисні копалини засекретила СБУ. Не зняли гриф таємно і досі.
"Тому що вони знаходяться у приватній власності", – сказала радниця міністра інфраструктури України Марина Китіна.
У руді цих родовищ вміст – до півтора відсотка. Видобуток іде лише на двох. Одне – це просто ділянки землі, право власності на які і досі не поділять через суд.
"Це дуже великі кошти, щоб встановити техніку, яка буде видобувати цей літій з надр, а потім його переробляти. Тому нам в Україні потрібно дуже багато заводів", – наголосила радниця міністра інфраструктури України Марина Китіна.
Український літій Ілона Маска поки що не зацікавив. Під час поїздки до США українська делегація на чолі із Зеленським попри анонс так і не зустрілася з керівником Tesla. За даними Forbes від 2019 року, лідери з видобутку цієї білої нафти – чотири країни – Австралія, Чилі, Китай та Аргентина.
Та бракує в Україні не лише потужностей з видобутку мінералу. Умови для ведення бізнесу появі такої компанії не сприяють. Податки – ось що найбільше цікавить Ілона Маска. Через це він переніс штаб-квартиру головного офісу Tesla з Каліфорнії до Остіна, штат Техас. А ще переїхав, бо коронавірусні обмеження у штаті заважають роботі найбільшого заводу у місті Фрімонт.
"Адміністрація дуже втручається у роботу компанії, розказує їм, коли карантинні обмеження робити. І друга причина – це податки. І ми можемо хотіти, щоб була фабрика в Україні. Але перше, що треба робити – це зрівнятися податками зі штатом Техас", – сказав співзасновник компанії TSK.ua Богдан Головатюк.
Радниця міністра інфраструктури припускає: цікавість світу до потужностей України ще попереду.
"На мою суб'єктивну думку, це буде не раніше 2030 року, тому що міністерство інфраструктури ініціює законопроєкт, який забороняє завозити автомобілі та ставити їх на першу державну реєстрацію авто з ДВЗ після 2030 року", – зазначила Марина Китіна.
Тоді попит на електрокари всередині країни зросте. Більше електрокарів потребуватиме Європа, яка переходить на екологічніші види палива. Та от головне, кажуть фахівці і підприємці – не поклади літію, а прозорі і рівні умови для будь-якого бізнесу – як українського, так і іноземного.
Читайте також: онук і правнук Сергія Корольова зустрілися з Ілоном Маском.
Марія Писаренко, Юрій Усік, Едвард Белінський, "Час за Гринвічем"