"Ани" на Farnborough-2018. Як "Антонов" робить мрії реальністю

Одну з найпрестижніших авіакосмічних виставок світу – "Фарнборо-2018" відкрили тихо і без пафосу. В містечко під Лондоном прибула прем'єр-міністр Великої Британії. Її скромний кортеж у супроводі кількох поліцейських майже непомітно проїхав статмайданчиком – до стоянки Аеробусів

Тереза Мей ознайомилася з новим А220-300 – вузькофюзеляжним пасажирським літаком виробництва канадської компанії "Бомбардьє". Від липня ці літаки перебувають у лівреї Аеробуса. Європейський авіабудівник викупив у канадців програму вузькофюзеляжних літаків і, перейменувавши їх, отримав портфель замовлень у понад 400 машин.

"Англія дуже багато уваги приділяє цій виставці. До того ж, усі чекають інноваційних проектів, чогось нового. Я думаю, що фахівці не будуть розчаровані в цьому році", – сказав президент ДП "Антонов" Олександр Донець.

'Антонов' виконує мрію

Українські авіабудівники на "Фарнборо-2018" привезли Ан-178 – багатоцільовий транспортник, який, залежно від потреби, можна випускати в різних версіях: від військо-транспортної машини до медичного госпіталю. Ця машина уже вдруге на "Фарнборо". До цих літаків у світі стабільно високий інтерес, пояснив президент "Антонова":

Рампові "антонівські" машини – це взагалі-то наш коник. Окрім того, світова громадськість вкотре підтвердила, що рампові "антонівські" машини – це найкраще виробництво у промисловості авіабудування.

На стенді "Антонова" висіли моделі літаків нового сімейства – 1X8 Next. Так "антонівці" назвали серію машин лінійки пасажирських Ан-148, Ан-158 та транспортного 178. Оновлених і без російських комплектуючих.

"Ми зараз доглядаємо основні базисні системи, які будуть встановлені на цих моделях. І якщо все відбудеться як ми плануємо, то десь на 90% наш електронний борт 1X8 Next буде скомплектований", – розповів Олександр Донець.

'Антонов' виконує мрію

Президент інтригував, адже на виставці планували підписання угоди, яка стане проривом авіабудівників в авіаційному світі. Крім того, допоможе запустити нову лінійку 1X8 Next у серію. Треба лише зачекати, бо підписання було заплановане вже на другий бізнес-день.

У перший бізнес-день "Фарнборо-2018" українські авіабудівники зустрілися з представниками Turkish Airspace і обговорили співпрацю щодо проекту літака Ан-188.

"Турецька сторона дуже зацікавлена в цьому проекті. Крім того, ми очікуємо делегацію Turkish Airspace у Києві, де буде продовжено обговорення технічних, фінансово-економічних та юридичних питань. Це дасть нам змогу у найближчі 2-3 тижні підготувати всю необхідну документацію відповідно до процедури на згоду щодо створення спільного підприємства з розробки виробництва та продажів літака "Антонов-188", – зауважив віце-президент ДП "Антонов" Юлій Кисельов.

Про спільну роботу над створенням нового Ан-188 – військово-транспортного літака короткого злету-посадки – Україна і Туреччина оголосили в Анталії, на авіавиставці "Евразія-2018". Туреччина не просто зацікавлена в цьому літаку, кажуть "антонівці". Вона готова збудувати завод з випуску Ан-188 на своїй території. Хоча перші літаки збиратимуть у Києві.

'Антонов' виконує мрію

"Якщо в нас до кінця року будуть підписані документи щодо створення цього підприємства і воно почне працювати, то ми вже побачимо нові літаки десь у жовтні-грудні 2019 року", – наголосив Юлій Кисельов.
Нині для перекидання сил та вантажу турецькі ВПС використовують старі добрі американські "Геркулеси" – модернізовані Сі-130. Цьогоріч армія чекає і на А400М – "літаючі фортеці", як їх називають у світі.

Туреччина є одним із замовників цієї машини. Але це, наголосив Юлій Кисельов, ніяк не завадить розвитку програми Ан-188:

А-400 і "Антонов-188" – це зовсім різні літаки, різниця між ними в корисному навантаженні. А це десятки тонн, тобто, вони ніяк не можуть бути в сегменті. Десь вони виконують одні і ті самі функції, але це не стосується всіх літаків. Крім того, ці два літаки можуть доповнювати один одного при виконанні військових завдань.

Він також наголосив, що проект відкритий для партнерів. Залучення до співпраці найкращих авіавиробників – світова практика, на яку нині переходить і "Антонов".

"Фінансування всього цього проекту складатиметься з вкладу "Антонова", з фінансування турецької сторони та партнерів, які побажають у цьому проекті взяти участь. Окрім того, це цілком нормальна схема виробництва літаків із боку фінансування, розподілу ризиків. Ті, хто бере участь у створенні цього літака, це умовно спільне підприємство. Тобто кожен ключовий виробник вкладає свої кошти шляхом розподілу ризиків", – пояснив Юлій Кисельов.

'Антонов' виконує мрію

Погода польотам сприяла. У небо один за одним здіймалися гіганти-аеробуси. Короткий розбіг авіасмугою (трохи менше 600 метрів) взяв Ан-178. Невелика хмарність і відсутність вітру дали змогу українським пілотам показати все, на що здатен літак. За три роки, відколи машина піднялася в небо, екіпаж до дрібниць вивчив поведінку Ан-178. Відтак круті віражі, крени, політ на мінімальній швидкості (180 кілометрів на годину) та захід на посадку по крутій глісаді для них – це не проблема.

"Завжди приємно літати, особливо коли на тебе люди дивляться. Крім того, літак уже випробуваний і ми в ньому впевнені. Все добре, можемо приступати до серійного виробництва", – зазначив пілот-випробувач ДП "Антонов" Андрій Спасібо.

'Антонов' виконує мрію

Цим літаком цікавиться Туреччина, Азербайджан і країни Латинської Америки. Гальмує запуск у серію імпортозаміщення. Майже половина комплектуючих на Ан-178 – російського виробництва. Їм потрібно знайти заміну, домовитися з постачальниками і доставити деталі на завод. А це час і гроші. Саме тому "Антонов" вирішив довірити цю роботу професіоналам.

Біля красеня Ан-178-го тривали останні приготування. На нього чекали не просто поважні гості. Адже на носі угода з "Авіал" – дочірньою компанією "Боїнга". Керівництво "Авіала" найперше попрямувало до літака, аби оглянути те, з чим у майбутньому матиме справу.

На цю угоду "антонівці" чекали майже два роки. Саме стільки тривали перемовини з "дочкою" "Боїнга". Готували документ у режимі секретності, щоб конкуренти та недруги не змогли зірвати процес.

'Антонов' виконує мрію

Відповідно до закріплених автографами домовленостей, усі питання, пов'язані з доставкою комплектуючих на нову лінійку 1Х8 Next, лягли на "дочку" "Боїнга". А це значить, що проблема імпортозаміщення, а саме заміна російських комплектуючих на вітчизняні та іноземні, буде розв'язана набагато швидше і дешевше. Пул комплектуючих, необхідних для серійного виробництва нових "Анів", "Авіал" доправлятиме в Київ на завод "Антонов" а за потреби постійно поновлюватиме запас.

"Документ, який підписали, дає істотну перевагу нам зараз у момент споруди нового ряду літаків "Антонова" 148, 158 і 178 Next. Нині є можливість дуже швидко доставляти матеріали, потрібні для будівництва цих машин. До того ж, це може для нас вийти набагато дешевше. Тому що вони все-таки комплексні покупці на певних фірмах", – зауважив президент ДП "Антонов" Олександр Донець.

'Антонов' виконує мрію

Співпраця "Авіал" допоможе запустити літаки лінійки 1Х8 Next у серію, запевнило керівництво "Антонова". Найперше – Ан-178. Чекають авіакомпанії і на пасажирські Ан-158.

"Заявка від Міністерства інфраструктури, наскільки я знаю, від лоукост уже лежить на столі з проявом інтересу щодо літаків 158. Крім того, треба дати повноцінний продукт, з певними умовами – це підтримка власника або там експлуатанта авіаційною мовою, літака в експлуатації, щоб у них не боліла голова на предмет, де зробити обслуговування, як замінити запчастину одну або іншу", – сказав Олександр Донець.

І розв'язанням цих питань – сервісним обслуговуванням експлуатантів українських літаків – займеться теж "Авіал". Будь-яка деталь, яка знадобиться авіакомпанії, буде доставлена оперативно і в будь-яку країну світу.

"Ми зобов'язані підтримувати наших замовників і "Боїнг", у цьому разі – "Авіал Зе Боїнг Текнікс" дасть свою мережу, дасть можливість використовувати їхні логістичні ланцюжки, за якими протягом 24 годин йде поставка одного або якогось елементу літака, який вийшов з ладу: блок або ще щось. Тобто це зовсім інший рівень, зовсім інший рівень роботи з клієнтом", – зазначив президент ДП "Антонов".

'Антонов' виконує мрію

У цеху номер 18 державного підприємства "Антонов" на різній стадії готовності є п'ять машинокомплектів крил і хвостового оперення літаків Ан-178.

"Уже виготовлено чотири комплекти крил Ан-178, три комплекти хвостових оперень, і один комплект центроплана зібраний повністю, другий зараз перебуває на стапельній збірці. Крім того, є агрегати 90-відсоткової готовності, є агрегати 70-відсоткової, але всі агрегати по планеру зібрані. Залишилося тільки начинити їх трубопроводами, системами, готовими виробами, і довести до льотного стану для передачі в цех остаточної збірки", – розповів начальник складального цеху №18 ДП "Антонов" Юрій Таренков.

У закритій кімнаті, куди доступ стороннім заборонено, тестують крило на герметичність. Бо саме крила в літака є здоровенними баками, куди заливають авіапаливо. Під час тестувань кімнату закривають, а якщо паливо просочується, то спеціальні бордюри не дають йому витікати з кімнати.

Крила та хвостове оперення тут створюють ще з російських матеріалів. Свого часу, ще до 2014-го, завод закупив пул комплектуючих для серійного виробництва машин. Із матеріалами для фюзеляжу гірше – алюмінієві, титанові сплави та композитні матеріали українським авіабудівникам постачала Росія.

"Там справді практично повна заміна всіх російських матеріалів, в основному там китайські і якісь західні приходитимуть матеріали", – наголосив Юрій Таренков.

'Антонов' виконує мрію

Авіабудівники демонструють роботу задньої механізації готового крила Ан-178. Лише ця частина літака – це десятки тисяч деталей. Щоб створити таке крило, інженерам та робочим заводу може знадобитися рік. Але за серійного виробництва крила можна виготовляти значно швидше.

"Існує таке поняття у виробництві, як ритм збірки, тобто сам цикл часу виготовлення від початку до кінця складання крила може становити один рік, але частота виготовлення цих крил може становити тиждень", розповів начальник складального цеху №18 ДП "Антонов" Юрій Таренков.

Саме оперативна поставка комплектуючих, на яку розраховує "Антонов" у співпраці з дочірньою компанією "Боїнга", допоможе авіабудівникам швидко відновити серійне виробництво машин. За потреби і наявності замовника, запевняє Юрій Таренков, у цеху номер 18 готові виробляти до півсотні машинокомплектів на рік:

Цей цех будували останні 8 років і устатковували так, щоб випускати від 36 до 48 машинокомплектів на рік.

Якщо не брати до уваги другий фюзеляж "Мрії", що зберігається в одному з ангарів "Антонова". Саме гігант – у компанії з "Русланами" – заробляє кошти на виробництво нових "Анів".

Подивитися на це українське диво злітаються та з'їжджаються тисячі гладячів. У кожному аеропорту, де приземляється "Мрія", на неї чекає захоплений натовп.

'Антонов' виконує мрію

Макс Річардз-Ревт – працівник аеропорту в Торонто, агент з обслуговування літаків на пероні. Кожен "Ан", який прилітає в Канаду, він зустрічає великим українським стягом, а проводжає солодким подарунком, зробленим на замовлення.

"Перед кожним вильотом нашого літака він робить торт із зображенням літака, з бортовим номером. Торт смачний", – розповів флайт-менеджер компанії "Авіалінії Антонова" Євген Ківа.

'Антонов' виконує мрію

Торік на правому передпліччі Макс зробив тату. Тепер руку хлопця прикрашають логотип Антонова, тризуб та слова "Антонов" і Україна. Два місяці тому на спині в юнака з'явилася "Мрія".

"Я працюю з різними літаками, але коли дивишся на розмір, на можливості українських літаків, це перехоплює подих. Враховуючи те, що я родом з України, це дає мені підстави ще більше пишатися цими літаками", – наголосив шанувальник літаків "Ан" Макс Річардз-Ревт.

Народився він у Львові. Там його ще маленьким покинули батьки. Коли хлопчику було два роки, його всиновила родина з Великої Британії і перевезла до Канади. Нині Максу – 21, і цей візит у Київ – його перше повернення в Україну з того далекого 1999-го року, відколи хлопчика вивезли за кордон.

Фото в дитячому альбомі, де Максу два роки і він ще у Львові, юнак коментує англійською. У школі він вивчав дві мови – англійську та французьку. Українську опановує нині. Допомагає йому мати, в якої батько теж – родом з України. Дається мова непросто, усміхається юнак. Але перші успіхи вже є.

Він бачив "Мрію" лише раз – чотири роки тому, коли унікальна машина приземлялася в Торонто. Відтоді це стало його мрією – доторкнутися до "Мрії".

"Нас люблять, у Німеччині дуже багато німці люблять і "Ан-225", і "Руслани", але такого, щоб зустрічали з українським прапором, такого нема. Він надзвичайний хлопець, що я ще можу сказати?" – поділився враженнями Євген Ківа.

'Антонов' виконує мрію

Євген познайомився з Максом у січні цього року на день народження хлопця. Саме тоді "антонівці" вперше зробили юнаку сюрприз – подарували різного роду авіасувеніри. Згодом, в одному з інтерв'ю Євген Ківа запросив Макса в Україну.

"Офіційно. І він настільки швидко відреагував, що через кілька днів написав: "Я купив квиток в Україну і назад за тиждень". Це був приємний шок і я йому пообіцяв, що зроблю все можливе, щоб його візит запам’ятався і щоб він побачив "Мрію". І щоб його мрія здійснилася", – згадував Євген.

Макс не лише побачив, доторкнувся і обстежив "Мрію" зовні та всередині. Спеціально для неймовірного гостя з Канади "антонівці" відкрили вантажний відсік, продемонструвавши так званий "уклін слона" – елегантне присідання "Мрії" перед відкиданням рампи.

А Дмитро Антонов, – командир екіпажу "Мрії" – на кілька десятків хвилин став екскурсоводом – спеціально для Макса провів екскурсію вантажним відсіком та кабіною пілотів Ан-225.

З кабіни Дмитро виніс полотно – подарунок шанувальників "Мрії". Це болівійці – з числа любителів авіації – сфотографували Ан-225 у місцевому аеропорту. А наступного разу, коли літак повернувся з вантажем, вручили фото екіпажу. В цих польотах Чилі – Болівія, зізнався Дмитро, не лише фотографи приємно здивували екіпаж.

Їх усюди, хоч де б були, зізнається Дмитро, зустрічають і проводжають з почестями. Але сьогодні "Мрію" в черговий політ – з аеропорту "Антонов" у Лейпциг – провів особливий шанувальник. 21-річний Макс Ревт – працівник аеропорту в Торонто, щиро і назавжди закоханий в українські літаки. Хлопець, мрію якого сьогодні зробили реальністю працівники "Антонова".

Також можна переглянути фотогалерею за темою:

/
/
/
/
/
/
/
/
/

Попередній матеріал
Розрослася на 40 гектарах: як у Черкасах борються з небезпечною амброзією
Наступний матеріал
Завжди говорив лише правду, яка б не була: пам'яті Кузьми Скрябіна