2002 року у Львові на Скнилівське летовище зібралися десятки тисяч людей, щоб подивитися на масштабне авіашоу. Професійні пілоти демонстрували фігури вищого пілотажу. Завершуючи "півпетлю" літак Су-27 занадто близько опустився до землі, зробив три повороти, впав у натовп та вибухнув. Тоді загинуло 77 людей, серед яких 28 були діти, ще близько 250 людей були травмовані.
Рідні загиблих досі не можуть прийти до тями. Вони не розуміють як сталася трагедія і хто насправді винний у ній. Близько двадцяти машин швидкої допомоги та пожежних бригад було направлено для рятування потерпілих. Тоді за кожного загиблого родичам виплатили від 10 до 100 тисяч гривень. Значно менші суми дісталися тим, хто зазнав травм.
Свідки трагедії та родичі жертв катастрофи щороку згадують Скнилівську трагедію:
- Я теж міг бути жертвою. Коли літак почав падати, то став косити людей своїм крилом. Це було криваве місиво. Всюди були тіла без рук і ніг, а кров лилася рікою.
- Мій син збирав марки з літаками. І на обкладинці альбому з марками був саме Су-27. Пройшло багато років, біль у душі стихає, але рана відкривається, коли приходить цей чорний день.
- Дим був, пожежа і противний запах. Були тіла порозкидані, травмовані люди, крик, зойк, писк, вереск. Тоді одразу почали евакуйовувати всіх людей.
- Загинули в мене: донька Ірина, онука – 11 місяців – Яринка, зять Олег і брат зятя Юрій. Тяжко тоді переживали їх смерть. І зараз не проходить біль. Кажуть – час лікує, насправді ж – ні.
- Субота, гарний сонячний день. Уся сім'я зібралася разом. Я привіз своїх дітей, а потім їх всіх забрав із моргу. Цю рану час не загоїть.
- Тут була моя дитина зі своїми колегами – вони всі загинули. Всі троє загинули. Ми були в такому шоку, що шукали їх цілу ніч і цілий день.
- Щороку на місце падіння Су-27 приходять львів'яни з квітами, щоб вшанувати пам'ять жертв катастрофи. Майже одразу після трагедії поблизу Скнилівського летовища спорудили капличку та пам'ятні знаки.
Тоді покарання за авіакатастрофу понесли близько 10 людей, п'ятьох із них ув'язнили: трьох генералів Військово-Повітряних Сил України та пілотів Володимира Топонаря, якому дали до 14 років, і Юрія Єгорова (до 8 років). Їм інкримінували непрофесіоналізм та відхилення від льотного завдання. Згодом пілотам термін скоротили: одному до 8-ми, іншому – до трьох років відповідно. Нині всі засудженні вже відбули покарання. Скнилівську трагедію визнали найбільшою в історії авіашоу-катастрофою за кількістю жертв.
В одному з інтерв'ю, Володимир Топонар згадав день трагедії та розповів, що відбувалося в кабіні літака:
Під час шоу мені потрібно було виконати кілька елементів вищого пілотажу, на них відводилися лічені хвилини. Я помітив, що тяга обох двигунів зменшилася, швидкість впала. Але причина несправності так і залишилася нез'ясованою! Тим часом на землі впевнено наказували продовжувати політ. Під час виконання останньої фігури – косої петлі з поворотом – літак став некерованим. На суді говорили, що льотчик помилився через недосвідченість. Втім, у мене 27 років авіастажу, понад дві тисячі годин нальоту, я був у складі групи "Українські соколи". Такі елементи виконував десятки разів. У момент, коли Су-27 чиркнув крилом об землю, я зрозумів, що через кілька секунд загину. Однак до останнього сподівався, що винищувач ще можна підняти, повернути в небо – і докладав до цього всіх зусиль. Тоді другий пілот Юрій Єгоров натиснув на катапульту, і ми з ним удвох разом із сидіннями вилетіли в повітря.
До цього найбільшою катастрофою під час авіашоу було зіткнення над авіабазою Рамштайн у Німеччині. 1988 року під час виступу пілотів у повітрі зіткнулися три літаки "Аермаккі", після чого вони впали на глядачів. Тоді загинуло 70 людей, ще 300 отримали поранення.
Нагадаємо, раніше повідомлялося про український літак, який здійснив екстрену посадку в Єгипті.
Також можна переглянути фотогалерею за темою:
Розслідувачі показали уламки ракети, якою збили Boeing над Донбасом – ФОТО





