Як німецький пілот-аматор обвів навколо пальця "найпередовішу" систему протиповітряної оборони СРСР

Матіас Руст і його політ відкриті джерела
Німець Матіас Руст у свої неповні 19 років перелетів на крихітному літаку із Гельсінкі до Москви, щоб... поговорити з Горбачовим, мріючи зробити внесок у справу миру. Тому він просто приземлився на Червоній площі. Щоб далеко не бігати. А в Радянського Союзу виникла нова задача: залатати ганьбу власних сил ППО, що проґавили літачок, адже той навмисне робив усе, щоб його помітили...

28 травня 1987 р. худорлявий юнак на свій страх і ризик заради поставленої перед самим собою "місії миру" зміг легко знеславити і зганьбити збройні сили ядерної наддержави.

Представники збройних сил СРСР, що опинилися у смішному становищі, намагалися виправдати свій непрофесіоналізм і нехлюйство. А їхні послідовники й досі запевняють, що Руст був гвинтиком в операції НАТО, ЦРУ, Пентагону або навіть голови КДБ Крючкова (який нібито діяв за вказівкою Горбачова в пошуку причин для звільнення міністра оборони і генералів ППО).

Романтик-ідеаліст

Ідея здійснити політ прийшла в голову 18-річного Матіаса Руста за рік до описуваних подій, коли він дивився телевізор вдома в Гамбурзі.

Переговори між американським і радянським президентами в Рейк'явіку зайшли в глухий кут, і Матіасу, який тоді ледь закінчив школу і цікавився політикою, захотілося посприяти налагодженню відносин між СРСР і Заходом.

"Я думав, що можу скористатися літаком, щоб побудувати уявний міст між Заходом і Сходом, щоб показати, як багато людей у Європі хочуть поліпшення відносин із СРСР", – розповідає Матіас Руст.

"Тричі я пролетів над Червоною площею на дуже маленькій висоті..."

13 травня 1987 р. він сказав батькам, що збирається обігнути Північну Європу на літаку, налітати час для отримання ліцензії професійного пілота.

Його перша зупинка була на Шетландських о-вах, друга – на Фарерських о-вах біля узбережжя Данії. Усюди він проводив по одній ночі. Потім Руст прибув до столиці Ісландії – Рейк'явіка, після – у норвезький Берген, а 25 травня був у Гельсінкі.

Матіас Руст і його політ
Матіас Руст і його політвідкриті джерела

Примітно, що у той час система протиповітряної оборони СРСР вважалася найпотужнішою у світі.

Вранці 28 травня Руст повідомив диспетчерам у Гельсінкі, що рушає на Стокгольм.

"Я прийняв остаточне рішення тільки через пів години після зльоту. Просто змінив напрямок польоту на 170 градусів – і попрямував на Москву", – розповідав Руст.

У Гельсінкі диспетчер повітряного контролю помітив, що пілот рухався не в тому напрямку, а потім і зовсім зник з екранів радарів – ще до того, як вони встигли зв'язатися з ним по радіозв'язку.

Біля фінського узбережжя розгорнулася масштабна пошуково-рятувальна операція. Коли на поверхні моря помітили нафтову пляму, до пошуків залучили водолазів. Фінські рятувальники шукали Матіаса в морі, а той у кабіні "Сессна-172Б Скайхоук" перетинав радянський кордон. За кілька хвилин він уже летів над Естонією.

Одне з ключових питань: чому Руста проґавили радянські радари? Точніше зафіксували, а потім втратили. При тому, що Руст навмисне летів на великій висоті, щоб його виявили і не збили зопалу, як південнокорейський літак. Справа в тому, що за 5 років до польоту Матіаса радянські військові збили пасажирський літак Південної Кореї в повітряному просторі СРСР – тоді загинули 269 людей.

Радянські радари виявили Руста майже відразу. Не минуло й години, як поруч опинилися винищувачі МІГи, але, не маючи наказу посадити або збити ціль, повернулися на аеродром. Пізніше вище начальство ВПС поширило версію, нібито Руст утік від винищувачів – завдяки майстерному пілотуванню. Дивно, бо на той час у нього ледь набиралося 50 годин польотів.

"Він пройшов від мене зліва, і так близько, що я міг розглянути двох пілотів, що сидять в кабіні, і звичайно ж я побачив червону зірку на крилі літака", – згадував Матіас Руст.

Як виявилося, радянські військові прийняли "Сессну" Руста за свого.

Пілот-початківець подолав кількасот кілометрів у повітряному просторі СРСР без будь-яких контактів із радянськими військовими і диспетчерами.

Він планував приземлитися в центрі Червоної площі і виступити з гучною заявою, однак місце передбачуваної посадки було заповнене людьми.

"Тричі я пролетів над Червоною площею на дуже маленькій висоті. Там було людно, і мені не відразу вдалося вибрати місце для посадки. Теоретично я міг сісти на території Кремля, проте там, з одного боку, було мало місця, а з іншого – я хотів в особі перехожих мати свідків свого прильоту. Я боявся, що КДБ може мене усунути, заявивши, що і знати нічого не знає про якогось там Матіаса Руста", – згадував автор польоту.

Загалом Руст подолав 750 км у повітряному просторі СРСР і приблизно о 19:00 приземлився на Великому Москворецькому мосту на Червоній площі, після чого відкотив літак до собору Василя Блаженного.

"Навколо мене зібралася юрба. Я сказав, що прибув до Москви з місією миру і хочу передати Горбачову своє послання миру. Тоді всі навперебій почали говорити: "Чудово! Нам потрібні такі люди, як ти", – розповів німець.

Люди тиснули йому руку, і Руст мусив пояснити, що він приїхав з "іншої Німеччини" – Західної – а не комуністичної Східної, як думали присутні.

Прямо біля літака Матіаса затримали міліціонери і люди в цивільному, які з'явилися за кілька хвилин. Приземлення на Червоній площі вчорашнього західнонімецького школяра – та ще й у День прикордонника СРСР – стало темою засідання Політбюро ЦК КПРС. "Мовиться про втрату віри народу в нашу армію", – вигукував тоді Горбачов.

"Кремлівського пілота" одразу запідозрили у шпигунстві на користь ЦРУ. 

Руст доводив, що діяв сам і його політ не був елементом змови іноземних урядів. У Кремлі ж відчули справжній шок, коли повною мірою усвідомили принизливий для себе характер інциденту.

Руста визнали винним у порушенні правил міжнародних польотів, незаконному перетині радянського кордону і в злісному хуліганстві. Його засудили до 4 років ув'язнення. 

Суд над Матіасом Рустом
Суд над Матіасом Рустомвідкриті джерела

"Мені як іноземцеві сидіти в тюрмі було набагато легше, ніж звичайним ув'язненим. Мене краще годували, замість одного матраца видали два і зверталися дуже ввічливо. Слідчі швидко зрозуміли, що я не шпигун, не провокатор, а ідеаліст-одинак", – згадував пілот-аматор.

1988 р., після підписання Рейганом і Горбачовим договору про нерозповсюдження ядерних озброєнь, Руста звільнили в знак доброї волі після 14 місяців ув'язнення у Лефортовській тюрмі.

Яких тільки версій не вигадували в СРСР!

Спочатку редактори ТАСС припускали: "Чи не переобладнали літачок Руста під час проміжної посадки в Ісландії, яка є членом НАТО? Чи не були крила зроблені з матеріалу, який не фіксується радаром?"

Пізніше генерал армії Петро Дейнекін заявляв: "Жодних сумнівів, що політ Руста був ретельно спланованою провокацією західних спецслужб!"

Одна з найфантастичніших радянських гіпотез включає в число виконавців "спланованої провокації" навіть екіпаж підводного човна.

Ед Штулер, автор книги про Руста під назвою "Кремлівський пілот", розглянув популярні версії.

Наприклад, журналісти вважали, що Руст орієнтувався по залізничній лінії Ленінград – Москва. Мовляв, у нього було 1,5 год часу на посадку на території СРСР, щоб за допомогою невідомих спільників заправитися пальним для подальшого польоту. І в Гельсінкі, нібито за показаннями свідків, Руст був у зеленій куртці, а в Москву прилетів у символічному червоному комбінезоні. Перевдягнуся в літаку? І запасу пального у "Сессни" начебто вистачало не на 6 годин польоту з Гельсінкі до Москви, але і на всі 8.

Найголовніше: у дійсності Руст летів багато західніше від залізничної гілки Ленінград – Москва, над болотами, де посадити літак було непросто. Тож усі здогадки журналістів розбиваються об цей факт.

Вважається, що радянські радари не помітили Руста, прийнявши його крихітний літачок на екрані радару за хмару. Рудаков же припустив, що це були не хмари, а т. зв. "кулі малого розміру", спеціально запущені, щоб заплутати ППО. І "кучність" цих куль, мовляв, доводить, що запускали їх одного місця в районі озера Селігер – а там 28 травня перебувала група західнонімецьких туристів. А щоб запустити ці кулі, досить нібито газової запальнички.

Згаданий вище Ед Штулер спростував ці пояснення дуже просто: газові запальнички заправляють пропаном або бутаном, які важчі за повітря. Легші за повітря гелій і водень, але їх у запальнички не закачують: гелій не горить, а суміш водню з киснем утворює небезпечний гримучий газ.

Казки про Руста складали не тільки російські генерали і журналісти. Наприклад, німецькі журнали Stern і Bunte теж доклалися. Так, одна з газет сповістила, що політ Руста нібито був рекламною акцією. Мовляв, батько "кремлівського пілота" Дітер Руст продавав літачки "Сессна", і попит на них різко впав. Але насправді ім'я батька "кремлівського пілота" – Карл-Хайнц, він працював інженером у концерні AEG і до авіації стосунку не мав.

Літак Матіаса Руста
Літак Матіаса Руставідкриті джерела

Відмивалися, але голів не зберегли

За кілька днів після інциденту міністра оборони Сергія Соколова відправили у відставку, звільнився командувач ППО Олександр Чаклунов. Колишній начальник радіотехнічних військ СРСР, полковник Рудаков 28 травня саме перебував у відпустці, але після інциденту все одно втратив посаду.

Протягом наступних кількох місяців приблизно 150 військових чиновників позбулися своїх посад.

Крім того, Горбачов скоротив витрати на військово-промисловий комплекс і згорнув безнадійну війну в Афганістані.

За матеріалами DW та ВВС

Читайте також: Від скіфського святилища – до вивчення космосу: фантастична історія найстарішої астрономічної обсерваторії України

Археологи віднайшли загублене "золоте місто" в Єгипті – фотогалерея

археологічні знахідки
/
археологічні знахідки
археологічні знахідки
/
археологічні знахідки
археологічні знахідки
/
археологічні знахідки
археологічні знахідки
/
археологічні знахідки
археологічні знахідки
/
археологічні знахідки
археологічні знахідки
/
археологічні знахідки

Попередній матеріал
Закон не для всіх: як вплинули нові правила на копачів бурштину – ексклюзивне розслідування
Наступний матеріал
Білоруське пальне на українських заправках і "торговельне розлучення" – на чому Лукашенко заробляє в Україні
Loading...