Білоруське пальне на українських заправках і "торговельне розлучення" – на чому Лукашенко заробляє в Україні

Пальне з Білорусі 5 канал / Час. Підсумки тижня
Товарообіг між Україною та Білоруссю за останні роки істотно зменшився

Україна хоче офіційно відмовитися від Мінська як місця переговорів щодо врегулювання ситуації на сході України. Ми говоримо зараз про те, що не можна проводити переговори в країні, яка залежна від Росії на 100%. Але заміну Київ поки що не знайшов.

Утім, Росія вже починає встромляти палиці в колеса. Принаймні словесно, коли говорить, що має сподівання, що Україна не використовує інцидент із літаком Ryanair, "щоб ухилитися від виконання Мінських домовленостей". І вже з огляду на такі заяви припускаємо, що обрати новий майданчик може бути складно.

Взагалі вчинок Лукашенка, який досі важко пояснити, струсонув не лише українських дипломатів, а й нашу економіку. Ми припинили авіасполучення з Мінськом і цього тижня на чотири місяці відмовилися від білоруського струму. Натомість Лукашенко теж не змовчав. Білоруси вже запровадили на пів року режим індивідуального ліцензування для імпорту низки українських товарів, а також можуть скоротити поставки нам бензину марки А-95.

Такі обмеження, звісно, вплинуть на нашу економіку, і це попри те, що товарообіг між країнами за останні роки і так зменшився. На цій графіці ми бачимо, як змінювалися показники. Якщо, приміром, у 2012 році ми імпортували товарів аж на 5 млрд доларів, то вже торік завезли на 3 мільярди, а від січня до березня – лише на 0,09.

Торгівля із Білоруссю
Торгівля із Білоруссю5 канал / Час. Підсумки тижня

Тож наскільки наша економіка залежна від білоруської продукції і чи готові ми виходити на інші ринки – журналіст Сергій Барбу аналізував для "Підсумків тижня".

До диктатора хіба що пішки. Україна заборонила польоти до Білорусі. І закрила свій простір для тамтешніх літаків. Від заборони програють хіба українські аеропорти, до яких літали рейси з Білорусі. Натомість інші компанії, які облітатимуть ізольовану країна-сусідку, користуватимуться авіапростром України. А це мільйони доларів потенційного заробітку.

Літак в аеропорту "Бориспіль"
Літак в аеропорту "Бориспіль"rbc.ua

Андрій Гук, юрист з авіаційного права, говорить: "Белавіа" літали в Київ, Харків, Одесу та Львів. Це аеропортові збори, бюджет втрачає. Але пасажири нікуди не дінуться, вони кудись пересядуть".

Денис Костржевський, голова ради директорів Міжнародного аеропорту "Київ ім. І. Сікорського", розповідає: "Перший місяць, а може, два – це буде скорочення доходів аеропорту, а потім, я сподіваюся, що все вирівняється".

Не забаганка, а турбота про безпеку. Уряд не просто так розірвав авіазв'язок з Лукашенком, зазначають фахівці.

"Немає гарантії, що схожа ситуація не відбудеться найближчим часом або через кілька років з іншим європейським або навіть українським літаком з українськими громадянами", – говорить авіаційний експерт Богдан Долінце.

Україна – важливий транзитний коридор для Білорусі. У сусідній країні, якою керує самопроголошений президент, немає перевізників лоукостів з дешевими квитками. Натомість є дорогий державний монополіст. І без українського неба і аеропортів тисячі білорусів залишаться без літнього відпочинку. Але це не головна проблема.

Через авіаблокаду з Білорусі не зможуть виїхати опозиційні активісти.

Олена Васильєва, директорка фонду "Беларускi Майдан", каже: "Це привід для Лукашенка просто перетворити країну на "душегубку". В Білорусі і так концтабір. А ви уявляєте, всі нині переаховані і зафіксовані. Ну це страшно".

Громадянин Білорусі Іван говорить: "У нас нібито через COVID-19 закритий кордон на виїзд. До чого тут COVID-19? Ми розуміємо, що це підміна понять".

Ще одна підміна понять – це коли українські силовики продовжують співпрацю з білоруськими, стверджують політичні біженці з Білорусі. Тому потенційно кожного учасника антилукашенківських протестів можуть депортувати з України.

Акція на підтримку білоруського народу в Києві
Акція на підтримку білоруського народу в Києві5 канал / Час. Підсумки тижня

Поліна Бродік, координаторка Free Belarus Center, говорить: "Білорусь – це єдина країна, де є смертна кара. Тому це може бути смертельна небезпека".

Вдарити по оточенню Лукашенка санкціями вимагають від української влади опозиційні білоруські активісти. Уряд не проти, відповіли у МЗС. Обмеження вже чекають на посадовців, які підтримують диктаторський режим.

Євген Єнін, заступник міністра закордонних справ, сказав: "Міністерство закордонних справ підготувало відповідний санкційний пакет, який передано до розгляду Ради національної безпеки".

А от сподіватися на економічні санкції проти режиму Лукашенка поки що не доводиться. Торгівля з Білоруссю наразі продовжується. Натомість президент-самозванець сусідньої держави спрацював на випередження. Білорусь першою оголосила Україні торговельну війну. Запровадила мита на деякі українські товари – солодощі, цеглу, меблі, пральні машини і навіть туалетний папір.

Міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба заявив: "Якщо хоч одна компанія постраждає, ми будемо її захищати. Українська держава жорстко захищатиме свої економічні інтереси".

А інтереси чималі. У середньому за рік Україна продає Білорусі товарів на понад $1 млрд.

Білорусь виторговує в Україні втричі більше. Найбільше заробляє на пальному. І тут небезпечні не так білоруські заробітки, як сама катастрофічна залежність від сателіта Москви. Адже білоруси роблять бензин саме з російської нафти.

Ціни на пальне
Ціни на пальне5 канал / Час. Підсумки тижня

Частка бензинів, імпортованих з Республіки Білорусь, в загальному балансі ринку бензинів у період з 01.01.2021 по 01.05.2021 становить 49,5%, дизельного пального – 42,0%.

Імпорт палива з Білорусі
Імпорт палива з Білорусі5 канал / Час. Підсумки тижня

Агія Загребельська, державна уповноважена Антимонопольного комітету (2015–2019), пояснює: "Заборона імпорту пального з Білорусі, якщо її буде приймати Україна … Це не буде кроком в інтересах України. Тому що нам буде дуже важко перекрити цей дефіцит".

Наприкінці тижня ЗМІ повідомили, Білорусь з червня припинить продаж бензину до України. Це означало б істотне подорожчання пального. Бо доставляти його довелося б, наприклад, морем. Зрештою у Білоруській нафтовій корпорації повідомили, бензин Україні таки продаватимуть. Але, можливо, у менших обсягах.

Сергій Куюн, аналітик і директор "Консалтингової групи А-95", каже: "Для Білорусі Україна – це годівниця, ми годуємо білоруську нафтопереробну галузь, бо ми даємо найбільші ціни за їхнє пальне".

Тож поки що проблема з білоруським пальним в Україні не вирішена. Чи шукають йому альтернативу, уряд не повідомляє. Натомість закупівлю іншого ресурсу – струму – Україна таки припинила. Принаймні до жовтня. До того часу імпорт світла з Білорусі під забороною.

Електрика
Електрикаpixabay.com

Головний піар-проєкт Володимира Зеленського теж, як з'ясувалося, з "лукашенківським душком". "Велике будівництво" залежить від поставок бітуму з Білорусі – його використовують для будівництва доріг. Та й на самому ремонті українських шляхів білоруські фірми добре заробляють. За даними журналістів проєкту "Схеми", наближений до Лукашенка олігарх Микола Варабей нагрівся на "Великому будівництві" на 320 мільйонів гривень.

Поставки бітуму з Білорусі
Поставки бітуму з Білорусі5 канал / Час. Підсумки тижня

Торговельне "розлучення" з Білоруссю може вплинути не лише на ціну пального та якість доріг. Під загрозою навіть вартість харчів. І білоруські продукти тут ні до чого.

Економіст Олег Пендзин каже: "Білоруські продукти – це скоріше замануха така. Маленький бренд, аніж реальний обсяг споживання".

Максим Соколов, заступник голови Всеукраїнської аграрної ради, зауважує: "Ми залежні від Білорусі у постачанні добрив. В затратах аграріїв добрива зараз становлять 30 відсотків. Тобто це істотна частина затрат".

Але альтернативи білоруським добривам поки що немає, переконують у Всеукраїнській аграрній раді. Натомість в уряді заперечують.

Роман Лещенко, міністр аграрної політики, каже: "Всі ключові виробники добрив у світі зацікавлені в українському ринку".

Позбутися білоруської економічної залежності Україні одномоментно не вдасться. Але тягнути час уже немає куди. Кожен день зволікання може дорого коштувати вітчизняній економіці. Особливо, коли Білорусь та Росія все більше схожі на єдину державу.

Сергій Барбу, Сергій Клименко, Богдан Танасійчук, "Підсумки тижня"

Попередній матеріал
Як німецький пілот-аматор обвів навколо пальця "найпередовішу" систему протиповітряної оборони СРСР
Наступний матеріал
Репресії в Білорусі: чи штовхнуть санкції Лукашенка в обійми Кремля
Loading...