Соціологія
Соціологія 5 канал

Перед виборами чорні соціологи малюють рейтинги кандидатів – як це працює і скільки коштує

Читайте по-русски
Довіряти радять тим соціологам, які працюють давно, мають зв'язки з міжнародними спостерігачами і мережу по всій Україні

Вибори близько, а соцмережі заповнили рекламні дописи кандидатів про те, які високі у них рейтинги. Та от авторитетні соціологи застерігають: такі дані нібито опитувань – лише маніпуляція, а почасти і просто намальовані цифри. Фейкові соціологічні контори навіть зібрали в окрему базу. Їх там десятки, бо кандидати вірять: придумані рейтинги переконають виборців голосувати саме за них. Та чи дієва така технологія? Хто такі чорні соціологи? Як вони працюють і скільки можуть отримати від охочих здобути перемогу на виборах? Журналістка "5-го" Марія Писаренко розповість.

Коли агітатори на вулиці роздають вам ось такі газетки, у них часто мовиться про рейтинги цього кандидата. Утім не поспішайте їм вірити, бо в цей час розводиться чимало чорних соціологів.

Принаймні про це застерігають представники авторитетних соціологічних груп. Підозрілі організації і псевдоекспертів вони заносять у спеціальну базу спільно з пошуковцями видання "Тексти.Орг".

"Десь цього року ми додали з нових 10 організацій. А експертів додали значно більше. Вони просто плодяться в геометричній прогресії", – розповів координатор проєкту "Продавці рейтингів. База псевдосоціологів" Олександр Оксимець.

Визначають їх за чотирма критеріями: затишшя в роботі між виборами, зв'язки власників таких контор із політиками, публікація досліджень через сайти – зливні бачки і розбіжність їхніх рейтингів з офіційними результатами на попередніх виборах. Таких соціологів експерти називають продавцями рейтингів. Як вони працюють – дослідники показують на прикладі кандидата в очільники столиці Андрія Пальчевського.

"Авторитетні служби – це жирна лінія суцільна. А це опитування такої собі служби Інтер-акція. Її опитування з'явилося у вересні минулого року", – пояснив експерт.

Далі такі організації домальовують збільшення рейтингів і пишуть про них на власних маловідомих сайтах. Потім розказувати про них на ефірах телеканалів посилають своїх експертів. Мережу таких експертів викрили і розслідувачі "Бігус.Інфо". За таким принципом вона працює на партію проросійського блогера Анатолія Шарія.

Найбільше зловживають чорною соціологією претенденти на крісла міських голів у великих містах. На мерських перегонах у Тернополі не гребують фейковими опитуваннями, в Одесі чинний міський голова часто рекламує у фейсбуці свої нібито високі рівні підтримки. Називають експерти міста, які лідирують за кількістю намальованих цифр:

"Точно можу сказати – це в Дніпрі, після Києва це найбільш брудне місто. У регіонах, маленьких населених пунктах це можуть бути копійчані 100 доларів, 500. На всеукраїнському рівні це значно більші суми. Вони ж не просто їх оприлюднюють, а і поширюють потім у медіа", – зауважив координатор проєкту "Продавці рейтингів. База псевдосоціологів".

Довіряти радять тим соціологам, які працюють давно, мають зв'язки з міжнародними спостерігачами і мережу по всій Україні. Таких в Україні в межах десятка.

"Має бути потужна служба, опитувальна мережа. Треба організовувати спеціальні служби. Це мають бути фахівці із досвідом. Не можна взяти людину з вулиці і вона вам організує будь-яку мережу. Ні", – наголосив заступник директора Інституту соціології НАН України Євген Головаха.

Є і дешевші варіанти – дані опитувань про кандидатів просто придумують працівники їхніх штабів.

"У виборчому штабі сидить один політтехнолог, про те, що рейтинг кандидата номер 1, а кандидат аутсайдер фактично випереджає. Придумується неіснуюча соціологічна структура. Роблять красиві заголовки і за невеликі кошти поширюються в засобах масової інформації", – зазначив голова Комітету виборців України Олексій Кошель.

Експерти переконані: такі опитування на громадську думку мало впливають. Змінити реальний рівень підтримки кандидатів фейкові опитування можуть хіба що в межах 1%. Більше їм вірять спонсори партій – і вкладають гроші в політичні проєкти. Люди ж соцопитуванням вірять не завжди.

За даними досліджень Інституту масової інформації, лише за вересень половина маніпуляцій у загальнонаціональних інтернет-виданнях стосувалася місцевих виборів, зокрема, передруковували новини і про вигадані рейтинги кандидатів.

Марія Писаренко, Віктор Сніжко, "5 канал"

Попередній матеріал
В Одесі за організацію борделю затримали поліцейського – подробиці
Наступний матеріал
У чиїх інтересах?: Зеленський озвучив три останні запитання "всенародного опитування"
Loading...

"Треба давати зону, але строгого режиму" – Уколов про друге запитання Зеленського щодо Донбасу

Зеленський озвучив друге запитання свого опитування – воно стосується Донбасу

"Піар-кампанія, яку очолює президент" – Айвазовська про опитування Зеленського

Майже 60% громадян готові захищати Україну зі зброєю в руках, 85% вважають себе патріотами – соцопитування

"Серіал "Слуга народу" замінюють на партію "За майбутнє": депутатка про виборчі маніпуляції в Луцьку

"Я ж не лох?", "Какая разніца?": соцмережі вибухнули варіантами опитування від президента