Верховна Рада значно підвищила штрафи для кермувальників, які люблять притиснути педаль газу, їздити напідпитку, забувати документи вдома чи втікати з місця аварії. А от поліцейським, хоч як вони не наполягали, повноваження не розширили. До чого готуватися українським водіям, знає журналістка "5-го" Леся Головата.
"Так" – підвищенню штрафів, "ні" – розширенню повноважень поліцейських. Нині є лише 10 підстав, через які патрульні можуть зупинити авто. Зокрема, якщо водій порушує правила, підозрюється у скоєнні ДТП або ж має несправне авто, в розшуку чи на євробляхах. А поліцейські наполягають на ще одній – з 22:00 до 8:00 та на вихідні й свята перевіряти водіїв на драгері. Профілактично.
"У нас є певний травматичний досвід ДАІ, і у водіїв це перша думка про те, що це є джерелом корупції, що з них будуть вимагати хабарі при цій зупинці", – зауважила заступниця голови фракції "Слуга народу" Євгенія Кравчук.
"Ми з вами пам'ятаємо, що таке профілактичні цілі: і перевірити аптечку, і ще щось. Давайте вже повертатися до минулого, ми вже й так у багатьох сферах повертаємось до такої радянщини, януковщини", – наголосила депутатка "ЄС" Марія Іонова.
Ще одна засторога – поліцейські воліють не просто зазирати в багажник, а ґрунтовно порпатися в салоні.
"Коли ми говоримо про надмірні повноваження щодо обшуків автівки, вибачте, а як це пов'язано з аваріями на дорозі й таке інше? Ну, тут не треба маніпулювати", – вважає Ярослав Железняк, голова фракції "Голос".
Слова не дали, але в урядовій ложі заступник міністра агітує в брендованій номером законопроєкту футболці та уважно стежить за правками. Профілактичну зупинку відхиляють.
А от зі штрафами – у депутатів проблем не виникає. За перевищення швидкості на понад 50 км доведеться викласти 1700 гривень, за втечу з місця аварії – вдвічі більше. Найбільші суми та санкції для тих, хто полюбляє хильнути та сісти за кермо. Якщо вперше, доведеться викласти 17 тисяч гривень, а за рецидиви – 51 тисяча, з конфіскацією майна та позбавлення прав на 10 років.
Окрім карання гривнею, закон посилює і кримінальну відповідальність. Торік на дорогах загинуло 3,5 тисячі українців. І на кожну смерть – ще майже десяток травмованих.
"У разі, якщо вчиняється ДТП за участю п'яного за кермом, і є жертви – це кримінальна відповідальність. Неможливо буде піти на умовно дострокове звільнення", – пояснив голова комітету ВР із питань правоохоронної діяльності Денис Монастирський.
У судах зможуть розглядати адміністративні правопорушення не три місяці, як було до цього, а впродовж року.
"Судді отримають можливість садити на 10-15 діб водіїв, які вдруге та втретє сідають за кермо сп'янілими", – зазначив заступник голови МВС Антон Геращенко.
Водії на новину про посилену відповідальність та не менш суворі покарання реагують неодностайно.
"Люди п'яні як їздили, так і будуть їздити. Я думаю, навряд чи збільшення штрафів на це вплине", – каже водій Валерій.
"Нічого пити за кермом і треба дотримуватися правил дорожнього руху от і все", – переконаний кермувальник Антон.
Невдовзі на українських дорогах з'являться фантоми. У немаркованих автівках їздитимуть патрульні, які на ходу вимірюватимуть швидкість автівок, що рухаються у різних напрямках. МВС уже закупило 4 автомобілі-фантоми, нині їх укомплектовують.
"У випадку виявлення правопорушення поліцейські, які знаходяться в авто-фантом, вмикають проблискові маячки і авто правопорушника зупиняється", – пояснив заступник голови департаменту патрульної поліції Олексій Білошицький.
А от що не міняється – виходити з машини чи ні – мають між собою домовитися водій та поліцейський.
Леся Головата, Олексій Тищенко та Юрій Усік, "5 канал"