Сайт електронного бронювання поки що працює в пілотному режимі
Діджиталізація водіїв. Міністерства цифрової трансформації та мінінфраструктури запустили транспортний портал, де перевізники можуть забронювати дозволи на міжнародні перевезення вантажів. Стосується це далекобійників на фурах, яким часто доводиться стояти в кілометрових чергах на кордоні через відсутність необхідних документів. Кількість таких дозволів обмежена, тож між водіями постійно точиться війна за те, хто перший їх отримає. Кореспонденти "5 каналу" поспілкувалися з перевізниками і з'ясували, чи працює нова система на практиці.
Водій Роман працює далекобійником уже сім років. Фурою возить вантажі з країн Євросоюзу до України. Для таких перевезень потрібні спеціальні дозволи, які видає Держслужба з безпеки на транспорті. Та отримати такий документ швидко, скаржиться водій, неможливо. Через це на кордоні часто стоїть у чергах.
На брак дозволів скаржиться і львів'янин Віталій, з яким ми спілкуємося на митному посту "Київ-Столичний". Чоловік возить товар із Чехії.
"Багато водіїв сидить вдома, тому що дозволів немає. Особливо підприємці, які мають мало машин, їм взагалі там видали по пару штук. Весь час пробуємо, але в черзі все одно стоїмо", – каже водій вантажівки Віталій Селевчук.
Директор департаменту надання адміністративних послуг на іноземному транспорті "Укртрансбезпеки" Катерина Ставнійчук пояснює: "Проблема корупції, яка пов'язана з видачею дозволів на міжнародні перевезення, одна з її причин – це якраз те, що не вистачає квоти дозволів певних країн, як наприклад Польща, Італія або Румунія. Хто перший прийде, той і отримає дозвіл. Відповідно, відбуваються спекуляції на чергах. Відбуваються спекуляції з документами. Залучені до цього як працівники "Укртрансбезпеки", так і самі перевізники".
Це міністр інфраструктури ще наприкінці грудня розповідає про розсадник корупції, на який перетворилися пункти видачі дозволів на міжнародні перевезення. Визнає – кому видавати дозвіл, а кому ні – вирішували нечесні на руку чиновники і заробляли на цьому. Тепер такого, обіцяє, не буде. Дозволи з кінця грудня можна бронювати на спеціальному порталі.
"Такі рішення дозволяють прибрати чиновника і будь-хто з учасників ринку має вільний доступ і може отримати електронний дозвіл через цифрове е-бронювання", – каже міністр.
Електронне бронювання запустили, а черги нікуди не поділися. У цьому пересвідчився днями Олександр. На пункті пропуску "Ягодин-Дорогуськ", що на українсько-польському кордоні, фури розтягнулися на 14 кілометрів.
"Ось транспортні засоби стоять. Це початок черги. Дуже повільно оформляють. З початку року не було оцих дозволів, про які ви питаєте", – жаліється водій Олександр.
Сайт електронного бронювання, який поки що працює в пілотному режимі, розкритикували в Асоціації міжнародних автомобільних перевізників. Кажуть, нова система дозволяє одному перевізнику бронювати безліч дозволів і не скористатися ним. Натомість ті фури, яким уже треба везти вантаж, такого документа не отримають.
"Систему треба міняти. Наша позиція – це квотування. Щоб були проквотовані дозволи за підсумками минулого року, хто скільки зробив перевезень. І друге – залишити, скажемо, 15%-10% для тих, хто входить на цей ринок. І таким чином забезпечити всіх, але гарантованими зрозумілими квотами дозволів на цілий рік", – пояснює президент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України Леонід Костюченко.
У Мінінфраструктури порахували: за два тижні нового року послугою електронного бронювання скористалися майже 1,5 тисячі перевізників. Та щоби фури взагалі не стояли в черзі на кордоні, дозволи потрібно повністю перевести в цифровий формат. А це справа не одного року, кажуть чиновники.
Ганна Рибалка, Василь Дендін, Руслан Альмухамедов та Валентин Стрельцов, "5 канал"