Зовсім чуже місто і невідомість – куди звернутися по допомогу. Це реалії родин, які через російську війну виїхали з власних домівок. Серед них була і сім'я Шаповалових із Луганська, вони вже двічі переселенці. Держава розпочала реформу сфери соціальних послуг. У кожній із громад має з'явитися кейс-менеджер. Тобто працівник, який допомагатиме людям, що потрапили у складні життєві обставини. Як-от переселенці, малозабезпечені сім'ї, маломобільні чи самотні літні люди. Що вже вдалося зробити – у сюжеті "5 каналу".
Родина Шаповалових мешкає в Києві. Через війну вже двічі покидали власні домівки. У 2014 році переїхали з Луганська до Сіверськодонецька. А з початком повномасштабного російського вторгнення перебралися до столиці. З собою взяли мінімум речей – сподівалися на повернення додому. Але згодом дізналися, що їхній будинок зруйнований. Вимушений переїзд для родини дався непросто. Спочатку мати з сином переїхали на захід України, а батько через роботу – до Дніпра.

"Ми виховуємо сина з інвалідністю. Син у нас із комплексними порушеннями: як з руховими, так і з інтелектуальними. Це невербальна дитина, але щодня він мені показував і нагадував про тата. Він показував мені фото своєї кімнати. Я недооцінювала глибину його переживань", – поділилася Тетяна Шаповалова.
Зрештою родина об'єдналася в Києві. У столиці було важко з пошуком житла. Не одразу розуміли, куди звернутися по спеціалізовану допомогу для сина. Але поступово, десь за пів року, вдалося обжитися на новому місці.
"Це були або соціальні мережі, або досвід батьків, або це соцзахист, або благодійні фонди. Але складнощі в тому, що вони не адаптовані під індивідуальні потреби. Це може бути великий список, але вони можуть бути неактуальними, ці послуги. Ці люди не працюють з людьми з інвалідністю. Або не з дітьми, а тільки з дорослими", – додала Тетяна Шаповалова.
Якби в кожній з громад був кейс-менеджер, то родинам у кризових ситуаціях було б значно легше адаптуватися на новому місці. Такі посади поступово з'являються, держава взялася за реформу сфери соціальних послуг.
"Кейс-менеджмент – це спосіб надання соціальних послуг. Головне завдання призначеного спеціаліста – він виявляє людину або родину, яка перебуває у складних життєвих обставинах, або ж має якісь чинники вразливості і може опинитися у складних життєвих обставинах. Він проводить аналіз життєвої ситуації та оцінку потреб", – наголосила координаторка програми соціальної допомоги та захисту БФ "Право на захист" Ольга Носова.

І вже далі фахівець із соціальної роботи складає план виходу з кризової ситуації. Важливо, щоби його розробляли спільно з людиною чи родиною, що потребує допомоги. Тобто спеціаліст допомагає покроково розписати, як діяти далі. Кожен випадок індивідуальний, тому соціальний працівник може залучити до роботи й інших фахівців: чи то психологів, чи то близьке оточення того, хто потребує допомоги.
"От є внутрішньо переміщена родина. Вона розгублена, не знає куди звернутися за медичною допомогою, які види матеріальної допомоги можна отримати. В цей момент фахівець з соціальної роботи, знаючи норми чинного законодавства, знаючи всі правила, він формує покроково ось цей етап виходу із складної життєвої ситуації", – зауважила Ольга Носова.
Галузь соціальної допомоги переходить в онлайн. У Міністерстві соціальної політики повідомили: запровадили електронний реєстр кейс-менеджменту. Тобто відтепер кожен, хто звертається по допомогу, матиме спеціальний е-кабінет. Це заміна паперовим соціальним карткам.
"І це зручно соціальному працівникові, бо він бачить усю картину. І може зафіксувати, виявити потреби. І людина може на Соціальному порталі подивитися перебіг того, як відбувається з нею соціальна робота. Надати якийсь зворотній зв'язок за результатами, оцінити", – розповів заступник міністерки соціальної політики з питань цифрового розвитку Костянтин Кошеленко.

Що таке кейс-менеджмент і які його основні принципи? Головне про законодавство, яке стосується соціальної допомоги особам, що потрапили у кризову ситуацію. А ще – форми обліку та принципи роботи під час візитів. Усю цю корисну інформацію соціальні працівники можуть довідатися зі спеціального курсу. Його розробили фахівці благодійного фонду "Право на захист".

Курс буде корисним для спеціалістів державних, благодійних та громадських організацій, які надають такі послуги. Автори пояснили: завдяки цьому курсу фахівці із соціальних питань зможуть підвищити власну кваліфікацію. А це допоможе ще ефективніше вирішувати складні завдання, з якими вони стикаються щодня. Ознайомити з матеріалами можна на електронній платформі Prometheus.
Матеріал створено "5 каналом" у співпраці з БФ "Право на захист" завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) у межах проєкту "Комплексні послуги захисту постраждалого від бойових дій цивільного населення й покращення навичок стійкості працівників, які приходять на допомогу першими" (2023-2025).
Сергій Барбу, Орест Пона, "5 канал"

Читайте також: "Я знову добре чую!": хто такі фахівці з соціальних питань і яку допомогу вони надають.
Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій. Також стежте за нами у мережі WhatsApp. Для англомовної аудиторії маємо WhatsApp англійською.