Робота по-новому: професії, які карантин змінив назавжди

Дистанційна робота 5 канал / Час. Підсумки тижня
Багато хто під час карантину почав працювати віддалено, при цьому ефективність роботи не знизилася

Чи то вже послаблення карантину, відкриті ТРЦ, запущений транспорт впливає на нас так, що ми трохи забуваємо про обмеження і повертаємося до звичного життя. А ще повертаємося на свої робочі місця. Вже потроху забуваємо про скайп-зв’язки. Але є й такі, і серед вас, мабуть, також, які за ці місяці карантину зрозуміли, що можна не виходити з дистанційної роботи й заробляти вдома. Тобто зовсім не обов’язково їхати для цього в офіс. А роботодавці зрозуміли, що можна не витрачати гроші на оренду офісу для своїх працівників, адже коли вони працюють дистанційно, якість від цього не погіршується.

Ми почали досліджувати цю тему. Здивувало те, що працівники, наприклад, колцентрів мобільних операторів, ті, кому ви телефонуєте, коли маєте проблеми зі зв’язком, під час карантину працювали увесь час із дому, і деякі компанії тепер думають, чи варто взагалі цих працівників повертати в офіс. І ще один момент, він уже радше психологічний. Працедавці почали сприймати своїх працівників не як посадовців, а як людей, бо через онлайн-зв’язок, навіть під час нарад, бачать їх у домашніх умовах, і сприйняття вже геть інше.

Від початку карантину джек-рассел-тер'єр Моцарт і його власниця стали наче напарники. Квартира тепер імпровізований офіс. HR-менеджер, офіцер з ментального здоров'я Уляна Лесинець працює віддалено.

"Основна проблема на початку – це було перепрацьовування. Настільки були розмиті межі, що тобі здавалося, що ти постійно недопрацьовуєш, ти сидів до 7-8-9 і все одно здавалося, що ще не готове все, що мало бути готовим. Але це не так, і з часом ми в'їхали в цей ритм", – зазначила вона.

Працівники звикли, ефективність не знизилася, тому в ІТ-компанії, де працює Уляна, вирішили взагалі відмовилися від оренди офісу. Це заощадило їм близько 200 тис. грн. А от коштам, які раніше витрачали на прибирання приміщень, знайшли нове призначення.

"Піклуємося про людей, які є. Ми забезпечуємо їх робочими місцями, якщо треба, ми забезпечуємо їх Wi-Fi роутерами. Ми раз на місяць-на два робимо доставку чогось смачного, поживного, для людей приємного", – розповів HR-фахівець ІТ-компанії Ігор Федоров.

Хоч ІТ-шники в усьому світі й до карантину часто працювали віддалено, пандемія змусила замислитися, чи варто взагалі повертатися в офіси.

Робота в офісі
Робота в офісі5 канал / Час. Підсумки тижня

"Упродовж наступних 5-10 років ми рухатимемося до того, аби 50% наших працівників працювали віддалено", – заявив засновник Facebook Марк Цукерберг.

В Україні після карантину з дому й далі працюватимуть третина людей, проаналізував експерт з нерухомості. Це доводять і дані сервісів із працевлаштування. Кількість запитів "віддалена робота" серед користувачів OLX зросла на 83%. На work.ua схожа тенденція – запит став втричі популярнішим. А от роботодавці в останній період усе ж частіше пропонують працювати в офісі.

"Ми відокремили всі пропозиції з дистанційною роботою в окремий розділ, на момент запуску їх було близько 1400, від загальної кількості це становило десь 12% таких вакансій. Наразі ми маємо 2400-2500 таких пропозицій", – пояснила HR-маркетолог Олександра Лєтова.

А от у Державному центрі зайнятості ситуація протилежна. За час карантину з'явилася лише одна пропозиція дистанційної роботи. Вакансій стало менше, а безробітних – удвічі більше.

"Відповідно до періоду минулого року, на 38% у нас зменшилася кількість вакансій. Наразі в нас на дату понад 50 тис. вакансій. Минулого року було близько 90 тис.", – розповіла заступниця директора Департаменту реалізації політики зайнятості Державної служби зайнятості Олена Мельник.

work.ua
work.ua5 канал / Час. Підсумки тижня

Хто ж найчастіше обирає зараз віддалену роботу? В лідерах work.ua ІТ-шники, секретарі, менеджери з продажу, маркетологи та працівники в галузі зв'язку, як-от оператори колцентрів.

Напівпорожні зараз офіси мобільного оператора. Всі, хто може, працюють із дому. До карантину в компанії хотіли, але вагалися, чи впроваджувати дистанційку для операторів. Треба було впевнитися у стовідсотковому захисті даних клієнтів і організувати вдома робочі місця без шуму – гавкоту собак чи плачу дітей.

"Дискусії були, ми не наважувалися, карантин як лакмус, як такий красивий поштовх. Ми спробували, це виявилося ефективно. Ті, хто міг організувати собі робоче місце вдома, працюють зараз з дому, й ми плануємо продовжувати таку практику. Думаємо, вона буде нашою конкурентною перевагою в пошуку нових працівників", – зазначила HR-директор компанії мобільного оператора Надія Сіренко.

Своєю конкурентною перевагою вважають дистанційну роботу з клієнтами і в одній з лікарень Дніпра. Напередодні карантину відкрили онлайн-клініку. Щоб записатися на прийом, потрібно завантажити застосунок, створити електронну медкартку, обрати лікаря, зручний час та оплатити послугу. На карантині популярність онлайн-клініки зросла в рази, каже її власниця, адже люди почали уважніше ставитися до власного здоров'я та здоров’я рідних.

Офісний центр у Києві
Офісний центр у Києві5 канал / Час. Підсумки тижня

"Особливо мами з дітьми. Знаєте, як часто буває, особливо якщо це перша дитина, – розповіла Ірина Камінська, медична директорка онлайн-клініки. – Усім нам стає страшно, навіть лікарям у тому числі. А тут за 5 хвилин ми можемо сказати: так, спокійно. Особливо, якщо це вечір чи ніч, у тебе доступна людина, з якою ти можеш порадитися хоча б".

Хоч дистанційка і стала популярнішою, та чи прибутковішою? Якщо раніше роботодавці пропонували в середньому 12 тис. грн, то тепер за віддалену роботу готові платити на 30% більше – від 15 тис. (15 840).

"Роботодавцеві не потрібно витрачати якісь гроші на утримання офісу, щоб туди приходили працівники, й таким чином він заощаджує кошти і може пропонувати трохи більшу зарплату", – пояснила Лєтова.

Відплив орендарів відзначають і в Українській торговій гільдії. Кажуть, що зараз орендодавці почали робити знижки. Адже пропозицій багато – лише в останній період у Києві анонсували будівництво 50 офісних центрів, а попиту мало.

"Якщо вакантність підросте на 40-50%, зниження ставок оренди може бути 30-40%, а в найбільш відчайдушних випадках досягати 50%. Все залежатиме від індивідуальних особливостей кожного бізнес-центру, розміщення, технічного стану", – наголосив керівник департаменту стратегічного консалтингу Української торгової гільдії Костянтин Олійник.

Для гаманця орендарям плюс, а для працівників – ризики, передовсім психологічні. Якщо раніше "емоційне вигорання" стосувалося здебільшого роботи, то зараз виникло явище емоційного "вигорання мами чи батька". Це трапляється з декількох причин.

"Коли я вдома проводжу дистанційні уроки, взяти маму, наприклад: я мама і я працівник, який працює. А зараз вдома ці дві ролі будуть максимально змішані", – пояснив психолог Руслан Анчаков.

Робота в офісі
Робота в офісі5 канал / Час. Підсумки тижня

Щоб не збожеволіти на дистанційці, психолог радить чітко розділяти ролі, заміняти "треба" на "хочу", адже у слові "треба" дуже багато тривоги. А ще використовувати прийом – трикутник рефлексії.

"Перше: запитати в себе, які емоції: я, наприклад, злий, я агресивний, я роздратований. Друге: чому? Ми пояснюємо. Дія складається з двох етапів: що я буду робити з емоцією – проговорити, прокричати, прописати, продумати, проговорити із собою вживу, проговорити із собою перед дзеркалом, проговорити на відео, звернутися до спеціаліста. І що я буду робити взагалі із ситуацією, що склалася: міняти роботу, не міняти роботу", – додає він.

Анчаков прогнозує, що попереду українців чекає другий етап адаптації. Якщо раніше звикали працювати вдома, то тепер стресом для когось може стати відновлення роботи в офісі.

"Можлива хвиля звільнень людей, яким було некомфортно вдома і некомфортно в офісі, тому що із собою некомфортно. По-друге, є варіант, коли люди розуміють, що докризову заробітну платню в одного роботодавця вони не зароблять і їм вигідніше працювати з дому, щоб ніхто не заглядав у той монітор, і таким чином підпрацьовувати", – наголосила експертка з ринку праці Тетяна Пушкіна.

Експертка каже, що після карантину варто очікувати автоматизації функцій HR, перекладачів і бухгалтерів. Український бізнес врешті почне діджиталізовуватися й впроваджувати вільний графік та дистанційку там, де раніше це здавалося неможливим.

Ірина Саєвич, Марта Шикула, Микола Довгий, "Час. Підсумки тижня"

Попередній матеріал
Майже без акценту: іноземці вразили мережу виконанням українських пісень – відео
Наступний матеріал
Замість елітних парфумів – антисептик: як пандемія COVID-19 поповнила гаманці кмітливих
Loading...