Останній політ: подробиці моторошної авіакатастрофи під Харковом

Падіння літака Ан-26 поблизу Чугуєва 5 канал / Час. Підсумки тижня
Наразі відпрацьовуються чотири версії причин катастрофи

Ан-26 розбився під час посадки. За штурвалом був досвідчений пілот. Як з'ясувалося, літак востаннє ремонтували 24 роки тому. Але чи це стало причиною трагедії? Дивіться в сюжеті "Підсумків тижня".

"Чугуїв стих, бо спалахнуло небо", – так у Харківському університеті Повітряних сил імені Кожедуба згодом напишуть про чорну п'ятницю, 25 вересня. Військовий штурмовий літак Ан-26 упав близько дев'ятої вечора за 2 км від аеродрому Чугуєва. В ньому летіли 20 курсантів та 7 військових. Двом курсантам вдалося врятуватися з літака. 

На місці авіатрощі працюють ДБР, Міноборони, Генштаб Збройних сил та поліція. 26 вересня в Україні оголосили Днем жалоби. На Харківщину поїхав президент.

ДБР відпрацьовує чотири версії причин катастрофи: несправність літака, недбалість екіпажу, помилка пілота та непідготовлений літак перед вильотом. Попередню версію катастрофи озвучують у суботу урядовці. Кажуть, у літака, що вже вчетверте цього дня виконував навчальні польоти, відмовили датчики лівого двигуна.

"Попередній аналіз свідчить про те, що, найімовірніше, літак зачепився крилом за землю. Все йшло за планом, літак виконував тренувальні польоти для навчання курсантів", – заявив міністр оборони Андрій Таран.

Падіння літака Ан-26 поблизу Чугуєва
Падіння літака Ан-26 поблизу Чугуєва5 канал / Час. Підсумки тижня

"Командиром корабля було повідомлено про падіння обертів лівого двигуна. Після чого була команда продовжити політ і заходити на посадку. Дата випуску літака – 21 жовтня 1977 року. Остання дата ремонту – 30 липня 1996 року", – розповів голова державної комісії з розслідування катастрофи Олег Уруський.

А от голова Харківщини озвучує інші деталі, які могли стати причиною фатальних наслідків.

"За різними джерелами, від моменту, коли пілот запросив дозволу на посадку, люди, що відповідали за цю посадку, відповіли лише за хвилину. Нібито через те, що посадили інший борт", – голова Харківської облдержадміністрації Олексій Кучер.

Цю інформацію підтверджують і в комісії, що розслідує авіакатастрофу. Водночас матір загиблого штурмана зізналася журналістам: Ан-26 був несправним. Син розповідав їй про це за день до трагедії.

Літак налітав майже на 600 годин більше за дозволену норму. Такі дані за добу після трагедії озвучує журналіст Юрій Бутусов. Але попри це, влітку цього року замість капітального ремонту або взагалі заміни йому продовжили термін експлуатації."

Падіння літака Ан-26 поблизу Чугуєва
Падіння літака Ан-26 поблизу Чугуєва5 канал / Час. Підсумки тижня

"Літак досить старенький. Максимальний строк видачі документів – 40 років. Йому 43 роки, йому вже двічі продовжували цей строк", – зазначив авіаексперт Валерій Романенко.

У суботу стало відомо, що один з двох курсантів, якому вдалося вистрибнути з літака, 20-річний львів'янин Віталій Вільховий, помер у лікарні. Він відчайдушно боровся за життя, кажуть лікарі, але 90% опіків не дали шансу. Єдиний, хто вижив під час авіакатастрофи під Чугуєвом, 20-річний В'ячеслав Золочевський.

Серед 26 загиблих у авіатрощі й курсант Олександр Скочков. Смерть уже вдруге зазирнула в очі родині. Батько Олександра – штурман – також загинув, у 2014 році під Луганськом, коли наш Іл-76 збили окупанти. Віддати останню шану курсантам та військовим у суботу до університету Кожедуба прийшли харків'яни.

Харківський університет Повітряних сил імені Кожедуба
Харківський університет Повітряних сил імені Кожедуба5 канал / Час. Підсумки тижня

Україна пам’ятає інші авіакатастрофи військових літаків. 2002-й, моторошна авіатроща у Скнилові на Львівщині. Тоді винищувач СУ-27 під час авіашоу впав на глядачів. 77 людей загинули, сотні травмувалися. Одразу три військових літаки Україна втратила на початку Російсько-Української війни, в 2014-му. Російські найманці збили Іл-76 та Ан-30. А вже за місяць в Ан-26 – літак із нашими військовими – терористи цілять установкою "Бук", привезеною з Росії.

Хто винен у смерті курсантів та екіпажу – слідство має з'ясувати до 25 жовтня. Уряд тимчасово заборонив навчальні польоти Ан-26 та аналогів. Тіла загиблих поки що не ідентифікували.

"Це не просто найбільша катастрофа в історії української авіації незалежної України. Я й за радянських часів такого не пам'ятаю. Не було такого випадку, щоб одразу стільки молодих пілотів", – додав Романенко.

Ганна Рибалка, Оксана Нечипоренко, Юрій Усік, "Час. Підсумки тижня"

Попередній матеріал
Артилерія ЗСУ працювала на відмінно – від чого в росіян на Донбасі "підгоріло" найбільше
Наступний матеріал
Епохальний літак: скільки живе Ан-26 і наскільки він надійний
Loading...