Причини авіакатастрофи під Чугуєвом з’ясовують правоохоронці та спеціальна урядова комісія. Державне бюро розслідувань має чотири версії трагедії. Свої думки щодо причин катастрофи озвучили рідні загиблих курсантів, чиновники Міноборони та місцеві посадовці, а також авіаексперти та журналісти. Усі версії збирали журналісти "5 каналу".
АН-26 - основний транспортний літак збройних сил України. Існує майже три десятки видів цієї моделі.
Через трагедію наразі навчальні польоти на таких літаках та їхніх модифікаціях заборонили до з'ясування причин авіакатастрофи.
В Державному бюро розслідувань висунули чотири версії трагедії: несправність літака, недбалість екіпажу, неналежне виконання своїх обов'язків керівниками польотів, неналежне технічне обслуговування літака та підготовки його до польоту. Тим часом, мати одного із загиблих переконана: літак був несправним. Каже: син розповідав їй про це за день до трагедії.
"Він говорив про те, що машина на даному етапі була несправна. Двигуни відмовляли неодноразово. Про це він знав", – каже мати загиблого штурмана Римма Мхавіла.
У Міноборони відмову двигуна спростовували. Але заявили, що можлива відмова одного з датчиків лівого мотора. Про лівий двигун говорять і у спеціальній комісії з розслідування катастрофи.
"Командиром корабля було повідомлено про падіння обертів лівого двигуна. Після чого була команда продовжити політ і заходити на посадку", – сказав Олег Уруський, голова державної комісії з розслідування катастрофи.
А от за словами міністра оборони, літак скоріше за все зачепився крилом за землю. За попередньою оцінкою фахівців з льотної безпеки, відбулася відмова якогось датчика у лівому двигуні
Капітального ремонту лівий двигун не бачив з дев'яностого року, каже головний редактор видання "Цензор.нет", Юрій Бутусов. Він оприлюднив цитати із документів заводу "Антонов", які отримав від своїх джерел. Вони свідчать, що ремонт двигуна за регламентом мали б проводити у 2003 році, але термін його експлуатації постійно продовжували. Хоч цьогоріч судно налітало майже на 600 годин більше норми.
Диспетчер, відповідальний за посадку Ан-26, який зазнав катастрофи на Харківщині, відповів пілоту лише через хвилину після запиту. Тоді було відомо, що один з двигунів літака не працював. І саме це може бути однією з ключових версій авіатрощі. Про це на брифінгу заявив чільник Харківської обласної адміністрації Олексій Кучер. Він зазначив, диспетчер вчинив так нібито через те, що садив інший борт.
Авіаційний експерт Богдан Долінце каже: АН-26 — надійний літак. У 70-тих їх випустили більше тисячі. Вони досі літають по всьому світу: від Америки до Африки. За весь час катастроф зазнало до півтори сотні суден, говорить експерт.
"Велика кількість літаків була або збита, або безпосередньо знищена внаслідок військових дій. Якщо говорити про ті літаки, які там були втрачені не з точки зору військових дій, то там невелика кількість. І там дві складові: перша – це людський фактор, тобто екіпаж не справився з управлінням, що призвело до падіння літака і друга складова – коли з тих чи інших технічних неполадок", – каже Богдан Долінце.
Під час російсько-української війни російські найманці збили три військові літаки. У червні 2014-го бойовики збили український ІЛ-76. Із 9 членів екіпажу і 40 військовослужбовців не вижив ніхто. За тиждень до того, найманці підбили літак АН-30, загинуло 5-теро бійців. Через місяць, ракетним комплексом БУК був збитий АН-26. За словами експертів цілились із території Росії.
Три роки тому під час міжнародних військових навчань на Хмельниччині розбився літак Л-39. Загинуло двоє пілотів.
Та наймасштабніша трагедія за участі військового літака сталася 2002-го року, коли під час авіашоу у Скнилові на Львівщині винищувач СУ-27 впав на глядачів. Загинуло 77 людей.
Що ж стало причиною трагедії під Чугуєвом - остаточну відповідь до кінця жовтня має дати спеціальна комісія.
Ірина Саєвич. Сергій Клименко. "5 канал"