Випив – за кермо не сідай, бо заплатиш втридорога. В Україні почали діяти нові штрафи за порушення правил дорожнього руху. Стосуються вони не лише водіїв напідпитку. Але їх мабуть передусім, бо вони стільки лиха накоїли на дорогах. За даними Нацполіції, торік майже 130 тисяч водіїв сіли за кермо напідпитку. З них більш ніж 9 тисяч зробили це вдруге, а 5 тисяч – утретє за рік. Тепер, якщо зловлять на підпитку втретє, то штраф – 51 тисяча гривень, а ще 10 років без водійських прав і, може, й без авта.
Ще один важливий момент. Раніше справу про п'яне водіння розглядали лише 3 місяці. Далі термін давності спливав. Порушники або затягували справу, або суддів на їх розгляд не вистачало. Нині шансів уникнути покарання менше. Термін розгляду "нетверезої" справи збільшили аж на рік. Тож скільки доведеться заплатити всім тим, хто нехтує правилами – у сюжеті "Підсумків тижня".
Суд без суддів. Уявляєте таке? А це штатна ситуація для української Феміди. А що зі справами тоді? З криміналом зрозуміло – їх переносять до інших судів. А решта розглядів – невже покарання можна уникнути?
Рокитнянський райсуд, Київщина. Понад пів року тут було нікому розглядати справи.
"У нас за штатом три судді. Один звільнився ще 2019 року за власним бажанням. Один суддя вибув у відставку, йому виповнилося 65 років, і він більше не мав права здійснювати судочинство. І в нас залишився один-єдиний суддя у 2020 році, й він теж подав у відставку", – розповіла керівниця апарату суду Тетяна Омельченко.
Пошуки судді тривали безуспішно. Їхати працювати до райцентру ніхто не хотів. На початку року до Рокитного у відрядження з іншої області приїхала суддя. Тепер їй доводиться розгрібати стоси справ.

Наслідки не забарилися. Через брак суддів розгляд більшості справ затягувався. А в деяких – підозрювані й узагалі уникали покарання. Найчастіше йдеться про порушників правил дорожнього руху.
"Десь приблизно від 15 до 20% справ, які передаються на розгляд судів, закривалися через
закінчення строків розгляду справи", – наголосив голова Комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності Денис Монастирський.
"Тисячі справ за статтею 130 (кермування у стані сп'яніння) закривалися", – розповів заступник начальника департаменту Патрульної поліції України Олексій Білошицький.

Тепер покарання нікому не уникнути, принаймні так вважають у поліції. Бо запрацювали нові зміни до законів. І такі справи розглядатимуть вже не три місяці, а цілий рік. У судах не проти новацій.
"Цей рік дає можливість, щоб об'єктивно, повно і всебічно, з можливістю повного захисту особи, розглянути справу та притягнути її до адміністративної відповідальності", – зазначила суддя-спікерка Луцького міськрайоного суду Людмила Присяжнюк.
"Найчастіше причиною ДТП є перевищення безпечної швидкості. Нагадаю, що в місті це 50 кілометрів за годину", – уточнив старший інспектор патрульної поліції Павло Карманов.
Порушив – заплатиш. І немало, попереджають у поліції. Бо штрафи збільшили. За перевищення швидкості, залежно від показника на спідометрі, штраф від 340 до 1700 гривень. Не пристебнувся ременем безпеки – заплатиш 510 гривень. За брудні, неосвітлені чи неправильно встановлені фари – 850 гривень штрафу. За втечу з місця ДТП – 3400 гривень. Зростають штрафи і для пішоходів та велосипедистів. Перебіг дорогу не на пішохідній зебрі або ж пішов на червоне світло – заплатиш 255 гривень. Якщо правила порушив велосипедист – штраф 340 гривень. А якщо ще й напідпитку, то вже 680 гривень. Це стосується й пішоходів.

Та головне завдання таких законодавчих змін, кажуть і урядовці, і депутати, змусити водіїв не сідати за кермо п’яними. Чи не найбільшими зросли штрафи за керування напідпитку. Якщо водія спіймають уперше, то він заплатить 17 тисяч гривень і ще рік не зможе їздити автомобілем. Якщо впродовж року порушення повториться, то штраф становитиме вже 34 тисячі гривень і права заберуть на три роки. Можуть і авто конфіскувати. Якщо ж шофера втретє за рік зупинять п'яним, то він викладе вже 51 тисячу гривень. Водійське посвідчення заберуть на 10 років, а машину конфіскують.
"Це серйозний чинник, який має вплинути на правосвідомість учасників дорожнього руху, котрі потенційно хочуть керувати таким транспортним засобом у стані сп’яніння", – пояснив начальник Управління патрульної поліції у Волинській області Андрій Крутень.
Штраф по-новому за водіння п‘яним першим в Україні отримав шофер зі Львова, повідомили у МВС. Він утретє за рік їздив за кермом напідпитку.
"Зараз же суд у Львові, я сподіваюся, що цей суддя нас почує й може вже приймати і альтернативне рішення. Дати йому, наприклад, 15 днів арешту, також є в суду право конфіскувати автівку. І тоді, можливо, ця особа вже ніколи в житті не буде сідати за кермо в стані алкогольного сп’яніння", – уточнив заступник міністра внутрішніх справ Антон Геращенко.
Одне лише збільшення штрафів проблему б не вирішило. Адже водії-порушники користувалися шпаринами в законодавстві. Не проти допомогти їм були й деякі судді. Юристи Фундації DEJURE довідалися про схему, яка діяла в Дарницькому суді Києва. Там лише один суддя звільнив від відповідальності 22-х порушників, передавши їх на поруки колегам по роботі.

"Це було одним із механізмів, які використовувала сторона захисту задля звільнення особи від
відповідальності", – пояснив адвокат Олег Лягутко.
Таку норму скасували, але прикрили не всі шпарини в законах. Справи п’яних водіїв, які скоїли ДТП із постраждалими чи жертвами, можуть розвалитися в судах. У Центрі політико-правових реформ повідомили, що відтепер у Кримінальному кодексі є дві статті з однаковими номерами. Не догледіли у Верховній Раді, коли вносили зміни. І така помилка депутатів може дорого коштувати.
"Дві статті майже однакові. І ще плюс стаття 130 у кодексі про адмінпорушення, яка говорить так само про те саме. То суд в одному випадку може сказати: "А ви не за тією статтею подали, бо ця стаття скасована", а інший суд скаже: "Ні, вона не скасована". Повний бедлам", – зазначив доктор юридичних наук Микола Хавронюк.
Довести до ладу законодавство легко. Депутатам варто лише проголосувати правки до Кримінального кодексу. І зробити це потрібно терміново. Час не на боці справедливості. П’яного водія, який скоїв ДТП з тяжкими наслідками – постраждалими чи жертвами – мають покарати на термін від 3 до 12 років тюрми. Натомість через технічну помилку він може просто вийти на волю.
Сергій Барбу, Валентин Стрельцов, "Час. Підсумки тижня"