5 канал

"Навчай для України": У 13 українських школах викладають вчителі без профільної освіти

Ініціатором такого незвичного експерименту стала громадська організація "Навчай для України"

Вчителі без профільної освіти викладають з вересня у 13 українських школах – і це не експеримент, а спроба залучити до вчителювання високопрофесійних фахівців, щоби змінити систему шкільного навчання. Ідея належить громадській організації "Навчай для України", яка співпрацює з міжнародною мережею Teach for all. Залучати до роботи в школі спеціалістів без профільної освіти почали ще в Америці 25 років тому. Нині це практикують у більш ніж 40 країнах світу. Якщо стає шумно, то вчитель піднімає руки і складає їх над головою. Учні повторюють. Між собою у класі це називають знаком Оленя.

Працювати вчителем у сільську школу Анна Стукало прийшла у вересні. Хоча вона не вчилася на педагога, але їй запропонували викладати історію та правознавство. Ця вакансія була вільною. Додатково вчителька проводить ще позакласні уроки з медіаграмотності.

"Підготовка до уроків займає весь мій абсолютно вільний час. Я або викладаю, або заповнюю документацію, або готуюсь до уроків. На урок ми не запізнюємося. І я в тому числі. Треба ж подавати правильний приклад", – розповідає вона.

Вчителі без профільної освіти викладають нині у тринадцяти школах Київської, Львівської та Одеської областей. Ініціатором такого незвичного експерименту стала громадська організація "Навчай для України". Активісти запропонували ініціативним людям спробувати себе у професії педагога, щоб знайти новий підхід у навчанні. Заявки подали більш як триста охочих. Нині в проекті – 17 учасників. Два роки вони мають викладати у школах.

На час роботи такі вчителі переїхали ближче до шкіл, у яких викладають. Переважно до сільської місцевості. Сплачують за житло за рахунок стипендій за програмою. Окрім того, отримують і вчительську зарплату. Від своєї попередньої діяльності не відмовилися, але зробили в ній перерву.

"Є люди, які до цього працювали журналістами, і в неформальній освіті, і волонтерили, і в бізнесі. Дуже різноманітний досвід, який вони приносять і в школу, і в програму, і дуже радо діляться і з дітьми, і з колегами", - зазначає директор ГО "Навчай для України" Рімма Ель Джувейді. 

Щоб спробувати себе у професії учителя, було достатньо знати глибоко один із предметів. У більшості учасників по кілька вищих освіт. У колективах шкіл до таких нових педагогів поставилися з повагою.

"Людина приходить з новими почуттями. Мене зацікавило, що ця людина не буде педагогом за фахом. Це взагалі буде новий підхід. У рамках того, що зараз відбувається реформа освіти, це взагалі цікавий експеримент", – каже вчитель школи №3 Ольга Петровська, 

Попри брак досвіду педагогічної роботи, в дитячих колективах такі викладачі одразу знайшли спільну мову з дітьми.

"Діти тягнуться до нового, до молодого. Вони працюють на одній хвилі, як ми кажемо. Вони краще розуміють один одного", – наголошує директор школи №3 Наталія Школьна.

Паралельно вчителі самі навчаються заочно в інституті. За два роки роботи в школі вони не лише отримають досвід, але і диплом педагога. Нову когорту викладачів без спеціальної освіти планують набирати щороку. І навіть якщо після двох років роботи такі спеціалісти не захочуть залишитися працювати в школах, зможуть продовжити роботу в освітніх програмах, адже знатимуть про педагогічні проблеми зсередини.

Юлія Божко, Олександр Фенько, "5 канал"

Попередній матеріал
"Час. Підсумки дня" – ексклюзивне інтерв'ю з Уляною Супрун
Наступний матеріал
"Час. Підсумки дня" – голова Конституційного суду Литви Дайнюс Жалімас

Школярі з АТО та Криму отримали безпечний доступ до українознавчих онлайн-курсів

Хто такі хоумcкулери та чому домашня освіта набуває популярності

Біля дошки – боєць АТО: як у Львові школярам про війну нагадували

Освітня реформа: Клімкін провів "непросту розмову" з очільником МЗС Угорщини

"Освітній день" в ПАРЄ: як розбирали український закон та чим дорікали

Клімкін запевнив, що Угода про асоціацію важлива для українців угорського походження