Скандал у Православній Церкві України. Патріарх Філарет робить низку резонансних заяв і, по суті, йде війною на чільника ПЦУ митрополита Епіфанія. Тут Вам і скелети із шафи, що Київський Патріархат досі діє... Тут і апелювання до Коломойського й Зеленського... Тут і гласні та негласні знаки, що Константинополь послідовно на боці Епіфанія.
Чим загрожує церковний конфлікт? Чи не зупинить він процес переходу парафій від московської церкви до української?
У Володимирському соборі – літургія на Макарія. Свято, яке винесло назовні конфлікт між почесним патріархом Філаретом, який десятиліттями керував православною церквою в Україні, й обраним предстоятелем ПЦУ Епіфанієм.
За часів існування Київського Патріархату свято Макарія було особливим. В першу чергу, тому що для цієї структури великомученик Макарій був неофіційним покровителем. А нині, як розповідають у Православній Церкві України, почесний патріарх Філарет вирішив використати свято Макарія, щоб перевірити, скільки ж архієреїв готові підтримати його церковну політику.
Запрошення на святкові богослужіння Філарет почав розсилати за тиждень до події. На офіційних бланках Київського Патріархату. Цей факт, імовірно, став однією з причин, чому більшість архієреїв святкову літургію на чолі з Філаретом проігнорували. Навіть з 40-ка архієреїв ПЦУ – вихідців із КП – приїхали лише четверо: архієпископ Кримський і троє його колег з російських єпархій, чиї парафії знаходяться на території держави-агресора.
"Поки світ православний не визнає нашу церкву помісною православною, до тих пір усе існує. Ми є і помісна православна церква. Ми є і українська православна церква Київського патріархату", – заявив митрополит Богородський ПЦУ (РФ) Адріан (Старина).
"Київська митрополія назовні, а всередині вона – Київський патріархат", – наголосив почесний патріарх ПЦУ Філарет.

Але так у ПЦУ думає лише Філарет і ті, хто розділив із ним свято Макарія у Володимирському. Для решти 60-ти єпископів усе очевидно і без плутанини.
"Київський Патріархат ліквідований", – наголосив митрополит Луцький і Волинський ПЦУ Михаїл (Зінкевич).
Якщо так вважає виходець із Київського Патріархату, то про митрополитів, які до автокефалії представляли УАПЦ та Московський Патріархат, годі й говорити.
"Ну чого брехати? Треба сповідатися", – сказав довічний член синоду ПЦУ Макарій (Малетич).
"Ми на сьогодні маємо помісну церкву, визнану Константинополем. Ні Автокефальної, Київського Патріархату – таких церковних одиниць на сьогодні не існує", – заявив митрополит Переяслав-Хмельницький і Вишневський ПЦУ Олександр (Драбинко).

У Міністерстві культури, яке реєструє церковні організації, нагадують: Православна Церква України утворилася шляхом обєднання Київського Патріархату, Автокефальної Церкви і частини Московського Патріархату на соборі 15 грудня. Перед тим і УАПЦ і КП прийняли одноголосне рішення самоліквідуватися – це була одна з головних вимог Константинополя при наданні Томосу про незалежну церкву, нагадує її керівник.
Епіфаній, Предстоятель ПЦУ:
"Повернення не буде. Говорити зараз про те, що ми повертаємося зараз до старої структури, недоцільно чому? Бо це може привезсти до втрати Томосу, до якого ми тривалий час прямували"
"Всі оригінали рішень соборів зараз знаходяться у Вселенському Патріархаті", – пояснив директор департаменту у справах релігій та національностей Міністерства культури України Андрій Юраш.

Зокрема і документ із підписом Філарета про ліквідацію Київського Патріархату. Але сам патріарх вважає свій підпис і рішення, яке він завізував, тимчасовим.
Філарет, почесний патріарх ПЦУ:
"Підписував, підписував. А чому? Переді мною стояло питання: треба отримати Томос про автокефалію, чи ні? Для того, щоб отримати Томос, треба стати частиною Вселенського Патріархату. Тому я підписав і всі архієреї підписали"
Але в документі жодних термінів не зазначено. Він є остаточним із юридичної точки зору і в Україні, і за її межами – наполягають в мінкульті. І нагадують про ще один документ, який теж знаходиться в Константинополі, – про відмову патріарха Філарета від керування церквою.
Андрій Юраш, директор департаменту у справах релігій та національностей Міністерства культури України:
"І зараз де-факто, згідно рішень синоду, вже від 5 лютого святійший патріарх Філарет був визначений як правлячий єпископ архієрей зі збереженням столичної єпархії міста Києва"
Таке рішення колективному синоду далося нелегко, згадує Макарій (Малетич), довічний член синоду ПЦУ: "Симеон підняв питання, що місто Київ має бути на новому предстоятелю, а Філарет сказав: ніколи того не буде. Ні-ко-ли. І Епіфаній Симеонові сказав не піднімати то питання, і мені сказав вспокоїтися. Й погодився на те, що почесний патріарх казав".
Попри те, почесний патріарх нарікає на неповагу до себе з боку свого учня і ставленика Епіфанія. Каже, що новий керівник не лише уникає спілкування, а й порушив домовленості, які наче б то були перед Об’єднавчим собором у грудні минулого року. Щоправда, не письмові, а на словах.
"Була домовленість не тільки з Епіфанієм, але й із архієреями усіма на архієрейському соборі, що після отримання Томосу я як Патріарх керую всередині країни церквою. А назовні представляє цю церкву митрополит Епіфаній", – заявив Філарет.

"А в мене зустрічне питання: чого висував на предстоятеля? Думав, що новий предстоятель буде дальше хлопчиком коло нього, чи як? Ну як?", – запитує Макарій.
"Про ці домовленості повноту помісного собору до відома не ставив ніхто. Я не виключаю, що я би не брав участь у соборі, який запропонував би мені в майбутньому, щоб церквою керував не вільно обраний предстоятель, а самопризначений Філарет згідно якихось домовленостей", – заявив митрополит Олександр (Драбинко).
Усі домовленості є публічними і завізовані, пояснює митрополит Епіфаній. Це рішення об'єднавчого собору, статут нової церкви і обрання його предстоятелем. Все решта – особиста інтерпретація почесного патріарха.
"В Українській церкві розколу немає і не буде. Тому що кожен ієрарх має певні думки, але ми спільно далі повинні будувати своє майбутнє в єдиній помісній церкві. Ми шануємо святійшого патріарха Філарета, але не підтримуємо тих думок та ідей, які ним висловлені в останні дні. Але ми віримо, що господь усе владнає", – заявив митрополит ПЦУ Епіфаній.
На сьогодні більшість українських архієреїв на боці предстоятеля. Вони публічно виступили з заявами на підтримку керівника церкви. А компанію під час пастирської служби в Маріуполі Епіфанію склав екзарх Вселенського патріарха, чиї повноваження вичерпалися після надання Томосу.
"Ми роками молилися за те, щоб і в Україні настав час, коли буде своя єдина об’єднана помісна церква. І ось вона трапилася", – заявив екзарх Вселенського патріарха (2018) Даниїл.
Тепер, в один голос кажуть архієреї ПЦУ, необхідно будь що її зберегти. І внутрішні суперечки Томосу не загрожуть, переконані як усередині церкви, так релігієзнавці.

"Не для того створювалася єдина церква, щоб розєднуватися. Проблема буде вирішена. Будуть ті чи інші конфронтації, бо там різні люди з різним баченням, але це означає тільки одне – що церква жива", – пояснив релігієзнавець Ігор Козловський.
Дискусійні питання можуть бути залагоджені на найближчому синоді – 24 травня. Тоді вихідці з УАПЦ та Московського Патріархату планують чіткіше прописати керівні повноваження предстоятеля, щоб не було різних трактувань. Дехто навіть пропонуватиме звернутися до матері–церкви у Константинополь за тлумаченням, що ж робити з Філаретом.
Ірина Герасимова, Сергій Новіков, "Час: Підсумки Тижня"