Чотири версії катастрофи боїнга 737 українських авіаліній у Тегерані розглядають нині слідчі. Про це заявив секретар РНБО. Зранку в Ірані приземлився борт з українськими фахівцями. Усього 45 експертів із 12 міністерств і відомств. Серед них і ті, хто розслідував збиття літака Малайзійських авіаліній МН 17. За даними секретаря РНБО, нині і досі в Ірані триває нарада щодо розслідування катастрофи. Більше розповість Ірина Родіна.
Уночі на Банковій – нарада високопосадовців. Її скликають майже за добу після катастрофи українського боїнга в Тегерані – відразу після повернення президента з Оману.
"Безперечно, пріоритетом для України є встановлення причин авіакатастрофи. Ми обов'язково дізнаємося правду. Для цього буде проведено детальне й незалежне розслідування відповідно до норм міжнародного права. Розслідування авіакатастрофи здійснить комісія, створена Організацією цивільної авіації Ісламської Республіки Іран", – сказав Зеленський.
О пів на 4 ранку за київським часом в Ірані приземлився борт із 45 українськими фахівцями. Серед них – експерти з Державної авіаційної служби, Національного бюро розслідувань авіаційних подій також представники МАУ. Вони повинні разом зі створеною комісією розслідувати причини трагедії та долучитися до розшифровки чорних скриньок.
До складу групи входять також фахівців, які розслідували збиття Росією малайзійського боїнга МН 17 у липні 2014 року. На місці падіння боїнга МАУ українські експерти хочуть розшукати уламки російської зенітної ракети "Тор". Основні версії авіакатастрофи в Ірані в інтерв'ю виданню Цензор.нет назвав секретар РНБО Олексій Данилов.
- "Ураження літака зенітною ракетою ЗРК, зокрема ЗРК "Тор", бо інформація про виявлення уламків російської ракети поблизу місця катастрофи вже з'явилася в мережі Інтернет;
- зіткнення з безпілотним літальним апаратом або іншим літальним об'єктом;
- руйнування і вибух двигуна з технічних причин;
- вибух всередині літака внаслідок терористичного акту".
Організація цивільної авіації Ірану оприлюднила результати попереднього розслідування катастрофи. У них мовиться про те, що перед падінням літак повернув назад до аеропорту. Але на зв'язок із диспетчерами екіпаж не виходив. До розслідування обставин трагедії Іран – за протоколом – запросив інші держави. Це Україна – де літак був зареєстрований, США – де він був вироблений. А також Канада і Швеція, оскільки громадяни цих країн також перебували на облавку.
"Ми дуже серйозно ставимося до розслідування авіакатастрофи. Канада має висококваліфікованих експертів у цій царині. Тому ми можемо допомогти слідству. Я впевнений, що наша участь, як пряма, так і через партнерів, допоможе провести незалежне розслідування", – зауважив прем'єр-міністр Канади Джастін Трюдо.
Спростували в Ірані й інформацію про відмову передавати для розслідування іншим країнам чорні скриньки. Утім сказали, що внаслідок аварії вони пошкоджені, тому частина даних – утрачена. При тому, що бортові самописці зазвичай виготовляють із надміцних сплавів – саме для того, щоб вони залишалися цілими під час аварії.
За даними іранських слідчих, літак МАУ зайнявся ще в небі. У мережі з'явилися нові кадри падіння борту. Момент зафіксували камери відеоспостереження. Спалахує світло. Вулицею поруч із будинками проносяться та розлітаються вогняні уламки.
"Дані, які ми отримали із супутника, свідчать, що злет літака був нормальним. Він набрав висоту, але потім ми втратили з ним контакт. Можливо, сталося щось надзвичайне. Але на цьому етапі говорити про це зарано. Ми маємо декілька варіантів, та нам потрібно більше інформації. Можливо, чорні скриньки або дані розвідки іншої країни", – зазначив міністр транспорту Канади Марк Гарно.
Через авіакатастрофу в Україні оголосили день жалоби. Щоб ушанувати пам'ять загиблих пасажирів та членів екіпажу рейсу Тегеран – Київ, на будівлях приспускають державні прапори.
Ірина Родіна, "5 канал"