Кран-балки та виходи для десантування: "Антонов" показав будівництво Ан-178 для ЗСУ – ексклюзив "5 каналу"

Будівництво Ан-178 5 канал / Час. Підсумки тижня
"Антонов" має збудувати три літаки для української армії

Що швидше – легалізують зброю чи в небо злетять три військово-транспортних літаки АН-178? Цього тижня з'явилася інформація, що до кінця травня на заводі "Антонов" завершать складати фюзеляж першого з трьох літаків для Збройних сил України. Наш Петро Троць побачив на власні очі частини металевих конструкцій та ексклюзивно поспілкувався з розробниками військових машин.

Ця подія унікальна тому, що держава вперше за всю історію України замовила в "Антонова" військово-транспортні літаки для потреб нашої армії. Бо весь період незалежності військові використовували і використовують літаки, збудовані ще за радянських часів. А по друге, завод Антонов позбувся нарешті російської залежності у виробництві деталей. І зараз розраховують лише на власні потужності або на імпорт із Заходу. Тож якими будуть Ан-178 вартістю майже 40 мільйонів доларів і коли їх запустять у небо – розкриваємо подробиці.

Побачити у цих окремих металевих елементах обриси літака – зараз на це здатні хіба справжні фахівці своєї справи. Із кабіною пілотів простіше: знайомі риси помітить навіть непідготовлений глядач. Ці частини майбутнього Ан-178 – результат майже місячної роботи працівників збирального цеху заводу "Антонов".

Будівництво Ан-178
Будівництво Ан-1785 канал / Час. Підсумки тижня

Олександр Вітушко, заступник генерального директора ДП "Антонов" із виробництва, розповідає: "Відсіки фюзеляжу, які збираються кожна в своєму окремому складальному пристосуванні. У підсумку все це сходиться в один стапель загальної збірки, в якому відбувається збірка всього фюзеляжу".

Виробництво трьох військово-транспортних літаків для потреб Збройних сил України: такий меморандум 29 грудня минулого року підписали Міноборони та завод "Антонов". Для цього підприємство взяло кредит, а держава гарантувала розрахунок – уже після виконання замовлення. Яке для "антонівців" одразу вийшло на перший план.

Ось цей Ан-178 виготовляють для перуанських замовників. Працювати над ним розпочали торік, нині він готовий приблизно на 40%. Але на заводі розповідають: після отримання замовлення від Міністерства оборони всі сили кинули на ці літаки.

Будівництво Ан-178
Будівництво Ан-1785 канал / Час. Підсумки тижня

"Фюзеляж остаточно зібраний, зібраний планер, і ми приступили до робіт по остаточному складанні. Монтажу систем: механічних, електричних. Люди були задіяння на тому літаку. Але від моменту підписання контракту на три літаки для України ми людей перекинули саме на цей контракт, ми розуміємо його важливість", – говорить Олександр Вітушко.

Замовлені літаки відрізнятимуться від уже презентованого кілька років тому проєкту. На нових машинах конструктори спроєктували кран-балки для вантажів, виходи для десантування з повітря та місця для десантників, на літаку встановлять чимало іншого обладнання.

Будівництво Ан-178
Будівництво Ан-1785 канал / Час. Підсумки тижня

Керівник підприємства Сергій Бичков бачить усі елементи літака навіть у поки порожньому планері. Першу замовлену машину для ЗСУ він обіцяє у 2023-му році. Дві наступні мають з'явитися із кількамісячною різницею. Але до цього виробникам доведеться пройти тривалий шлях сертифікації машини, який уже впливає на виконання перуанського контракту. У першому літаку проєкту значна частина деталей була російського виробництва. Зараз їх замінили на західні. Тепер на "Антонові" мають довести, що ці елементи працюють не менш успішно, як їхні попередники. А для цього літаку доведеться виконати 600-700 сертифікаційних польотів.

Сергій Бичков, в.о. генерального директора ДП "Антонов", говорить: "Літак тепер повинен пройти по-новому сертифікаційні випробування. Блок – це аналог попереднього блоку. Але як він працюватиме тепер у системі всього літака, треба довести нашому так званому держдепартаменту Авіарегістра, і не тільки показати, а підтвердити документи".

Питання залежності від російських поставок – болюче для українського авіабудівництва. Андрій Муравський, аналітик проєкту на авіаційну тематику, розповідає: навіть після 2014-го виробники просили дозволити закупівлю в Росії важливих комплектувальних.

Натомість аналітик проекту #fly9999 Андрій Муравський каже: "Це шлях в нікуди, оскільки це відштовхує інших учасників ринку, які не розумітимуть правил гри. З таким успіхом вони розумітимуть, що це вони будуть залежні від якихось російських комплектувальних, не дай боже якісь санкції, і вони опиняються в складному становищі".

Зараз же виробники дивляться в бік Заходу та місцевих потужностей. Про повне українське виробництво раніше імпортованих із Росії деталей не йдеться, хоча держава і намагається закрити окремі потреби власними силами. Важливо, що зараз їх можна задовольнити завдяки альтернативним постачальникам – зі США, Канади і Західної Європи.

Член комітету ВР з питань Національної безпеки, оборони і розвідки Ігор Копитін говорить: "На даному етапі ми можемо мати невеликі проблеми з БРЕО – бортове радіоелектронне обладнання та шасі. По шасі питання закриється, буде придбане за державні кошти обладнання, яке дозволить виробляти шасі, по БРЕО – теж вважаю, що питання зміниться, оскільки багато постачальників, конструктори розберуться з цим питанням".

У владі не приховують: замовлення ініціювали не лише через потребу армії в нових літаках, яких за 30 років незалежності Міноборони ще не отримувало. Це має стати імпульсом для підприємства, яке загальмувало після втрати російських поставок та минулого року тривалий період було без роботи через карантин.

Будівництво Ан-178
Будівництво Ан-1785 канал / Час. Підсумки тижня

Ігор Копитін каже: "Це проєкт не тільки для підприємства, це проєкт для держави. Державний проєкт. Якщо підприємство зробить це, це дасть можливість закрити потребу на власному ринку й експортувати літаки нашого виробництва".

Цехи на заводі імені Антонова – без перебільшення серце українського авіабудування. Саме тут створювали літаки, які десятиліттями є обличчям нашої країни в небі. Ось ці, поки недобудовані корпуси Ан-178 – спроба підприємства знову заявити про себе на весь світ і відновити серійне виробництво літаків.

Петро Троць, Сергій Новіков, "Підсумки тижня"

Попередній матеріал
Кожному по пістолету: чи легалізує Верховна Рада зброю та наскільки це безпечно
Наступний матеріал
Нью-Йорк на Донбасі: як мешканці прифронтового селища готуються до ребрендингу
Loading...