Ремонт доріг
Ремонт доріг Depositphotos

"Велике будівництво" утворило картель, який під прикриттям влади розкрадає бюджет – Загребельська

    Читайте по-русски
    Експертка пояснила, як створення нової касти "бізнесменів" зможе впливати на державну політику на рівні олігархів

    "Велике будівництво" Зеленського є показовим прикладом організації картелів на державному рівні і розкрадання бюджетних коштів. Про це пише у статті для "Дзеркала тижня" колишня державна уповноважена Антимонопольного комітету України (2015-2019) Агія Загребельська.

    Зазначається, що через дискримінаційні вимоги тендерної документації "Укравтодору" та його неправомірні дії з недопущення значної кількості компаній до великих тендерів на ринку фактично утворився картель.

    "Обмежена кількість компаній, домовляючись між собою заздалегідь про розподіл підрядів, бере участь в аукціонах і не конкурує одна з одною. Як наслідок, ми переплачуємо за ремонт та будівництво кілометра дороги від 20 до 40%", – пояснює Агія Загребельська.

    Крім того, за її словами, проєктанти та технагляд часто є компаніями-сателітами картелістів, а тому відсутній реальний контроль за якістю ремонту та будівництва, як наслідок, імовірно, частина доріг "зійде разом зі снігом".

    Загребельська пише, що близько 90% підрядів за минулий рік – це поточний середній ремонт, гарантійні строки на який коливаються від одного до п’яти років.

    "А це означає, що вкладені в ці дороги мільярди скоро можуть цілком законно перетворитися на гарбуз", – додає вона.

    За словами експертки, варто зауважити, що в Зеленського ніхто навіть не замислювався над тим, щоб бюджетні кошти не "витікали" з країни на російський бітум, американську техніку та в турецькі чи китайські компанії, а підтримували українську економіку. Крім того, інвестування значних грошей у дороги має відбуватися одночасно з розвитком залізничної та портової галузей, з одного боку, та посиленням контролю за перевантаженням на дорогах – з іншого, але цього не відбулося.

    Також експертка пояснила, як створення нової касти "бізнесменів" зможе впливати на державну політику на рівні олігархів: за рік одна лише компанія отримала підрядів із бюджету на більш як 30 млрд грн. Журналісти програми "Схеми" зафіксували її керівника в одному ресторані з головою бюджетного комітету, депутатом партії "Слуга народу" Юрієм Арістовим. Ця ж компанія, за повідомленням самого "Укравтодору", профінансувала подарунок президента Зеленського багатодітній родині у вигляді будинку.

    "Окремі члени картелю мають зв’язки з мером Одеси Геннадієм Трухановим, ще одна компанія – з олігархом Коломойським. Інша – з експомічником нардепа від Партії регіонів Шкілем. Тобто, якщо вірити словам секретаря РНБО Олексія Данілова, що олігархи – це п’ята колона в Україні, то "Велике будівництво" свідомо поповнює п’яту колонну новими обличчями та фінансує її з державного бюджету", – зазначає авторка.

    Загребельська каже, що інші дорожні компанії банкрутують або ледь виживають, і для них є два виходи: або йти на субпідряд до картелістів, або закривати бізнес. Як наслідок, картель перетворюється на монополію. Держава замість того, щоб здійснити кілька показових розслідувань, навпаки, розкрила над корупціонерами броньовану парасольку.

    "Наприклад, прокурори в Україні так досі і не спромоглися висунути підозру представникам компанії "Онур", що мають давні стосунки з Володимиром Зеленським. Хоча польські правоохоронці в межах тієї самої кримінальної справи щодо ексголови "Укравтодору" Новака це вже зробили", – наголошує експертка.

    Загребельська переконана, що влада забрендувала "Велике будівництво" прізвищем Зеленського і цим Банкова дала сигнал усім правоохоронцям, що ця галузь є недоторканною, тому розслідування або не проводяться, або імітуються.

    "Корупційні практики "Укравтодору" метастазами розходяться по інших галузях. Десь чиновники беруть на озброєння вже легалізовані лайфхаки з проведення недоброчесних тендерів, десь просто вирішують брати, бо з Банкової показують приклад, що це можна робити безкарно. Правоохоронці ж учергове отримали сигнал згори, що нічого не змінилося, а значить, розслідувати будь-яку санкціоновану корупцію знову необов’язково", – підсумовується у статті.

    Нагадаємо, раніше "Схеми" з'ясували, що наближений до Лукашенка білоруський олігарх заробляє сотні мільйонів на реалізації "Великого будівництва".

    Попередній матеріал
    Одружився три місяці тому: стало відоме ім’я вбитого снайпером 26-річного військового ЗСУ
    Наступний матеріал
    У Білорусі порушили справу проти дівчини вбитого в Києві голови "Білоруського дому" Шишова
    Loading...

    Американські системи ППО на території України, хто очолить "Укрзалізницю" та "Велике будівництво" Зеленського – Омелян у "Час Ч"

    У "Київметробуді" повідомили, чи добудують метро на Виноградар до кінця року

    "Велике будівництво" Зеленського принесло його друзям 24 млрд доходу – Загребельська

    "Все зруйновано і розкрадено": як Азербайджан розбудовує відвойовані території Карабаху

    Під Мінськом будують табір для політичних в'язнів – ЗМІ

    Активісти вимагають надати охоронний статус історичній будівлі "Квіти України"