Так виглядала зірка до свого зникнення
Так виглядала зірка до свого зникнення PA Media

У сузір'ї Водолія зникла надмасивна зірка

Читайте по-русски
    Учені не розуміють, куди вона поділася

Учені із Європейської південної обсерваторії, що знаходиться в чилійській пустелі Атакама виявили, що в карликовій галактиці Кінмана в сузір'ї Водолія зникла нестабільна надвелика зірка. Про це пише BBC.

"Одна з найбільш масивних зірок у ближньому Всесвіті просто тихо розчинилася в ночі", так описав свої враження астроном Жозе Гро.

Зараз дослідники намагаються зрозуміти, що ж сталося. Одна з гіпотез припускає, що зірка втратила яскравість і виявилася закрита від спостерігачів космічним пилом. Інше припущення, яке особливо схвилювало вчених, що вона стрімко стиснулася в чорну діру, не ставши перед цим надновою.

За цією зіркою різні групи астрономів пильно спостерігали з 2001 до 2011 року і дійшли висновку, що вона перебувала на фінальній стадії своєї еволюції. Однак зараз, направивши супертелескоп на далеку галактику, астрономи, на свій подив, виявили, що зірки на місці немає.

Якщо ви втомилися від серйозних новин і хочеться трохи розслабитися, підписуйтеся на наш канал у Telegram. Дивогляд 5.UA – канал, де живуть тільки лайтові новини. Релаксуймо разом!

Карликова галактика Кінмана знаходиться в сузір'ї Водолія приблизно за 75 млн світлових років від Землі – занадто далеко, щоб розрізнити окремі зірки. Але можна бачити ознаки існування деяких із них. Світло від галактики стабільно вказувало на наявність у ній гігантської змінної блакитної зірки приблизно в 2,5 млн разів яскравішої за Сонце.

Яскраві блакитні гіганти нерідко закінчують своє існування як наднові. У даному випадку зірка, можливо, не вибухнула, а "вибухнула" всередину себе, перетворившись у чорну діру. Ученим подібного спостерігати ще не доводилося.

Європейська південна обсерваторія – найпродуктивніший у світі наземний комплекс для астрономічних досліджень, який володіє унікальною апаратурою.

У 2025 році в Паранал у пустелі Атакама запрацює 39-метровий надзвичайно великий телескоп (Extremely Large Telescope, ELT). Він дасть змогу отримувати зображення з більшим ступенем деталізації, ніж орбітальний телескоп Hubble. У програмі беруть участь 16 європейських країн, Чилі та Австралія.

Нагадаємо, у червні учені зафіксували нові швидкі радіохвилі, які долинають із космосу.

Побиття екснардепа Найєма в Києві: суд виправдав трьох нападників