Залишитися має один. Світову популярність завойовує південно-корейський серіал "Гра в Кальмара". Він з'явився місяць тому. У 9 епізодах розповідь про людей, які заради грошей погоджуються взяти участь у таємному турнірі на виживання. А призовий фонд майже – $40 млн доларів. Після прем'єри "Гра в Кальмара" очолила список найпопулярніших серіалів Netflix у 90 країнах. Зокрема, фільм тримав першість у Сполучених Штатах та Великій Британії. Утримує першість і в Україні. Але чим привертає серіал на перший погляд зі вже давно відомим сюжетом? Адже в Голлівуді знімали десятки схожих стрічок. Та й у класичних детективах, згадати ту ж Агату Крісті, були такі історії. Молоді вона нагадує комп’ютерну гру на випробування, щоб стати переможцем. От лише ціна твоєї перемоги – смерть для іншого. І в Європі вже занепокоєні тим, що діти намагаються копіювати "Гру в Кальмара". Старше покоління натомість вабить знайома кожному історія конкуренції, соціальної нерівності, потреби пережити складні ситуації, а отже – вижити у цьому складному світі. Про серіал, який увірвався у масову свідомість планети, та стрімке поширення корейської культури розповість журналістка "5 каналу" Христина Катарина для програми "Час за Гринвічем".
Найпопулярніший та найуспішніший проєкт Netflix – південнокорейський серіал "Гра в кальмара". Всього за місяць його подивилися понад 130 млн людей. Гостросюжетний хіт наробив ажіотаж і в Україні. За що його так полюбили глядачі і в чому ж секрет небаченого успіху? Ходімо дізнаватися.
За сюжетом серіалу, 456 корейців беруть участь у грі на виживання. Стати переможцем і отримати кругленьку суму грошей може тільки один із них. Герої представляють різні прошарки суспільства, а головне – мають серйозні фінансові проблеми в житті. Зокрема, шалені борги, які готові погасити будь-якою ціною. І це не вигадка, а віддзеркалення суворої реальності, в якій живуть більшість громадян Південної Кореї. Загальна сума їхнього боргу на 5% перевищує ВВП країни.
"Люди по всьому світові дуже добре розуміють, що таке – бути в боргу, брати кредити – і це, мені здається, поцілило в серце аудиторії", – розповів кінокритик, головний редактор "Радіо НВ" Олексій Тарасов.
"Серед героїв серіалу є представник еліти, звичайний робітник середнього класу, мігрант, юна дівчина і чоловік літнього віку. Може видатися, що ці персонажі характерні лише для Кореї, але насправді такі люди становлять меншість у будь-якій країні світу", – сказав сценарист і режисер серіалу "Гра в кальмара" Гван Дон Хьок.
"Гра в кальмара" нещадно критикує капіталізм, соціальну нерівність та жорстокість суспільства. І робить це в незвичайній формі – поєднуючи безневинні дитячі ігри з відвертим насиллям. Кіногерої проходять низку випробувань, під час яких грають у добре відомі дитячі забави. Але ставки тут надто високі, а програш коштує життя.
"Це поєднання такої поп-артівської картинки з такою шокуючою формою, бо там ми бачимо багато сцен насильства. "Гра в кальмара" пропонує свіжу, хоча й криваву естетику. Голлівуд перестав дивувати чи дивує вже менше, а це щось нове, що захопило аудиторію", – зазначив кінокритик, головний редактор "Радіо НВ" Олексій Тарасов.
Захопило – не те слово. У мережі зараз вирує "кальмарна лихоманка". Користувачі соцмереж невтомно створюють меми та знімають відео з відсилкою до серіалу.
Тим часом у продажу з'явилися костюми, які носили головні персонажі. А попит на білі кеди бренду Vans зріс майже на 8 тис. відсотків після виходу серіалу. Південнокорейський хіт став одним з найкасовіших проєктів Netflix – його прибуток оцінюють у майже мільярд доларів. Це в 40 разів більше, ніж витратили на зйомку. "Гра в кальмара" – найгучніший, але геть не перший корейський кінопродукт, який завоював іноземну аудиторію. Активно знімати фільми й серіали – чи то пак "дорами" – для закордонного глядача Сеул почав наприкінці 90-х. Тоді виникла потреба відродити економіку та покращити імідж країни, який постраждав унаслідок фінансової кризи. Уряд вирішив інвестувати в культуру – і не прогадав. Світом почала ширитися корейська хвиля – так звана "халлю".
"Прийшло розуміння того, що гарний фільм, який вийде на світові майданчики, принесе більше, ніж продаж великих автомобілів. Було велике фінансове вливання, знято цензуру, змінено закони і скасовано обмеження у 1997 році щодо того, що можна, а що не можна показувати", – розповіла експертка з питань Східної Азії Наталія Бутирська.
Південнокорейські режисери поступово отримали визнання і в Європі, і в Голлівуді. У 2016 році фільм "Служниця" Пак Чхан Ука виграв премію БАФТА. А у 2020 році "Паразити" Пон Чжун Хо здійняв фурор у західній кіноіндустрії і став першою іноземною стрічкою, яка здобула головний "Оскар".
"Саме історія з Оскаром і "Паразитами" показала, що навіть кіно іноземною мовою може бути універсальним і зрозумілим. Хоча, дуже багато років говорили про те, що американські глядачі не готові дивитися щось із субтитрами. І ще один міф, який зруйнували "Паразити" і "Гра в кальмара" – те, що головним героєм має бути білий чоловік для того, щоб глобальна аудиторія зрозуміла конфлікт і знайшла щось спільне з тим, що відбувається на екрані. Це не так", – сказав кінокритик, головний редактор "Радіо НВ" Олексій Тарасов.
Не лише фільмами, а й піснями Південна Корея виборює своє місце під сонцем на міжнародному ринку. Країна навіть має власний музичний жанр – K-pop, який охоплює безліч стилів поп-музики. У 2012 корейський виконавець PSY змусив увесь світ танцювати під Gangnam Style, а його кліп набрав понад 3 мільярди переглядів на YouTube.
Нині ж міжнародну сцену завойовують зо 2 десятки K-pop гуртів. Та найвідоміший серед них – бойз-бенд BTS. Семеро співаків мають мільйонні армії фанатів по всьому світу, а їхні хіти – очолюють західні чарти.
Зіркова група знайшла своїх поціновувачів і в Україні. Ярослава одна з них. Каже: слухати корейську музику почала у 2016 році, коли захотілося відкрити для себе щось нове. Тепер у плейлисті дівчини – десятки пісень у стилі K-pop.
"У перше чергу – це, можливо, тексти, їхня лірика й сенси, які вони вкладають у лірику. Вони співають про любов до себе, про прийняття себе. Дуже багато про ставлення суспільства до людини. Про те, як стандарти моди й краси чинять тиск на людину – і що це не потрібно піддаватися", – зазначила Ярослава Братусь.
Серед українських фанів BTS – не лише дівчата, і геть не всі підлітки – зазначає Ярослава. Прихильники гурту об'єднуються як у соцмережах, так і офлайн: шукають однодумців, діляться враженнями, влаштовують тематичні акції і всіляко підтримують своїх кумирів. А головне – перекладають українською матеріали, пов'язані з діяльністю їхньої улюбленої групи.
"Найбільше, що мені дало захоплення корейськими фільмами, корейською музикою – це моє найближче оточення. Тому що я познайомилася з багатьма цікавими людьми і на фоні любові до корейської музики і кінематографу ми почали товаришувати. Найзаповітніша мрія – щоб побільше корейських гуртів приїжджали з концертами в Україну, або щоб хоча би була можливість купити квиток і поїхати подивитися виступи вживу", – сказала Ярослава Братусь.
Така популярність корейського мистецтва в Україні – яскравий приклад ефективної культурної дипломатії. K-pop недарма називають "секретною зброєю" Південної Кореї. Ця музика стала інструментом влади у зовнішній політиці. А завдяки своєму кіно країна привабила мільйони туристів.
"Уряд отримав дуже гарний елемент м'якої сили, і він цим послуговується. Цю особливість їхню спершу використовували для всяких промо-акцій гурту BTS, а також політичних акцій і просування нагальних питань – таких, як мир на Корейському півострові", – наголосила експертка з питань Східної Азії Наталія Бутирська.
Президент Південної Кореї неодноразово брав різні K-pop гурти із собою в дипломатичні поїздки. А цього року привіз BTS на Генасамблею ООН – у статусі спеціальних посланців президента з питань майбутніх поколінь і культури.
"Я чув, що підлітків і тим, кому за 20, називають втраченим поколінням – через СOVID. Нібито вони втратили свій шлях і можливості. Гадаю, це перебільшення. Не можна казати, що вони загубилися тільки тому, що дорослі не бачать стежок, які вони собі прокладають", – сказав лідер гурту BTS Кім Нам Джун.
"Замість "утраченого покоління" доречніше називати їх "відкритим поколінням". Бо вони не бояться змін, а натомість радо їх зустрічають і продовжують рухатися далі", – розповів учасник гурту BTS Кім Сок Джін.
Ставка на самобутність та розвиток національного продукту принесла Кореї щедрий виграш. Торік країна отримала майже $11 млрд від експорту ігор, музики та кіно. Це значно перевищує дохід від продажу косметики й техніки. Щороку охочих вивчити корейську дедалі більше. А в англійській мові тим часом з’явилися 26 корейських слів, які додав Оксфордський словник.
Читайте також: за три місяці до Netflix приєдналося майже 4,5 мільйони нових користувачів.
Христина Катарина, Богдан Чаргазія, "Час за Гринвічем"