"Гра в кальмара" та K-pop: чому світ накрила хвиля цікавості до корейської культури

"Час за Гринвічем" 5 канал
Торік країна отримала майже $11 млрд від експорту ігор, музики та кіно

Залишитися має один. Світову популярність завойовує південно-корейський серіал "Гра в Кальмара". Він з'явився місяць тому. У 9 епізодах розповідь про людей, які заради грошей погоджуються взяти участь у таємному турнірі на виживання. А призовий фонд майже – $40 млн доларів. Після прем'єри "Гра в Кальмара" очолила список найпопулярніших серіалів Netflix у 90 країнах. Зокрема, фільм тримав першість у Сполучених Штатах та Великій Британії. Утримує першість і в Україні. Але чим привертає серіал на перший погляд зі вже давно відомим сюжетом? Адже в Голлівуді знімали десятки схожих стрічок. Та й у класичних детективах, згадати ту ж Агату Крісті, були такі історії. Молоді вона нагадує комп’ютерну гру на випробування, щоб стати переможцем. От лише ціна твоєї перемоги – смерть для іншого. І в Європі вже занепокоєні тим, що діти намагаються копіювати "Гру в Кальмара". Старше покоління натомість вабить знайома кожному історія конкуренції, соціальної нерівності, потреби пережити складні ситуації, а отже – вижити у цьому складному світі. Про серіал, який увірвався у масову свідомість планети, та стрімке поширення корейської культури розповість журналістка "5 каналу" Христина Катарина для програми "Час за Гринвічем".

Найпопулярніший та найуспішніший проєкт Netflix – південнокорейський серіал "Гра в кальмара". Всього за місяць його подивилися понад 130 млн людей. Гостросюжетний хіт наробив ажіотаж і в Україні. За що його так полюбили глядачі і в чому ж секрет небаченого успіху? Ходімо дізнаватися.

За сюжетом серіалу, 456 корейців беруть участь у грі на виживання. Стати переможцем і отримати кругленьку суму грошей може тільки один із них. Герої представляють різні прошарки суспільства, а головне – мають серйозні фінансові проблеми в житті. Зокрема, шалені борги, які готові погасити будь-якою ціною. І це не вигадка, а віддзеркалення суворої реальності, в якій живуть більшість громадян Південної Кореї. Загальна сума їхнього боргу на 5% перевищує ВВП країни.

"Люди по всьому світові дуже добре розуміють, що таке – бути в боргу, брати кредити – і це, мені здається, поцілило в серце аудиторії", – розповів кінокритик, головний редактор "Радіо НВ" Олексій Тарасов.

"Серед героїв серіалу є представник еліти, звичайний робітник середнього класу, мігрант, юна дівчина і чоловік літнього віку. Може видатися, що ці персонажі характерні лише для Кореї, але насправді такі люди становлять меншість у будь-якій країні світу", – сказав сценарист і режисер серіалу "Гра в кальмара" Гван Дон Хьок.

"Гра в кальмара" нещадно критикує капіталізм, соціальну нерівність та жорстокість суспільства. І робить це в незвичайній формі – поєднуючи безневинні дитячі ігри з відвертим насиллям. Кіногерої проходять низку випробувань, під час яких грають у добре відомі дитячі забави. Але ставки тут надто високі, а програш коштує життя.

"Це поєднання такої поп-артівської картинки з такою шокуючою формою, бо там ми бачимо багато сцен насильства. "Гра в кальмара" пропонує свіжу, хоча й криваву естетику. Голлівуд перестав дивувати чи дивує вже менше, а це щось нове, що захопило аудиторію", – зазначив кінокритик, головний редактор "Радіо НВ" Олексій Тарасов.

Захопило – не те слово. У мережі зараз вирує "кальмарна лихоманка". Користувачі соцмереж невтомно створюють меми та знімають відео з відсилкою до серіалу.

Тим часом у продажу з'явилися костюми, які носили головні персонажі. А попит на білі кеди бренду Vans зріс майже на 8 тис. відсотків після виходу серіалу. Південнокорейський хіт став одним з найкасовіших проєктів Netflix – його прибуток оцінюють у майже мільярд доларів. Це в 40 разів більше, ніж витратили на зйомку. "Гра в кальмара" – найгучніший, але геть не перший корейський кінопродукт, який завоював іноземну аудиторію. Активно знімати фільми й серіали – чи то пак "дорами" – для закордонного глядача Сеул почав наприкінці 90-х. Тоді виникла потреба відродити економіку та покращити імідж країни, який постраждав унаслідок фінансової кризи. Уряд вирішив інвестувати в культуру – і не прогадав. Світом почала ширитися корейська хвиля – так звана "халлю".

Прибуток
Прибуток5 канал

"Прийшло розуміння того, що гарний фільм, який вийде на світові майданчики, принесе більше, ніж продаж великих автомобілів. Було велике фінансове вливання, знято цензуру, змінено закони і скасовано обмеження у 1997 році щодо того, що можна, а що не можна показувати", – розповіла експертка з питань Східної Азії Наталія Бутирська.

Південнокорейські режисери поступово отримали визнання і в Європі, і в Голлівуді. У 2016 році фільм "Служниця" Пак Чхан Ука виграв премію БАФТА. А у 2020 році "Паразити" Пон Чжун Хо здійняв фурор у західній кіноіндустрії і став першою іноземною стрічкою, яка здобула головний "Оскар".

"Саме історія з Оскаром і "Паразитами" показала, що навіть кіно іноземною мовою може бути універсальним і зрозумілим. Хоча, дуже багато років говорили про те, що американські глядачі не готові дивитися щось із субтитрами. І ще один міф, який зруйнували "Паразити" і "Гра в кальмара" – те, що головним героєм має бути білий чоловік для того, щоб глобальна аудиторія зрозуміла конфлікт і знайшла щось спільне з тим, що відбувається на екрані. Це не так", – сказав кінокритик, головний редактор "Радіо НВ" Олексій Тарасов.

Не лише фільмами, а й піснями Південна Корея виборює своє місце під сонцем на міжнародному ринку. Країна навіть має власний музичний жанр – K-pop, який охоплює безліч стилів поп-музики. У 2012 корейський виконавець PSY змусив увесь світ танцювати під Gangnam Style, а його кліп набрав понад 3 мільярди переглядів на YouTube.

Нині ж міжнародну сцену завойовують зо 2 десятки K-pop гуртів. Та найвідоміший серед них – бойз-бенд BTS. Семеро співаків мають мільйонні армії фанатів по всьому світу, а їхні хіти – очолюють західні чарти.

K-pop
K-pop5 канал

Зіркова група знайшла своїх поціновувачів і в Україні. Ярослава одна з них. Каже: слухати корейську музику почала у 2016 році, коли захотілося відкрити для себе щось нове. Тепер у плейлисті дівчини – десятки пісень у стилі K-pop.

"У перше чергу – це, можливо, тексти, їхня лірика й сенси, які вони вкладають у лірику. Вони співають про любов до себе, про прийняття себе. Дуже багато про ставлення суспільства до людини. Про те, як стандарти моди й краси чинять тиск на людину – і що це не потрібно піддаватися", – зазначила Ярослава Братусь.

Серед українських фанів BTS – не лише дівчата, і геть не всі підлітки – зазначає Ярослава. Прихильники гурту об'єднуються як у соцмережах, так і офлайн: шукають однодумців, діляться враженнями, влаштовують тематичні акції і всіляко підтримують своїх кумирів. А головне – перекладають українською матеріали, пов'язані з діяльністю їхньої улюбленої групи.

"Найбільше, що мені дало захоплення корейськими фільмами, корейською музикою – це моє найближче оточення. Тому що я познайомилася з багатьма цікавими людьми і на фоні любові до корейської музики і кінематографу ми почали товаришувати. Найзаповітніша мрія – щоб побільше корейських гуртів приїжджали з концертами в Україну, або щоб хоча би була можливість купити квиток і поїхати подивитися виступи вживу", – сказала Ярослава Братусь. 

Така популярність корейського мистецтва в Україні – яскравий приклад ефективної культурної дипломатії. K-pop недарма називають "секретною зброєю" Південної Кореї. Ця музика стала інструментом влади у зовнішній політиці. А завдяки своєму кіно країна привабила мільйони туристів.

"Уряд отримав дуже гарний елемент м'якої сили, і він цим послуговується. Цю особливість їхню спершу використовували для всяких промо-акцій гурту BTS, а також політичних акцій і просування нагальних питань – таких, як мир на Корейському півострові", – наголосила експертка з питань Східної Азії Наталія Бутирська.

Президент Південної Кореї неодноразово брав різні K-pop гурти із собою в дипломатичні поїздки. А цього року привіз BTS на Генасамблею ООН – у статусі спеціальних посланців президента з питань майбутніх поколінь і культури.

"Я чув, що підлітків і тим, кому за 20, називають втраченим поколінням – через СOVID. Нібито вони втратили свій шлях і можливості. Гадаю, це перебільшення. Не можна казати, що вони загубилися тільки тому, що дорослі не бачать стежок, які вони собі прокладають", – сказав лідер гурту BTS Кім Нам Джун.

"Замість "утраченого покоління" доречніше називати їх "відкритим поколінням". Бо вони не бояться змін, а натомість радо їх зустрічають і продовжують рухатися далі", – розповів учасник гурту BTS Кім Сок Джін.

Ставка на самобутність та розвиток національного продукту принесла Кореї щедрий виграш. Торік країна отримала майже $11 млрд від експорту ігор, музики та кіно. Це значно перевищує дохід від продажу косметики й техніки. Щороку охочих вивчити корейську дедалі більше. А в англійській мові тим часом з’явилися 26 корейських слів, які додав Оксфордський словник.

Читайте також: за три місяці до Netflix приєдналося майже 4,5 мільйони нових користувачів. 

Христина Катарина, Богдан Чаргазія, "Час за Гринвічем"

Попередній матеріал
Турбулентний опалювальний сезон: чому Україна опинилася без вугілля
Наступний матеріал
Фури знищують дороги: чи врятують асфальт штрафи
Loading...