Майже 125 мільярдів. Саме стільки держава виділяє наступного року на будівництво та ремонт доріг. Але чи довго вони нам служитимуть? Адже кожна дорога має свої правила експлуатації. Якщо, наприклад, вона розрахована на навантаження 20 тонн на вісь, а їздять по ній із навантаженням в 40 тонн, то, відповідно, асфальт таку вагу довго не витримає. Він зруйнується, і його знову доведеться через певний час латати.
Проте власники вантажівок навряд чи дбають про шляхи, якими їздять. Важливіше завантажитися під зав'язку й перевезти за один раз якнайбільше, щоб заощадити на пальному. Звісно, на великих автошляхах фури зважують, але хитруни знають об'їзні шляхи. То як покарати ваговози, які марнують народні гроші та чи допоможуть штрафи вберегти асфальт – у сюжеті "Підсумків тижня".
Дорогі дороги... Будують, ремонтують, розбивають. У цьому ланцюгу постійно шукають винних – хто краде, хто не так кладе асфальт і хто не так по ньому їздить.
"30 років ми намагаємося це зробити на довірі, довіряти перевізнику. Не дуже виходить", – зазначив керівник проєкту "Укряма" Дмитро Повесьма.
"При допустимій масі 40 максимально тонн автомобіля бодай везе 48-50 тонн, це скорочує
експлуатацію дороги на третину. Замість 10-15 років. Маємо 6 або 10 років", – пояснив колишній міністр інфраструктури Володимир Омелян.
Завантажені під зав'язку фури – головні руйнівниці українських доріг. Оминаючи вагові комплекси, вони перевозять понаднормовий вантаж і розбивають вітчизняні автошляхи. І спіймати хитрих водіїв не так просто.

Системи зважування – стаціонарні. Спеціальні датчики, вмонтовані в дорожнє покриття та камери, які над дорогою, фіксують параметри автомобіля. Загальну масу та розподіл за вісями, габарити, швидкість, номерні знаки, а також час та дату, коли проїхало авто. Система не лише зважує транспорт, а й обробляє дані. І вже з доріг вся інформація потрапляє сюди.
"У це приміщення приходять дані про всі транспортні засоби, щоб оцінити навантаження на дорогу, потік машин, спланувати скільки машин куди рухаються", – розповів начальник відділу інтелектуальних транспортних систем "Укравтодору" Андрій Вознюк.

Тож поки що система заспокоює їх штрафами. У "листах щастя" суми чималі. За максимальної ваги вантажівки 40 тонн, якщо завантажите на 5-10% більше, ловіть 8,5 тис. грн штрафу. Перевантаження на 10-20% – штраф удвічі більший (17 тис. грн). Від 20 до 30% надлишку – приготуйте вже 34 тис.. А везете в авто аж на третину більше дозволеного – викладайте 51 тис. грн. "Лист щастя" прилітає на ім'я власника вантажу. Сплатити рахунок треба протягом 10 днів. Далі справа йде до суду.
"Ми повинні привчити перевізника до того, що є невідворотність покарання. Інспектор – це людина, він може помітити чи не помітити перевантаження, в нього є режим роботи і 24/7 не можемо перекрити всі автошляхи", – наголосив Микита Лагунін.
Бо новітніх систем поки що лише півсотні, а треба хоча б пару сотень. Але не всюди є спеціальні дорожні умови для їх встановлення.
"У майданчиках WIM є певні технічні вимоги до стану дороги покриття – не на спуску, не на підйомі подалі від перехрестя, світлофорних об'єктів", – уточнив Вознюк.
Тож на проміжних дорогах нині розставлені добре знайомі габаритно-вагові комплекси з інспекторами. Утім, шлейф корупційної слави за деякими з них давно тягнеться не найкращий. Та експерти певні, що і в новій системі зважування знайдеться лазівка для схематозу.
"Ці інспектори з якихось причин не зважують не штрафують водіїв або роблять в обсязі, який
недостатній, щоби запобігти руйнуванню. І це корінь проблеми. Навіть якщо ви назвете цю систему автоматичною, нею все одно керують люди. Оці номери, будь ласка, не чіпаємо? Можемо так налаштувати?", – зазначив Повесьма.

А запобіжниками могли б стати й інші дороги – бетонні й міцніші. Утім, таких в Україні зовсім мало, і тільки в тих регіонах, де посилений трафік великовантажних перевезень, бо ж дорого обходяться. Та й дізнатися реальну вартість асфальтобетонних та менш витривалих доріг – справа заплутана.
За день автоматична система зважування може виписати штрафів порушникам, зокрема й на 7 млн грн. Та чи всі їх сплатять? Це одне питання. Є й інше, важливіше. Навіть якщо перевантажену фуру сфотографують, вона все одно поїде дорогою з вантажем далі. Тому в планах чиновників після фіксації системою відразу спиняти порушників на дорозі й забороняти їм рухатися далі. Та для цього мають з'явитися спецмайданчики для їх розвантаження. Тож поки влада готує покарання для горе-водіїв, так би мовити, "під ключ", руйнівників доріг карають лише гривнею, а асфальт під ними тріщить і надалі. І нині кожен п'ятий кілометр доріг в Україні, які будують за наші з вами податки, вбиває перевантажена фура.
Олена Рибінська, Богдан Танасійчук, "Підсумки тижня"