Google

Українська газотранспортна система – що її чекає у 2020 році

Ситуація навколо української ГТС є важливою для української економіки

Українська газотранспортна система – одна з найбільших у Європі. Її роль для економіки України є очевидною. Сьогодні надто багато уваги прикуто до цієї ситуації – багато декларацій, недостатньо глибинного економічного аналізу. Тому в аналітичному проекті "ЕнергоНЕзалежність" проаналізували саме економічну складову цього питання автор та ведучий, аналітик з питань енергетики Микола Войтів та Андріан Прокіп, експерт з енергетичних питань Українського інституту майбутнього.

Ситуація довкола української ГТС насправді є непростою, здебільшого через сусідню країну, котра намагається диверсифікувати джерела поставки газу до ЄС для того, щоб не залежати від одного транзитера.

"Деякі країни виступають за будівництво "Північного потоку-2", зокрема, найбільше в цьому зацікавлена Німеччина, яка має на це свої політичні та економічні причини. Крім цього, Росія просуває будівництво "Турецького потоку", і Туреччина може зайняти серйозну нішу у секторі постачанні газу до Європи. Усе це може призвести до того, що Україна може втратити виключне становище у транспортуванні газу до ЄС з відповідними політичними та економічними наслідками", – стверджує Андріан Прокіп.

"У 2017 році ЄС спожив близько 491 млрд м3 природного газу", – сказав Микола Войтів.

У 2017 РОЦІ ЄС ІМПОРТУВАВ ≈ 360 МЛРД М3 ПРИРОДНОГО ГАЗУ:

  1. РФ – 43% (68 млрд м3 – Україна, 46 млрд м3 – "Північний потік", 37 млрд м3 – Білорусь)
  1. Норвегія – 34%
  2. Алжир та Лівія – 10%
  3. LNG – 13%

"Якщо "Північний потік-2" буде збудований, максимальна потужність якого планується об'ємом 55 млрд м3 газу – це замістить 80% того об'єму, який Україна транзитує на сьогодні", – наголосив Микола Войтів.

Потужність української ГТС – 140 млрд м3 газу (потужність транзиту у країни Європи – Ред.). Будівництво Турецького газопроводу та "Північного потоку-2" у нинішніх умовах потреб у газі знівелюють потребу в українській ГТС, сказав Андріан Прокіп.

Від транзиту Україна отримує 3 млрд дол. США, на купівлю газу витрачає 2,4 млрд дол. США – якщо зменшиться об'єм транзиту українською ГТС , то її прибутки зменшаться до нуля. На сьогодні Україна заробляє приблизно 500-600 млн дол. США, якщо вирахувати витрати на закупівлю газу.

"Перемога у Стокгольмському арбітражі – це виграш однієї битви, уся війна ще попереду", – вважає експерт з питань енергетики Андріан Прокіп та зазначає: "У випадку, якщо точка продажу газу перенесеться на українсько-російський кордон то для Європи це прозорість. А прозорість – це вклад у надійність".

"ГАЗОГОНИ В ОБХІД УКРАЇНИ"

НАЗВА ГАЗОГОНУ

ПОТУЖНІСТЬ,

млрд м3 газу

ДЖЕРЕЛО РЕСУРСУ

МАРШРУТ

СТАТУС

Північний потік

(Nord Stream)

51-55

РФ

Німеччина (ЄС)

ЕКСПЛУАТУЄТЬСЯ

 

Північний потік 2

(Nord Stream 2)

55

РФ

Німеччина (ЄС)

ЗАПЛАНОВАНИЙ

 

Трансанатолійський газогін

(TANAP)

16 – 60

Азербайджан

Туреччина – Греція (ЄС)

БУДУЄТЬСЯ

 

Трансадріатичний газопровід (TAP)

10 – 20

Азербайджан

Греція – Італія (ЄС)

БУДУЄТЬСЯ

 

Турецький потік

(Turkish Stream)

31 – 63

РФ

Туреччина – ЄС

БУДУЄТЬСЯ

 

Білий потік

(White Stream)

32

Азербайджан

Румунія (ЄС)

ЗАПЛАНОВАНИЙ

 

Транскаспійський газогін

(Trans-Caspian Gas Pipeline)

30

Туркменістан, Казахстан

ЄС

ЗАПЛАНОВАНИЙ

 

 

За словами експертів, Туреччина намагається перехопити стратегічну роль у транспортуванні газу до ЄС, що є втратою для України, адже ця роль належала тривалий час Україні, проте будівництво газогонів в обхід України свідчить, що це зменшить її значущість.

Відповідно, на цьому тлі постає питання про створення газового хабу, біржі газу в Україні, проте є багато питань, над якими потрібно ще працювати, зокрема те, що українське законодавство повинне відповідати європейському, також дуже актуальне питання довіри до українського ринку газу європейських партнерів.

"Очевидно, що ситуація навколо української ГТС є важливою для української економіки. На жаль, ця тема є надто заполітизованою в Україні і зробили її загальнонаціональною турботою. Водночас українські громадяни, які вимушені покидати Україну для пошуку роботи за кордоном, за різними даними, переказали за минулий 2017 рік близько 7 млрд дол. США – вдвічі більше, ніж заробляє українська ГТС", – резюмував Микола Войтів.

Текст підготувала редактор проекту "ЕнергоНЕзалежність" Наталія Чурікова.

Як інформував 5.UA, 27 березня стало відомо, що Німеччина дала дозвіл на будівництво скандального "Північного потоку-2". Офіційний Берлін наполегливо називає цей проект "винятково комерційним". При цьому більшість країн ЄС, Україна, США, Канада, Єврокомісія та Європарламент не вважають "Північний потік" суто економічним проектом.

"Мантра про "виняткову комерційність", очевидно, не знімає ризиків цього проекту для енергетичної та національної безпеки Європи", – зауважили у прес-службі НАК "Нафтогазу". При цьому український Президент Петро Порошенко висловився однозначно і назвав прихильників "Північного потоку-2" союзниками Кремля в гібридній війні.

Довідка: проект "Північний потік-2" має постачати газ із родовищ на півночі РФ безпосередньо до Німеччини дном Балтійського моря, оминаючи традиційні транзитні маршрути через Україну і Словаччину. Проект має розширити здатності вже збудованого першого "Північного потоку". Компанія Nord Stream-2 AG ("Північний потік-2"), що опікується плануванням будівництва, належить російському "Газпрому" на 100% через його філію в Нідерландах.

Попередній матеріал
"Екологічні пости" потрібно вивести у законодавче поле – круглий стіл у Дніпрі
Наступний матеріал
"Газпром" продовжує "гратися" з тиском на вході в українську ГТС – "Нафтогаз"

Що чекає українську ГТС у 2020 році

Відновлювані джерела енергії: перспективи створення регіональних енергетичних кластерів

Атомна енергетика – минуле чи майбутнє: якою буде атомна генерація у 2018 році – "ЕнергоНЕзалежність"

Атомна енергетика – майбутнє чи минуле: якою буде генерація у 2018 році

Як Україна може заробляти мільярди гривень за рахунок енергетичних ресурсів

Діоксид сірки, оксид азоту і пил – чим дихають українці