Шведська компанія ІКЕА відкрила магазин у Києві. Він працює майже два тижні. Після відкриття покупці вистоювали в чергах у магазин шведських меблів та аксесуарів для дому – але от чи у черзі на вхід до України інвестори? Бізнес-аналітики роблять оцінки. Кажуть, поява світового бренду у столиці – добрий знак, та говорити про бум зарано. Що гальмує або зупиняє такі компанії виходити на український ринок – розповість журналістка "5 каналу" Марія Писаренко.
Для того, щоб просто зайти в ІКЕА, вам треба зареєструватися завчасно, а потім чекати ще декілька годин, щоб потрапити всередину магазину. Кияни влаштували справжнє паломництво у перший в Україні ІКЕА. Це велика мережа з продажу меблів і речей для дому.
"Коли ми відчинили двері, магазин був переповнений людьми уже за 5 хвилин після відкриття", – каже директор IKEA в Україні Флоріан Меллє.
За перший тиждень тут нарахували 70 тисяч клієнтів. Ажіотаж трохи вщух. Людей поменшало через негоду. Хуртовина затримує і поставки товарів. Коли фури все ж доїжджають, розвантажують усім офісом.
"За цих умов ми робимо таку собі "толоку вікінгів" – скликаємо всіх наших працівників не лише із зали, а й офісних, і менеджерів розкладати товар", – каже директор IKEA в Україні.
Мережа "Епіцентр" зустріла запуск магазину іноземних конкурентів тролінгом. Прийти в Україну ІКЕА вирішила ще у 2017. Відкриття магазину анонсували двічі. Але його постійно відкладали.
"Була дуже не красива для нас як для країни історія, коли від них вимагали місцеві чиновники за землевідведення увійти в долю з ними, чого ІКЕА просто не робить, вона працює по-білому", – розповідає економіст Павло Кухта.
Керівник підрозділу компанії в Україні переконує – увесь цей час вивчали побут українців.
"У першу чергу, ми намагаємося зрозуміти потенціал країни, як люди тут живуть, як працюють і проводять час. По-друге, ми вивчаємо контекст ситуації всередині країни і місцеві закони. Ми напрошувалися в гості до квартир реальних людей. Ми були на Лівому і Правому березі, у центрі, на Оболоні, на Дарниці", – каже Флоріан Меллє, директор IKEA в Україні.
Із травня в Україні компанія запустила ще й офіційний інтернет-магазин.
Східноєвропейський офіс більшість великих світових компаній мали саме у Москві. Після початку війни у 14 році підхід почали змінювати. Та все ж економіка Росії, навіть попри санкції, більша за українську у 3-4 рази. Тому до нас компанії не поспішають.
"Вони бачать, що це пробна інвестиція. Можливо, на пробну інвестицію після цього наважиться хтось іще", – каже економіст Павло Кухта.
Пробний прихід в Україну зробила і міжнародна мережа кав'ярень Starbucks. Від січня постачають чотири види кави. А ось фірмових кав'ярень відкривати не поспішають.
"Усі великі компанії потенційно хочуть зайти в Україну, бо це велика країна, це як друга Польща. Як тільки Україна рвоне вперед і виправляться оці всі олігархізація, корупція. Вони одразу прийдуть, як прийшли до Польщі", – каже економіст Павло Кухта.
Іще давно очікувана міжнародна компанія в Україні – Apple. Поки що технікою і телефонами вони торгують через дистриб'юторів. Та у квітні минулого року в реєстрі юридичних осіб України з'явився новий запис – Apple зареєструвала українське представництво ось у цьому бізнес-центрі на Печерську.
Та відкриття представництва затримує пандемія. А ще, кажуть у бізнес-асоціації, впливають і непрозорі умови ведення бізнесу.
"В Україні високий рівень тіньової економіки і відсутні рівні правила гри. Система правосуддя не працює, система правоохоронних органів не така, якої потребує міжнародний бізнес", – пояснює виконавча директорка Європейської Бізнес Асоціації Ганна Дерев'янко.
В Україні немає електронної платіжної системи PayPal. А саме це найпоширеніший у світі спосіб розрахунків в інтернеті. У черзі кандидатів на українському ринку аналітики називають мережу фастфуду Burger King і супермаркети Lidl. Натомість після тривалих років очікування у 2017 почав роботу лоукост-авіаперевізник Ryanair. За рік з'явилася шведська мережа мас-маркет одягу H&M.
Та це все – точкові інвестиції транснаціональних компаній. Вкладати великі гроші в український ринок бізнеси і досі просто бояться.
"Нас цікавить такий ефект, який би підняв нашу економіку і дозволив нашим людям і матеріально, і з точки зору навичок піднятися на новий рівень. Такого ефекту від одного магазину не буде", – зазначає економіст Павло Кухта.
На економіку впливають великі проєкти міжнародних компаній – коли міжнародні бренди не лише продають, а й виробляють на території країни.
Марія Писаренко, Богдан Танасійчук, Валентин Стрельцов, "5 канал"