Чоловік читає газету

Втома від війни, кризи та апокаліпсису: як люди все частіше відмовляються від новин – Reuters

Roman Kraft / Unsplash

Свідома ізоляція

Останні роки ознаменувалися потужним інформаційним штормом – війна в Україні, геополітична напруга на Близькому Сході, економічна нестабільність, інфляція, торговельні конфлікти. Усе це переплітається з безперервним скролінгом стрічки новин, що дедалі частіше перетворюється на джерело виснаження, а не обізнаності. Про це повідомляє "Дивогляд" із посиланням на Reuters Institute.

Інформаційна перенасиченість і негативний тон новин суттєво впливають на психічне здоров’я. Все більше людей у світі свідомо відмовляються від перегляду новин або ж суттєво обмежують їх споживання

У дослідженні, яке охопило 48 країн, 40% опитаних зізналися, що часто або час від часу уникають новин. Для порівняння: у 2017 році цей показник становив лише 29%. У таких країнах, як Велика Британія та США, понад 40% респондентів вже свідомо обмежили доступ до новинного контенту.

Аналітик Фелікс Ріхтер (Statista) пояснює цей тренд як поєднання інформаційної втоми та зниження довіри до ЗМІ. Люди не лише втомлюються від нескінченної низки поганих новин, а й ставлять під сумнів їх об'єктивність і корисність.

Автори звіту вирізняють два типи інформаційних уникачів:

  • Послідовні – люди, які не мають інтересу до новин узагалі, часто з нижчим рівнем освіти;
  • Вибіркові – ті, хто раніше цікавився подіями, але намагається захистити себе від токсичного контенту, фільтруючи потік негативу та уникаючи тем, що викликають тривожність або безпорадність.

Наслідки цього явища мають не лише індивідуальний, а й суспільно-політичний вимір. Зниження рівня поінформованості загрожує фундаментальним засадам демократії, адже лише обізнане суспільство здатне робити усвідомлений вибір. Без збалансованого доступу до фактів – будь то через ЗМІ чи інші джерела – зростає ризик маніпуляцій, дезінформації та радикалізації.

На тлі таких змін перед журналістикою постає серйозний виклик: як відновити довіру, зменшити негативну психологічну дію контенту і водночас зберегти функцію четвертої влади. У цифрову епоху право не знати поступово перетворюється на інстинкт самозахисту, а обов’язок медіа – знайти мову, яка не відштовхує, а залучає.

Раніше "Дивогляд" ділився піснею, яка знімає стрес за 8 хвилин.

Поки на нашій землі війна, навіть "Дивогляд" – це не про котиків і пандочок, а про перемоги нашого війська! Наш Telegram – Дивогляд 5.UA.

ПРОКОМЕНТУЙТЕ

МАТЕРІАЛИ ЗА ТЕМОЮ