Різдво без індички: чому Велика Британія переживає паливну кризу

Велика Британія 5 канал / Час. Підсумки тижня
У Британії почався дефіцит пального на автозаправках

Вартість блакитного палива в Європі стрімко зростає. Тисяча кубів газу коштує вже майже 1200 доларів. Вочевидь, європейським країнам енергетичної кризи не уникнути. Але, кажуть, Велика Британія взагалі може не витримати удару. Вона споживає газу найбільше в Європі. Для порівняння, в Німеччині газом опалюється майже половина будинків. У Франції – 39%, а в Британії – усі 85%. І десь 35% усієї електроенергії британці виробляють теж із газу.

Причому, коли ціни на газ стрибнули, у Британії збанкрутували одразу кілька енергетичних компаній. Далі гірше – в країні почався дефіцит пального на автозаправках. Нині там шалені черги, люди в паніці намагаються поналивати повні баки. І відразу ще одна проблема. Тепер пальне нікому привезти на автозаправку. Банально бракує звичайних водіїв. То куди поділись місцеві далекобійники і невже навіть традиційна індичка може не потрапити на різдвяний стіл британських родин – у сюжеті "Підсумків тижня".

Різдво без подарунків і печеної індички на столі. Про такі невтішні перспективи британців попереджали вже давно. Причин декілька. Спочатку "Брекзит" – вихід із Європейського Союзу, потім пандемія коронавірусу. Чинники, що ускладнили звичний для мешканців королівства товарообіг. Торік під час локдауну полиці вже порожніли. Нині ж додалася ще одна причина перебоїв – стрибок цін на газ у Європі. Вартість пального б'є рекорди щодня.

"Ми бачимо, що економіка всього світу зараз відчуває величезний попит на газ, на далекобійників, в усьому світі є перебої з постачанням. Всі країни це відчувають", – зазначив прем’єр-міністр Великої Британії Борис Джонсон.

Шалений стрибок цін на газ пов'язаний, серед іншого, з мінімальними запасами блакитного палива у сховищах Європи. Так, найбільше у ЄС газосховище, розташоване в Німеччині, заповнене всього на 5%. Рік тому в цей період в газосховищі було 87% пального. Але зараз "Газпром" обмежує нові постачання. Транспортувати пальне українською ГТС російський монополіст відмовляється. Натомість постачає європейським споживачам газ із підземних сховищ у Європі. Виникає штучний дефіцит. Тиск Росії пояснюють бажанням Кремля якнайшвидше запустити "Північний потік-2" в обхід України. І уникнути санкцій за використання енергетики в політичних цілях як гібридної зброї.

Борис Джонсон
Борис Джонсон5 канал / Час. Підсумки тижня

"Ми можемо бачити, що відбувається з цінами на газ, які ми сприймаємо як прояв гібридної війни, в основному ... Сигнал, який Росія посилає до європейських столиць: "Ми справді маніпулюємо цінами, тому вам слід запустити "Північний потік-2" для стабілізації цін". Для нас це чіткий наратив", – пояснила віцепрем'єр-міністерка з питань європейської та євроатлантичної інтеграції Ольга Стефанішина.

Для Британії російський газ – не перший у ланцюжку постачання. Основну частину блакитного палива королівство отримує з Норвегії, далі Сполучені Штати, і лише тоді Росія. Але стрибок цін на природний газ вплинув на виробництво вуглекислого газу. Виробляють його переважно з добрив. Зараз це не окуповується й заводи зачиняються, а страждає харчовий сектор. Вуглекислий газ додають у газовані напої. Також СО2 використовується на м'ясопереробних заводах. Ним оглушують тварин і птахів перед забоєм, і з його допомогою зберігають м'ясо у пластикових контейнерах.

"Якщо виробництво вуглецю не повернеться до попередніх обсягів, це буде великою проблемою на Різдво. Ми не зможемо надати постачання мільйонів індичок за тиждень до свята. Потрібно декілька тижнів", – розповів фермер Пол Келлі.

Британській владі довелося коштом бюджету відновлювати роботу приватних заводів із виробництва вуглекислого газу. І тільки-но ця проблема почала налагоджуватися, то виникла інша. Брак пального на автозаправках. Кілька днів поспіль британці стоять у небачених кілометрових чергах за бензином. Про запас скуповують його не лише в каністри, а й у порожні пляшки та іншу тару.

"Я щойно завезла дітей до школи. До неї від нашого дому 15 кілометрів, тому бензин потрібен. Я наповнила бак десь тиждень тому. Поки пальне є, але за кілька днів не буде, тому я вже починаю шукати. І ніде немає", – наголосила водійка Крістіна Даскалу.

Велика Британія
Велика Британія5 канал / Час. Підсумки тижня

Не треба панічно скуповувати бензин, закликає британський уряд. Пального вдосталь, але бракує далекобійників, які мають довезти його із великих сховищ на автозаправки. Криза з далекобійниками – важкий удар по економіці. Для безперебійних постачань – і не лише пального – водіїв фур потрібно додатково близько 100 тисяч. Після "Брекзиту" з королівства виїхало чимало далекобійників із країн ЄС. Набрати і навчити нових не встигли через коронавірусну кризу. Та й іти в цю непросту професію люди не поспішають, особливо молодь.

"Я працюю в середньому 65-66 годин на тиждень. Кому це сподобається? Та ще й далеко від дому. Якщо пощастить, то буду вдома в п'ятницю ввечері. І тоді маю 48 годин на все, що треба зробити – побачити родину, дітей, онуків, скупатися і скупитися. А тоді знову в дорогу. Хто такої праці захоче?", – зазначив далекобійник Філ.

"Смішно, точніше, не смішно, а сумно, але це те, чого вони хотіли – "Брекзит". Всі іноземні водії виїхали, і навіть британців не можуть найняти знову. Якби вони не замінювали місцевих водіїв далекобійниками зі Східної Європи, такого б зараз не було," – пояснив далекобійник із Франції Мігел Брюнель.

"Більше ніде немає таких проблем, як тут, і все через "Брекзит". Кордони, КПП, здоров'я і безпека, всі ці додаткові перевірки, нові додаткові папери. Це величезні втрати для британської економіки", – зазначив далекобійник із Бельгії Патріс Резе.

Влада визнає проблему й обіцяє над нею попрацювати. Нині ж, аби швидко дати раду нагальній кризі, уряд вдається до радикальних дій. Просить армію натренувати військових для далекобійних перевезень. Хоче залучити до роботи в'язнів і обіцяє 5 тисяч спрощених віз для водіїв-далекобійників з-за кордону.

Фури у Великій Британії
Фури у Великій Британії5 канал / Час. Підсумки тижня

"Є низка питань, над якими треба попрацювати. Найперше – інфраструктура для роботи далекобійників, щоби припаркуватися, поспати, помитись. Все це зазвичай погано обладнане, й треба подумати, як це поліпшити й підтримати водіїв. Це дуже важлива частина нашої економіки. Також треба подумати, як залучити більше працівників у цей сектор. Може розглянути можливість скорочення робочих годин, праці чотири дні на тиждень", – наголосив міністр із питань довкілля Великої Британії Джордж Юстіс.

На пропозицію попрацювати у Британії вже реагують і європейські далекобійники. По-різному.

"У мене є друг, молодший за мене, він хотів би далекобійником в Англію. Але там потрібен місяць лише для того, щоби зробити всі документи. Хоча платня спокуслива. Понад тисяча фунтів на тиждень. Це непогано", – уточнив далекобійник із Румунії Габріель Базґа.

"Ні, дякую містере прем'єр-міністре, я не скористаюся такою можливістю. Не думаю, чи хтось захоче виїхати до вас лише на три місяці, щоби допомогти британцям на Різдво. Британці часто дивилися зверхньо на нас, людей зі Східної Європи. Дуже часто ми це відчували. Спочатку ви маєте поміняти це ставлення. Я звільнився з британської компанії як раз перед "Брекзитом". Було чимало проблем, і фінансовий бік – не дуже. Кілька разів у порту я бачив ситуації з мігрантами, коли вся відповідальність за хаос покладалася на далекобійників. Ми не почувалися в безпеці", – розповів далекобійник із Польщі Якуб Пайка.

Попри проблеми, пов'язані з "Брекзитом" і пандемією, британській економіці прогнозують цього року зростання 7%. Перебої з пальним можуть цьому завадити. Так само, як і подальші проблеми, про які уже попереджають британців. Адже "Брекзит" позбавив Британію не лише іноземних далекобійників, а й представників інших професій. Наприклад, м'ясників. Якщо їх склад не поповнити негайно, то до Різдва британцям може забракнути не лише індички, а й бекону.

Нонна Стефанова, "Підсумки тижня"

Попередній матеріал
"Постати з попелу": як Нагірний Карабах повертається до життя та коли зникне слід від "російського чобота"
Наступний матеріал
Тарифи на опалення не зростуть: що про це кажуть очільники міст та чому заговорили про комунальний шпагат
Loading...