Мегаполіс у години пік: що робить світ, аби щезли автомобільні затори, та як розв'язати це питання в Києві

затори на дорогах Shutterstock
Експерти-урбаністи не припиняють застерігати про транспортний колапс, який очікує на Київ уже найближчими роками. Бо всі ці затори об'єднує одне – погана інфраструктура міста

Затор, який нікуди не зникне. Дорожня тиснява стає щорік більшою. І, здається, українська столиця скоро просто зупиниться.

Автомобілів стало вдвічі, а подекуди втричі більше. Як намагаються упоратися з навалою легковиків в інших країнах? Чи є шанси у Києва нарешті позбутися постійного стояння у заторах? Кореспондент "5 каналу" Юрій Пугач розповість для "Часу за Гринвічем".

Затори. Одвічний урбаністичний гріх столиці. Вони бувають різні: великі, малі, затори, які рухаються повільно, тягнучки і ті, які взагалі стоять намертво. 

Автомобільні затори – для всіх. У них потрапляють і таксисти, і світські левиці.

"Враховуючи, що я за кермом цілий день і у мене дуже багато об'єктів у місті, багато справ, то сьогодні було повне пекло", – ділиться враженнями від чергового затору в Києві архітекторка, Місис Україна 2020 Вікторія Файнблат. 

Проблема ж виникнення цього пекла на столичних дорогах криється дещо глибше. Експерти-урбаністи не припиняють застерігати про транспортний колапс, який очікує на столицю вже найближчими роками. Бо всі ці затори об'єднує одне – погана інфраструктура міста.

затор
заторShutterstock

Українській столиці – вже понад 1,5 тисячі років. І якщо за Кия, Щека, Хорива і їхньої сестри Либідь питання проєктування міста не стояло так критично, то нині інфраструктура Києва конче потребує змін. І кардинальних рішень міської влади.

Але щоби створювати нормальний комфорт містянам, потрібні не лише нові пішохідні мости та сквери. Насамперед потрібно перейматися й дорогами.

Київ – новий Берлін. Дедалі частіше це можна почути як у західних ЗМІ, так і в розмовах молоді у середмісті. Але в цих двох європейських столиць насправді є і спільне, і зовсім протилежне.

Населення Берліна – трохи більше як 3,6 мільйонів. Кількість мешканців Києва впевнено наближається до позначки 3 мільйони. Обидва міста побудовані на річках. Київ – на Дніпрі, а Берлін – на річках Шпрее і Хафель. Обидва міста цікаві й історично, й архітектурно, а з 2017 року вони офіційно є побратимами. АЛЕ!

Населення Берліна і населення Києві
Населення Берліна і населення Києві5 канал

У Берліні 5334 тисяч кілометрів доріг, із яких 66 кілометрів є магістралями, а ще 979 мостів. Це навіть більше, ніж у Венеції. У той час, коли протяжність доріг Києва 1667 кілометрів. Якщо цю цифру порівняти з площею міста, то вона становить усього приблизно 3%. А робочих мостів у столиці всього 14.

Кількість мостів і доріг у Берліні та в Києві
Кількість мостів і доріг у Берліні та в Києві5 канал

Їх нестача, а ще відносно невелика кількість автошляхів. І як фінальний штрих – критично мала кількість паркомісць, що також призводить до хаотичного паркування і до заторів. У світі ж борються з цими проблемами по-різному.

У Китаї будують багаторівневі запаморочливі розв'язки. 

Дорожна розв'язка у Китаї
Дорожна розв'язка у Китаї5 канал

Так само роблять і в США. Люфт вільні дороги в ОАЕ. 

В Об'єднаних Арабських Еміратах, приміром, встановлюють необґрунтовано високі ціни на автомобілі, у порівнянні з іншими країнами регіону Перської затоки.

Дороги в ОАЕ
Дороги в ОАЕ5 канал

А у деяких містах взагалі діють досить неочікувані обмеження. Приміром, у Парижі з 5:30 до 24:00 у парні дні дозволяється в'їзд до міста автомобілів із парними номерами, а в непарні, відповідно, з непарними. За порушення – штраф 22 євро.

І міжнародний досвід потрібно переймати українським чиновникам, переконує урбаніст та архітектор Юліан Чаплінський.

"Треба, щоб всі чиновники поїхали на екскурсії в мерії Відня чи Парижа. І там все стане ясно. Тобто скільки грошей вкладається у пішоходизацію міста, як розширяються пішохідні зони. Як розвивається трамвайна мережа і як обмежується рух автомобілів", – каже архітектор.

Юліан переконує; до позитивних змін на дорогах столиці можуть призвести підвищення плати за паркування та збільшення податків на автомобілі, а ще, приміром, здорожчання бензину.

А водій Ярослав говорить: "У мене немає ні самоката, ні велосипеда, я автівкою користуюся з 18 років. Без автівки, чесно кажучи, важко уявити повсякденне життя". 

Архітектор Юліан Чаплінський зауважує: "Не стоїть питання залякати чи забрати у когось щось. Питання полягає у тому, щоби дати хорошу альтернативу". 

А такою альтернативою може бути сучасний громадський транспорт, а також детально спроєктовані пішохідні зони.

Пішохідна зона у Бельгії
Пішохідна зона у Бельгії5 канал

"Це є нагальна проблема. І вже не залишилося місця, де ходити пішки. Можна ходити по стоянці суцільній", – говорить Юліан Чаплінський. 

І корінь проблеми глибоко засів у головах чиновників, які…

"…продовжують рухатися через парадигму задоволення потреб автомобілістів. І це є апріорі математично невиконанна функція. Її неможливо задовольнити", – підсумовує архітектор.

Бо бракує і доріг, і мостів, і стоянок.

"У мене було багато справ по місту. Запаркуватися – це велика проблема!" – констатує архітекторка, Місис Україна 2020 Вікторія Файнблат. 

Але щоби пані Вікторія могла вчасно прибути на модний показ і без проблем припаркувати свою автівку, у Києві, навколо кожного будинку повинне бути футбольне поле, яке заставлене машинами. Уявіть собі, у що б перетворилося наше місто, кажуть архітектори.

Аби цього не відбулося, Києву потрібен новий генплан, який би врахував інтереси не лише автомобілістів, а й пішоходів, велосипедистів та людей з особливими потребами. 

Та поки що, схоже, з експертами у місті ніхто не радиться. Або якщо і радяться, то нововведення не працюють на 100%. А без урахування потреб кожного мешканця столиці та розробки нового інклюзивного та сучасного генплану Київ залишатиметься містом урбаністичних гріхів.

Юрій Пугач, Віктор Сніжко та Артур Волосов, "Час за Гринвічем"

Як повідомляв 5.UA, за даними КМДА, кожен водій у Києві щодня проводить по 45 хвилин у заторах.

Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.

Попередній матеріал
"Джавеліни" та ППО: яке озброєння потрібне Україні, щоб дати по зубах Кремлю – сюжет
Наступний матеріал
Телескоп "Джеймс Вебб": на що витратили $10 млрд та яку місію він має виконати в космосі
Loading...