Безпека польотів на вертольотах. Скільки коштує і чи обов'язково страхувати життя, перш ніж сісти за штурвал? Після вертолітної аварії, у якій трагічно загинув Тарас Кутовий, журналісти "5-го" вирішили дізнатися, хто відповідає за безпеку польотів на легкомоторних гелікоптерах і загалом про ринок літальних апаратів в Україні. Тему досліджувала – Ірина Сисак.
Обрати вертоліт онлайн – цілком можливо! Пропозиції продажу легко знаходимо на інтернет-ринках. За повітряну ластівку в середньому просять кількасот тисяч доларів.
Від ста тисяч до майже мільйона "зелених" – такі ціни на вертольоти пропонують в онлайн-магазинах. Разом зі світлинами детальний опис – рік, пробіг та комплектація. Утім, асортимент, як і попит на такий товар, – невеликий.
Орендувати вертоліт, як і придбати – задоволення не з дешевих. Ціна за годину користування стартує від тисячі доларів. У суму вже входить обслуговування, заправка та страхування.
"Ви можете взяти окремо сам вертоліт, можете взяти на умовах, коли дається вертоліт разом з екіпажем, з інженерним персоналом, а можна взяти за окремим маршрутом з точки А в точку Б", – зазначив гендиректор компанії з надання в оренду вертольотів Олексій Бутович.
Без пілотського посвідчення та обов'язкової страховки сісти за штурвал не дозволять.
"Ліцензію на окремий тип повітряного судна, на який він навчався, якщо в нього ліцензія на Єврокоптер 120 або 130, а він пілотує "Робінсон", то він не має права, він має мати ліцензію на кожен окремий тип", – зауважив Олексій Бутович.
Навіть якщо є гроші, ліцензія та страхування – вилетіти так просто не вдасться. Спершу обов'язково перевіряють на справність, далі інформують авіадиспетчерів про політ.
"Подається флайт-план, де вказується максимальна інформація по цьому польоті. Це подається до ЦДС – центральної диспетчерської служби державної авіаційної служби України", – пояснює гендиректор компанії з надання в оренду вертольотів.
Здебільшого, такі вертольоти літають на висоті до 1500 метрів. Цю зону називають неконтрольованою, бо в ній диспетчери "Украероруху" польоти не супроводжують.
"Надається винятово польотно-навігаційне обслуговування та аварійне сповіщення", – каже Олександр Гнатюк, начальник відділу служби аеронавігаційного обслуговування "Украероруху".
Також в "Украерорусі" наголошують, відповідальність за підготовку та саму подорож – на плечах екіпажу.
"Вони повинні завчасно отримати всю інформацію про стан повітряного простору, заборони чи обмеження використання повітряного простору, метеорологічну обстановку – це екіпаж, командир повітряного судна повинен зробити самостійно", – наголошує начальник відділу служби аеронавігаційного обслуговування.
"Будь-який флайт-план ми маємо подати не пізніше ніж за 40 хвилин до планованого вильоту", – зазначає пілот, президент авіаційної асоціації "АОПА – Україна" Геннадій Хазан.
Він за штурвалом уже 22 роки. У колекції пілота – 3 історичні повітряні судна. На двох із них регулярно літає і вчить юних пілотів. Каже, в авіації головне – дотримуватися правил, зокрема, підготовки до зльоту.
"Оглянути, злити відстій пального, щоб не було бруду води, оглянути технічний стан свого судна", – каже Геннадій Хазан.
Розповідає, для безпечного польоту важливий не лише стан судна, а й уміння кермування самого пілота.
"Для того щоби літати, треба закінчити авіаційну школу, до 200 годин теорії і 40-44 години практичних, і ви стаєте пілотом, отримуєте так зване посвідчення ППЛ і тоді ви можете виконувати польоти в простих метеорологічних умовах", – запевняє пілот.
Підготовка на цьому не завершується – кожне повітряне судно обов'язково має бути застраховане – як і життя людей, які в ньому пересуваються.
"Перше – це страхування "Каско" судна, безпосередньо страхується саме судно, друге – це страхування відповідальності експлуатанта перед третіми особами, третє – це страхування екіпажу. Кожна з цих людей має бути застрахована щонайменше на 300 тисяч гривень", – наголосила в. о. директор управління страхових продуктів страхової компанії Наталія Вітомська.
Страхується не лише сам літальний апарат та його екіпаж. Страховка відшкодовує і наслідки, які може спричинити падіння.
"Якщо літак впаде і завдасть ушкодження майну, життю, здоров'ю третіх осіб, які не є на борту літака, то відповідно, цей поліс покриватиме шкоду, завдану експлуатантом, ву тих межах, у яких обумовлена страхова сума за договором", – переконує Наталія Вітомська.
Обійдеться страхування недешево. Загалом, річна ціна полісу – до 10 відсотків суми вартості самого повітряного судна.
Ірина Сисак, Олексій Іванченков, "5 канал"
Міжнародний авіапоказ у Польщі: українські льотчики-інструктори гідно представили країну






