– Ідею створення сервісу відкритих даних щодо первинної реєстрації ви взяли у Facebook. Як це сталося і як тепер люди його використовують?
– Ми давно прагнули попрацювати з відкритими даними. Ми вже певний час співпрацюємо з агентством електронного урядування. Є кілька іноземних організацій, які надають підтримку. В нас з'явилося таке бажання. Як тільки я у Facebook написав, до нас одразу звернулися. Ми проаналізували, який набір даних був би для громадян найпопулярнішим, ну і, власне, вже маємо готовий робочий сервіс. Дуже популярний, ним скористалося більш як двісті тисяч громадян. Це за 1,5 місяці. І ще більше скористалося сервісом відкритих даних, тому що ми опублікували всю інформацію по кожному авто, без персональних даних. Тобто за державним номерним знаком можна визначити марку, модель, вік транспортного засобу, першу реєстрацію, тип двигуна і так далі. І кожен може з цим працювати. Це дуже добре для авторинку, для маркетологів, для різних дослідницьких центрів. Цей сервіс дав поштовх для відкритих даних. І в компанії Opendatabot, яка оперує відкритими даними, сказали, що приріст був на 20-30% лише у перші дні після опублікування. Можна зараз вийти на вулицю, перевірити через цей додаток, через Telegram, наприклад, інформацію за державним номерним знаком. Це навіть з міркувань безпеки. Приїжджає за вами таксі, можна забити номерний знак і побачити, що справді є така машина і вже спокійно собі сісти і їхати.
– Це підходить і для вторинної покупки авто?
– Щодо вторинної покупки, то ми плануємо запустити новий сервіс. Ми хочемо внести історію автомобіля. Найближчим часом ми його запустимо. Це справді дуже потрібний сервіс, який дає змогу переконатися, що тебе не обманюють. Приміром, коли кажуть, що в автомобіля єдиний власник, а насправді це перекуп, до якого було ще чотири власники, і машина тричі в ДТП побувала. Це все можна буде перевірити дуже швидко і за символічну плату, приблизно 50 гривень.
– Чи можемо ми визначити найпопулярніше авто в Україні за допомогою цих сервісів?
– Це треба якраз дивитися наш сервіс. Там всю інформацію можна опублікувати і в розрізі регіонів, років, місяців, моделі, типу двигунів і т. д. Насправді це й нам спростило роботу. Кілька дослідних центрів, які вивчають питання екології, популярності, готують матеріали для видавництв, раніше нам ці всі запити надсилали. Ми витрачали час, замість того, щоб сервіси покращувати. Зараз це все є у відкритому доступі. Вони нам подякували і вже не звертаються, тому що вже самостійно можуть працювати.
– Якщо в середньому порівнювати кількість нових і вживаних авто, що реєструються в сервісних центрах і ввозяться із-за кордону, яких з них більше?
– Вживаних буде більше. Точні дані, на жаль, не скажу, але однозначно вживаних буде більше. Бо в нас зменшення акцизу і податку на двигуни з обсягом до двох літрів. Тому громадяни завозять із невеликим об'ємом двигуна. Реєструють транспортні засоби як з Америки, так і з Європи. Вони доволі популярні.
– Яка ситуація з електрокарами?
– Їхня кількість зростає. Немає мит, що вигідно. Єдине, що інфраструктура ще не повністю готова. Хоча вона вже активно розвивається. Там досить серйозна динаміка – близько п'яти тисяч зареєстрованих транспортних засобів по Україні. І ця цифра постійно зростає.
– У Вас на Facebook дуже цікавий пост: чому в луцькому сервісному центрі МВС перереєстрували "дев'ятку" – тепер вона електромобіль. Авто переробили на новітній електротранспорт, замінивши традиційний бензиновий двигун. Як ця процедура відбувалася?
– Ілон Маск навіть і не здогадувався, що таке можливо. Переобладнання здійснювали за погодженням Державтотрансндіпроекту. Він і встановлював, і надавав відповідні дозволи, щоб її переобладнати. Бо луцький центр лише реєстраційні дії здійснював, але оминути таку святкову подію ми не могли. Я вважаю, це добре, коли так експериментують. Може, це й не дуже дешева операція з електрифікації транспорту, але добре, що громадяни хоча б у такий спосіб переходять на сучасні технології.
– Що вдалося зробити за останній рік і що не встигли?
– За цей рік ми запустили в роботу вже 83 сервісних центри нового зразка, кілька онлайн-сервісів, розпочали і поглибили свою роботу з центрами надання адміністративних послуг, з відкритими даними. У кожній області тепер є мобільні сервісні центри, повноцінно працює контакт-центр і ми також змінили нормативну базу. На жаль, не встигли запровадити законопроект щодо приведення у відповідність, згідно з євродерективою, наших водійських посвідчень. У тексті йдеться про велику кількість змін, в тому числі, що стосується номерних знаків, процедури реєстрації, можливості передачі повноважень у місцеві органи влади. Законопроект зареєстрований, і ми сподіваємося, що найближчим часом він буде затверджений.
– Ви розпочали низку цікавих проектів, один з яких спрямований на подолання корупції, так званий "Таємний клієнт". Коли цей проект розпочався і чи виявили вже порушників?
– Мета, знову ж таки, не лише виявляти порушників, бо ми не поліція. Найголовніше, чого ми прагнемо, – щоб сервіс був хорошої якості для всіх громадян без винятку. Ми розуміємо, що можуть бути якісь проблеми, власне, тому ми запустили цей пілотний проект у Києві на базі п'яти сервісних центрів нового зразка, де ми підключили відомих людей з різних сфер діяльності. Я вважаю, це дуже добре, що ми один з небагатьох державних органів, який відкрито комунікує. Ми готові говорити про наші проблеми, ми готові їх визнавати і аналізувати, змінювати, робити висновки і в подальшому впроваджувати різні рішення, змінювати процедуру, алгоритми, давати якісь нові технології для того, щоб процес покращувався. Власне, для цього такі проекти і проводяться. Ми постійно працюємо над покращенням сервісу, спрощуємо алгоритми. На жаль, не завжди все залежить від МВС, або сервісних центрів. Тому що є багато нормативних документів, де ми в цій частині можемо залежати від інших органів державної влади, від їхніх реєстрів і технологій. І не всі готові рухатися назустріч громадянам.
– Раніше Ви казали, що делегували частину функцій. Що можна тепер зробити в ЦНАПі, а що все-таки залишається в сервісних центрах?
– Хочу нагадати коротеньку хронологію. У 2016 році ми разом з мером Дніпра Борисом Філатовим запустили спільний адмінпростір, де розташували в одному місці і центр надання адміністративних послуг міста, і сервісний центр МВС. У 2017 році була ухвалена постанова Кабміну, яка дозволяє надавати послуги через центр надання адмінпослуг сервісним центрам. За рік ми цей процес підготували. Ми інтенсивно навчали працівників-адміністраторів ЦНАП у місті Києві, підготували технічне обладнання. Все вже запрацювало і вже надані перші послуги. Це зручно насамперед для тих, хто хоче замінити водійське посвідчення в разі його втрати, зміни прізвища, місця реєстрації, проживання, це зручно для реєстрації свідоцтва транспортного засобу або реєстрації нового транспортного засобу. Поки що не можна зробити в ЦНАП реєстрацію вживаних транспортних засобів, бо ця процедура потребує експертного огляду. Експерти-криміналісти поки що відсутні в структурі ЦНАП, але в подальшому ми плануємо розв’язати й цю проблему. Можна буде заздалегідь пройти експертне дослідження і отримати відповідні підтвердження, які міститимуться в реєстрі. І вже звернутися до ЦНАПів на перереєстрацію, якщо за локацією так буде зручніше.
– Це певне розвантаження сервісних центрів?
– Однозначно. Лише в місті Києві за минулий рік замінили близько 40 тисяч водійських посвідчень. У Києві зараз працює дев'ять сервісних центрів. У нас також іде співпраця з документ-сервісом "Готово" і з візовим центром. І наразі ще ЦНАП додався. Звісно, що це розвантаження. Ми швидше і якісніше зможемо надавати послуги. І найголовніше, це відповідає сучасному запиту – щоб була децентралізація і органам місцевої влади передавали дедалі більше повноважень. Тому що всі хочуть мати одне місце, так званий One Stop Shop адміністративних послуг, де в одному місці можна отримати майже повний перелік адміністративних послуг. Це зручніше, ніж розбиратися в усіх цих тонкощах: хто за що відповідає, де чиї повноваження, взяти одну довідку, потім іншу, а там перерва, черги і так далі.
– У 2019 році на сервісні центри чекають якісь нововведення?
– Це обов'язково створення електронного кабінету і діджиталізація наших послуг. Ми будемо максимально намагатися всі послуги перевести в електронну форму. Сервісні центри адмініструватимуть питання запровадження фото-, відеофіксації, тому ми теж дотичні до цього питання. Звісно, поліція як контролюючий орган накладатиме адміністративні стягнення, а ось забезпечення адміністрування реєстру, узгодження всієї цієї системи – за це відповідатимемо ми . Сподіваюся, що ніхто не порушуватиме правил дорожнього руху.
Нагадаємо, раніше 5.ua повідомляв, що до кінця туристичного сезону МВС посилило заходи безпеки на дорогах.
Також дивіться фотогалерею за темою: