Вибір гуртка: як не позбавити дитинства і реалізувати потенціал

Співи, танці, малювання, мови, карате, бокс, футбол. Це далеко не повний перелік секцій та гуртків, які хочуть відвідувати діти, або хочуть батьки, аби діти відвідували їх. Утім, позашкільний розвиток треба поєднувати іще й зі шкільним навчанням. Як зрозуміти, чи потрібен дитині саме той чи інший гурток, як обрати саме те, а разом із тим не переобтяжити, як знайти баланс між навчанням шкільним та позашкільним розвитком. Про це в ексклюзивному коментарі журналістам 5.UA, розповіла практичний психолог Леся Матвеєва.

Вересень - місяць змін. Недарма наші предки зустрічали новий рік саме в перший місяць осені. Після літнього затишшя змінюється погода, режим дня, прискорюється темп життя. У дітей починається школа, а разом з нею і додаткові заняття.

Зараз модно заповнювати вільний час дитини по максимуму. Популярними є курси робототехніки та програмування для дітей. А ще спортивні секції - футбол, єдиноборства або плавання.

Не слід забувати про іноземні мови. Англійською вже нікого не здивуєш, і дитина штурмує чергову "перспективну", на погляд батьків, мову. Наприклад, іспанську, японську або китайську. Ну, і що-небудь творче. Адже самовираження - дуже важливо. Малювання, піскова анімація, ліплення з глини, street dance або уроки сольфеджіо.

Вище наведений лише перелік регулярних занять, але ж є ще всілякі майстер-класи для дітей та підлітків. Наприклад, з лідерства, тімбілдінгу, тайм-менеджмету і управління власною ефективністю. І ми - мами і тати - часто стаємо неготовими до такої мультиваріантності. Немов діти у крамниці солодощів: хочеться "усього і побільше".

Гуртки та секції

Сьогодні перед дитиною відкриті необмежені можливості для розвитку її здібностей. І завдання батьків - навчити дітей розумно розподіляти свій час, знаходити баланс між навчанням і відпочинком. Дуже важливо вчасно відчути ту тонку грань, за якою реалізація потенціалу відбирає у дитини дитинство. Повірте, навіть найефективніші курси не замінять дитині ігор на свіжому повітрі і вільного спілкування з однолітками. 

Нещодавно подивилася чудовий фільм на цю тему - "Обдарована", в якому герой Кріса Еванса бореться в суді за опіку над дочкою покійної сестри. А насправді - ще і за право дівчинки на нормальне дитинство, адже у неї виявили геніальні математичні здібності. І це не дає спокою не тільки вчителям, а й рідним. Картина ілюструє різні погляди і оголює вічний батьківський страх: як не нашкодити своїй дитині і зробити правильний вибір.

Що ж робити, щоб зберегти баланс? Є кілька факторів, на які варто звернути увагу при виборі гуртків для дітей.

На які фактори треба звертати увагу у виборі гуртків для дітей:

  • Орієнтуйтеся на інтерес, здібності і бажання дитини. Не нав'язуйте те, що їй насправді не до вподоби. Додаткові заняття повинні бути в радість, а не бути тягарем.
  • Переконайтеся, що дитина розуміє, яким буде навантаження і відповідальність, з якою їй доведеться зіштовхнутися. Обговоріть, як зміниться розпорядок дня і зменшиться кількість вільного часу. Навчіть дитину робити усвідомлений вибір.
  • Скористайтеся опцією пробного заняття. Як правило, вони безкоштовні. Зате допомагають уникнути розчарувань. Іноді і одного заняття вистачає, щоб дитина зрозуміла, що певна секція або викладач їй не підходять.
  • Продумайте логістику. Вибирайте гуртки ближче до дому або школи, щоб заощадити час на дорогу. Дізнайтеся, які цікаві курси є у вашому районі. Цілком можливо, що вдалий варіант є неподалік. І вам не доведеться возити дитину через усе місто, стояти в пробках або штовхатися в громадському транспорті. Краще цей час присвятити прогулянці на свіжому повітрі.
  • Оптимізуйте навантаження. Усі діти різні. Одній дитині і 3-4 гуртки у задоволення, а для іншої - навіть одне додаткове заняття у тиждень вже забагато. Можливо, ваша дитина з першої категорії - активна, кмітлива, допитлива, зі стійкою психікою і морем ентузіазму. Але це ще не привід перевіряти дитину на витривалість, і завантажувати її до межі. Для того, щоб додаткові заняття були у задоволення і мали користь, вводьте їх поступово і уважно спостерігайте за реакцією дитини. Нехай вона краще ходить до однієї секції, але при цьому буде мати час для відпочинку, спілкування з друзями і прогулянок.
  • Якщо дитина успішно адаптувавалася, усе встигає і хоче записатися на наступний гурток, тоді, звичайно, немає причин їй відмовляти. Спробуйте збільшити навантаження і подивіться, чи вона впорається. Але попередьте заздалегідь: якщо поєднувати не зможе, тоді доведеться від чогось відмовитися. В іншому випадку, це може призвести до перевтоми, хронічної втоми, погіршення імунітету, а також успішності, як в школі, так і на додаткових заняттях. Що зі свого боку може призвести до зниження самооцінки та інших негативних психологічних ефектів.
  • Чергуйте види діяльності. Якщо дитина все ж відвідує два або більше гуртки, то бажано, щоб інтелектуальні або творчі заняття чергувалися зі спортом або іншими секціями, пов'язаними з фізичним навантаженням (наприклад, туристичні групи, скаутські організації). Зміна виду діяльності вчить швидко перемикати увагу і концентруватися, підвищує пластичність мозку, допомагає знизити стрес і знімає втому.
  • Спробуйте альтернативні варіанти. Не забувайте, що мова йде, перш за все, про хобі вашої дитини. А значить, заняття повинні внести різноманітність, зробити життя яскравішим і цікавішим, а не ускладнити його. Зрештою, додаткова освіта - справа добровільна і необов'язкова. Можна обійтися і без неї. А можна запросити друзів або знайти однодумців в Мережі і влаштувати гурток за інтересами вдома. Домашні гуртки - нова тенденція в самоосвіті. Викладачем в таких групах виступає один з батьків або запрошений експерт.

Читайте також поради практичного психолога про те, як адаптувати дітей до навчання після тривалого відпочинку.

Дивіться також фотогалерею за темою:

Попередній матеріал
"Балаклія-2" або вибухи на 48-му арсеналі Міноборони під Вінницею – хроніка подій
Наступний матеріал
"Україна нарешті наводить лад в різних сферах": що думають експерти про новий освітній закон