А от де дотримувалися карантину і точно його не порушували, то це в аеропортах. Усі літаки чемно стояли на майданчиках. І лише з 15 червня Україна поновлює міжнародне авіасполучення. Та поки що невідомо, з ким саме. Переліку немає.
Тобто ми зможемо вилетіти до тих країн, які синхронно з нами знімуть обмеження. Причому деякі з них, як-от Грузія, вимагатиме довідку з негативним результатом тесту на коронавірус. Як діятимуть інші держави? Ми поки що не знаємо. А от внутрішні перельоти оговтуються швидше.
Так, наступного тижня з Києва можна буде вилетіти до Львова, Харкова, Дніпра та Одеси. До решти міст – згодом. Звісно, це попередні плани. Все залежатиме від епідеміологічної ситуації. Пасажирам повітряний трафік у радість, а от аеропортам – клопіт.

Бориспіль під час карантину взяв кредит. "Жуляни" стоять із простягнутою рукою під Кабміном. Летовища в інших українських містах хоч якось і втрималися, але розуміло, що всі вони зазнали шалених збитків від кількамісячного простою. І оговтаються – не раніше ніж за кілька років. Евеліна Михайленко навідалася до головних повітряних воріт країни, щоб почути, чи готові вони знову приймати подорожувальників. І, до речі, Евеліні пощастило полетіти у перший рейс із Києва до Одеси. Тож чи можна на борту знімати маску, дивіться далі.
Сім років в авіації. З них рік у колективі Бориспільського аеропорту. Володимир Смірнов зустрічав пасажирів за стійкою реєстрації: він перевіряв документи, реєстрував багаж, видавав посадкові. Чоловік працював в одній із хендлінговій компанії, що надавала послуги летовищу. Змінювати роботу Володимир не збирався, якби не карантинна турбулентність.

Володимир говорить: "Спочатку то була вимушена неоплачувана відпустка. Приблизно на місяць. А потім вже сказали, що треба буде пройти процедуру звільнення. Ніхто не очікував, що таке трапиться. Скорочення напрямків авіакомпаній призвело до цих подій".

Ланцюжкова реакція внаслідок пандемії коронавірусу зачепила всю авіаційну галузь. До прикладу, у квітні 2019 року доходи найбільшого аеропорту в Україні – Бориспіль, становили 380 млн грн, у квітні цього року – 50 млн грн.

А тому, щоби вижити – летовищу в травні довелося кредитуватися на 10 мільйонів доларів.

Президент авіакомпанії МАУ Євгеній Дихне говорить: Перші відчуття – це шок. У нас було тверде переконання, що в авіації так само, як у металургії, не можна зупиняти доменну піч".
В теорії навіть важко уявити, на практиці – вдалося зупинити. Відтак 900 співробітників Міжнародних авіаліній України звільнили. Навіть монополіст на ринку до карантинного пасажиропотоку – це близько 8 мільйонів мандрівників, ймовірніше, повернеться в 2024-му році.
Дихне каже: "Ми несемо соціальне навантаження. Тим людям, які не працюють у компанії, перебувають у простої, ми платимо дві третини зарплати. Що, до речі, в інших країнах платить уряд. Нам потрібно починати діяльність. Знаємо точно, що вона буде починатися зі збиткових рейсів".
І діяльність таки розпочали. Цього тижня український уряд дозволив полетіти тим, хто хоче та може. Відкрив небо поки що для внутрішніх рейсів. Протестили у два напрямки: Дніпро та Одесу. Головна умова для мандрівників на облавку: не має бути ані ознак недуги, ані підвищеної температури.

Вперше за майже три місяці авіакомпанія виконує внутрішній пасажирський рейс. Летимо до Одеси. Щоправда, карантин вніс свої корективи. Обов'язковий елемент – це маска. Без неї – я не маю права тут перебувати. А ще також бортпровідники мають бути в захисних костюмах. І якщо хочемо щось придбати на борту літака, то маємо розраховуватися карткою.
А ще доведеться потерпіти і без гарячої їжі на борту та не створювати чергу до вбиральні. Останні ряди – не для продажу. Вони для тих, хто раптом відчує слабкість. А по прильоту знову заміри температури.


Тут повноцінно збитки візьмуться підраховувати в липні. Нині констатують: від них нікуди не не подінешся. Але і часу на карантині не гаяли: закінчують будівництво злітно-посадкової смуги.

В'ячеслав Чеглатонєв, директор з маркетингу та комерції ТОВ "Міжнародний аеропорт "Одеса", говорить: "Це буде сучасна злітно-посадкова смуга з високим коефіцієнтом міцності, яка дозволить обслуговувати, по-перше, більш важкі типи повітряних суден. Смуга має світлосигнальне і метеорологічне обладнання. А також це новий перон, який має 4 місця-стоянки для важких повітряних суден класу Д".
Майже закрився і досі не відкрився приватний аеропорт "Київ", що в Жулянах. На час карантину рейси переважно були поштові чи бізнесові. Зараз в приміщенні терміналу навіть чути відлуння голосу. Пасажирів немає. Робітників практично теж. Частина у відпустці за свій рахунок.

Агент з наземного обслуговування і повітряних суден аеропорту "Київ" Олександр каже: "На даний час нас зовсім мало. Тільки за необхідністю. Самі можете побачити, який зараз ритм – нікого немає. Це дуже прикро. Хочеться, щоби якомога швидше ми запрацювали і літаки вже піднялися в небо".
Піднімуться з 15 червня. Рейси заплановані до Білорусі та Запоріжжя. Але на тлі відкриття неба, аеропорт заявляє про ймовірне своє закриття. Відновлення тієї ж кількості рейсів – питання не кількох днів. Водночас вже зараз платити зарплати немає чим, гасити кредити також. А тому до держави звертаються по допомогу.

Галина Богданенко, керівниця прес-служби міжнародного аеропорту "Київ", говорить: "Ми просимо відрегулювати пасажиропотік між двома аеропортами в київському авіавузлі та знизити ставки на авіаційне обслуговування. До нуля впали всі доходи. Зараз, щоби відновити роботу аеропорту, нам потрібні додаткові кошти – закупити захисну одежу для працівників: рукавички, маски, на дезінфекцію аеропорту".
Щоб проблему почули, навіть записали відеоролик для Міхеіла Саакашвілі. Чи почули та дослухаються на Банковій – ще невідомо. Водночас це проблема для Міністерства інфраструктури, але рішення фіналізують. І доки згоди не дійдуть, із заявою не вийдуть.
Евеліна Михайленко, Сергій Клименко, Ольга Дунська, "Час.Підсумки тижня"