Давно ми не говорили про комунальні послуги. А Держстатистика не втомлюється рахувати, на скільки вони подорожчали.
Тож,за останніми даними, у вересні 2021 року українцям нарахували плату за комуналку аж 11 млрд грн. При цьому у вересні торік нам усім прийшли платіжки на суму трохи більше 8 млрд. Тобто комуналка за рік подорожчала аж на третину.
А от зарплата такими темпами не росте. За рік вона підвищилась лише на 19%. Але повертаємось до комунальних послуг. Чи завжди їх висока вартість означає таку ж якість? І що робити, коли батарея холодна, а платіжка космічна? Кому скаржитися і як змусити державу надавати якісні послуги. Кореспондент "5 каналу" Сергій Барбу розбирався для "Підсумків тижня".
Ще 30 тисяч, будь ласка. Пані Ольга Сатдінова, мешканка Києва, за опалення платила вчасно, але попри це, стала злісним боржником. Принаймні на папері. Коли отримала платіжку на десятки тисяч гривень, спочатку розгубилася. А потім почала діяти: з боргом не погодилася.
"Почала з'ясовувати і дізналася, що через те, що ми не зробили вчасно "повірку" лічильника, вони там за своїми тарифами нарахували такий борг. Мені пояснили, що потрібно пройти перевірку лічильника і подати документи на перерахунок. Результати мене здивували, чесно кажучи", – розповідає Ольга.
Бо ніякого боргу не було. Після перерахунку виявилося, що за тепло жінка ще й переплатила.
І для цього варто звернутися або до самої компанії, яка гріє батареї, або до місцевої влади. Наприклад, у Києві до Центру комунальних послуг. Щоправда, перерахунок зроблять не одразу.
Юлія Петрик, заступниця комерційного директора центру комунальних послуг, говорить: "Тридцять робочих днів надається фахівцям для опрацювання звернення. Якщо звернення споживача потребує додаткового розгляду, з ним зв’язується фахівець нашого сервісного центру і надає додаткову інформацію або які документи треба надати, або про те, що його питання потребує додаткового часу для вирішення".
Батареї взимку не гріють, чи гаряча вода ледь тепла, або все та ж плутанина у квитанціях. Платити не поспішайте. Але перш аніж скаржитися на постачальників, варто перевірити, чи бува проблема не у вашому будинку. Пересвідчилися? То ж ось як відстояти свої права.
Не менше +18°C. Такі норми температури взимку для помешкань українців. Якщо у приміщенні холодніше, то це вже законний привід вимагати перерахунку.
За кожен градус, нижчий за норму, вартість опалення зменшується на 5%. Якщо температура у приміщенні +12°C і менше градусів, закон дозволяє узагалі не платити.
Голова асоціації ОСББ Солом'янського району Києва Валерій Пиндик говорить: "Процедура дуже важка. Чому? Тому що треба скликати комісію, складати відповідні акти. Фіксувати і робити контрольні заміри в приміщеннях, перевіряти ці параметри на вході у будинок. І тільки після цього, коли ця комісія буде створена з представників теплопостачальної організації, ОСББ і заявника, лише тоді можна робити висновки".
Тобто спочатку споживач має звернутися до компанії, яка гріє батареї. Якщо вона відмовляється скласти акт про низьку температуру у помешканні, зробити це можна разом із сусідами.
Сергій Кондратюк, заступник міського голови Житомира, каже: "Заявник має право скласти акт з керівною компанією, взявши на підтримку 2-3 мешканців будинку. Вони мають підтвердити зниження температури від нормативної".
Валерій Пиндик, голова асоціації ОСББ Солом’янського району Києва, говорить: "Ми неодноразово вже це фіксували і це централізовано по всьому місту. Температурні графіки не виконуються, це підтверджується. Але ми розуміємо, що коли від мешканців немає скарг, ми не можемо на це впливати".
Ефективніше скаржитися цілими будинками, радять фахівці. Тоді, додають, проблеми вирішують швидше.
"Коли ми говоримо про ОСББ, то це велика сила і ти представляєш не одну людину, якій "здалося", як кажуть часто постачальники послуг. Або яка "щось неправильно зрозуміла". Це велика кількість людей, які мають якусь проблему, вона спільна і тому вирішувати її вже набагато легше", – каже голова правління ОСББ Андрій Саук.
Як відстоювати свої права, досвідом діляться швейцарці. Конфедерація вже близько 10 років фінансує створення в Україні ОСББ. Закордонні гості розповідають, до якості комунальних послуг чи нарахувань у платіжках зауваження мають рідко. Але якщо проблеми і виникають, то владнати їх легко.
Менеджер департаменту розвитку приватного сектора Швейцарської конфедерації Массімо Блох каже: "Що ми маємо у Швейцарії? Багатоповерхівки, окрім асоціації мешканців, мають компанію-адміністратора будинку. Щороку вона закладає у бюджет гроші на комунальні послуги. Якщо маєте проблеми, то можете організувати генеральні збори. І запитати, чому така проблема виникла. Щороку проводиться аудит рахунків, скільки ви заплатили, а скільки реально спожили".
В Україні ж реалії такі: у теплопостачальної, приміром, компанії є 5 днів, аби виправити проблему. Якщо цього не сталося, то доведеться писати нову заяву.
Завідувачка сектора Держпродспоживслужби Анастасія Сліпченко говорить: "Ми розглядаємо звернення упродовж місяця. Буде здійснена перевірка викладених вами фактів. Буде встановлено, чи було якесь порушення. Якщо є порушення, то будуть застосовані штрафні санкції і зобов'язання відновити вам надання якісної послуги".
З гарячою водою ситуація складніша. Споживачу спочатку треба дізнатися, хто встановлює тарифи в його місті. Це або місцева влада, або Нацкомісія комунальних послуг. Від того й залежатиме, куди скаржитися.
Ольга Бабій, членкиня нацкомісії, що регулює ринок комунальних послуг, каже: "Велике місто, обласний центр – Харків, Київ, Львів – ви звертаєтеся до НКРЕКП. Якщо це маленьке місто, то ви звертаєтеся до Держпродспоживслужби. Вам мають відповісти і вирішити вашу скаргу. Трохи є бюрократична процедура. На врегулювання питання йде два-три місяці".
Якщо температура гарячої води у ваших кранах нижча 50 градусів, то тариф зменшується на 10%. 45 градусів – плата стає меншою на третину. Якщо ж температура 40 градусів і нижче, за таку воду споживач платить за тарифом холодної.
А от усі скарги, які стосуються газу та його постачання, треба одразу писати до Нацкомісії комунальних послуг. Попри чітко прописані в законах процедури, правди подекуди доведеться шукати не один місяць. Головне знати, куди звертатися і бути наполегливим. І такі серед нас є. Від початку року українці вже отримали компенсацію за неякісні комунальні послуги майже на 8 мільйонів гривень.
Сергій Барбу, Едвард Белінський, Микола Довгий, "Підсумки тижня"
Як повідомляв 5.UA, боржникам за комуналку дозволили оформити субсидію.