Катастрофа літака МАУ в Ірані: на якому етапі слідство Читайте по-русски

Катастрофа літака МАУ в Ірані 5 канал / Час. Підсумки тижня
Україна поки не готова вступати в судову тяганину з Іраном через катастрофу літака

Півроку тому в небі над Тегераном був збитий літак МАУ, який здійснював рейс до Києва. 167 пасажирів і 9 членів екіпажу загинули. Його збила іранська ракета. На якому етапі слідство зараз? Нам вдалося дізнатися, що Україна поки не готова вступати в судову тяжбу з Іраном. І з цього матеріалу ви зрозумієте, чому саме, і що, можливо, це правильний крок.

Тегеран зараз затягує своє внутрішнє розслідування. До сих пір не розшифровані бортові самописці. Хоча чимало країн після трагедії були готові це зробити. Але Іран не віддавав і не віддає досі чорні ящики. Станом на зараз він фактично знайшов винуватця цієї трагедії. Це оператор, який і запустив ракету. Тобто це визнання факту, але не визнання провини самої країни. Через це і родичі загиблих не можуть отримати компенсації. Це і зараз їх турбує.

Катастрофа українського літака в небі над Тегераном, 176 жертв, 11 українців. Чому до сих пір не розшифрували "чорні ящики"? Коли Іран заплатить родичам загиблих? І чому за 5 місяців після трагедії міжнародне розслідування так і не почали?

Він марив небом. Вивчився на пілота. Але сісти за штурвал так і не встиг. Колишня цивільна дружина старшого бортпровідника з фатального рейсу Тегеран – Київ Ігоря Матькова Христина Олександрович показує "Підсумками тижня" будинок, де вони разом прожили 9 років.

Вони познайомилися в небі. Христина летіла у справах, Ігор проводив інструктаж для пасажирів. За рік до трагедії пара розлучилася, але дружили до останнього дня. Напередодні фатального рейсу, каже Христина, Ігор мав погане передчуття, не хотів летіти в Тегеран, зі ЗМІ він знав, що в той час іранські ракети вже були націлені на військові бази СШ. Про те, що Ігоря більше немає, Христина дізналася від батьків загиблого. Вони живуть в маленькому містечку в Чернігівській області. Про трагедію не говорять публічно, тому що до сих пір важко переживають втрату.

Літак МАУ
Літак МАУ5 канал / Час. Підсумки тижня

На третій день після авіакатастрофи українського літака Іран визнав, що це іранська ракета збила лайнер. Нібито іранці взяли боїнг за ворожий об'єкт. Таке зізнання викликало надію у родичів загиблих, що винні будуть покарані. Втім, майже півроку в розслідуванні тиша. Днями іранські дипломати заявили, що внутрішнє розслідування Ірану щодо катастрофи літака МАУ практично завершили.

"Одразу після катастрофи ми затримали шістьох осіб, які могли бути причетними до краху українського літака. В останні дні ми випустили трьох під заставу, ще троє досі перебувають під вартою. Те, що арешт триває приблизно півроку, показує нашу рішучість у вирішенні цього питання", – заявив представник судової влади Ірану Голамхосейн Есмаілі.

Він також додав, що Тегеран не вірить, що в" чорних ящиках "літака може міститися важлива інформація. У той же час закордонне відомство Ірану заявило, що країна готова передати бортові самописці для розшифровки, але не Україні.

Катастрофа літака МАУ в Ірані
Катастрофа літака МАУ в Ірані5 канал / Час. Підсумки тижня

"Іран може передати ящики французької або будь-який інший іноземної компанії, які здатні розшифрувати їх, але ми повинні бути впевнені, що не буде ризиків зловживання інформацією з чорних ящиків", – заявив заступник міністра закордонних справ Ірану з міжнародних та правових питань Мохсен Бахарванд.

Украінскій МЗС підтвердив "Підсумками тижня", що ящики розшифрують у Франції.

"Французька сторона вже надала нам свою згоду на здійснення відповідного дослідження на відповідному обладнанні, авторизованому авіакомпанією-виробником. В Україні цього обладнання немає. І відповідно провести на належному технічному рівні дослідження нам на сьогодні не вдасться ", – розповів заступник міністра закордонних справ України Євген Єнін.

Катастрофа літака МАУ в Ірані
Катастрофа літака МАУ в Ірані5 канал / Час. Підсумки тижня

Розшифровка бортових самописців – це одна з найважливіших частин розслідування авіакатастрофи. Зчитана інформація з чорних ящиків не тільки дасть відповідь на питання: що стало причиною падіння літака, а й закріпить ці дані юридично, адже в січні під тиском інших країн Іран визнав лише причетність своїх військових до трагедії, але не визнав провини країни, яка повинна була закрити повітряний простір в той час, коли ракети були націлені на американські бази.

"Іран добре це знає, і таким чином він цим маніпулює, постійно заявляючи різну інформацію щодо долі цих ящиків. Очевидно лише те, що обов'язок належним чином розслідувати, розшифрувати ці ящики з боку Ірану не виконані. В якому стані ці ящики, коли вони будуть передані, на сьогодні невідомо", – зазначив експерт з авіаційного права Андрій Гук.

З подачі Ірану вже 5 місяців мовчать не тільки чорні ящики збитого боїнгу. Ісламська республіка не дає доступу Україні і до інших потенційних доказам. Це вцілілі ноутбуки, планшети і мобільні телефони пасажирів і членів екіпажу. На них люди могли зняти, що саме відбувалося всередині літака до його падіння, адже відомо, що літак впав не відразу.

"Така була ситуація, коли в телефон, який належав одному з членів екіпажу, кілька днів по тому, була спроба здійснити вхід, то є несанкціонований доступ. Ми розуміємо, що цей доступ міг здійснити або громадянин Ірану, який десь цей телефон знайшов на місці падіння літака. А можливо, якісь представники служб", – адвокат сімей жертв авіакатастрофи в Ірані Євген Грушовец.

Катастрофа літака МАУ в Ірані
Катастрофа літака МАУ в Ірані5 канал / Час. Підсумки тижня

Відкритим залишається і питання компенсацій родичам жертв. Від українського уряду вони отримали по 200 тис. грн. Триває і процес виплат з боку МАУ через страхові компанії. З іншого боку, в лютому президент Зеленський заявляв про готовність Ірану виплатити по 80 тис. Доларів кожній родині. За словами адвоката рідних загиблих українців, ця сума може бути значно більше - від 130 тис. Доларів. Але якщо Україна погодиться, що ракету випустили випадково, а Іран виплатить компенсації сім'ям до розслідування, про справедливий судовий процес можна буде забути.

"Я думаю, це все-таки спроба грати в хорошого переговірника з Іраном. Повинно бути цілеспрямоване постійний тиск з боку міжнародного спільноти і будь-якої коаліції держав. Зараз, відверто кажучи, ми спостерігаємо в порівнянні з МН-17 пасивність як України, як Канади, так і інших країн", – додав Гук.

"Українська сторона не погодиться обміняти справедливість на швидкі гроші. Цей процес ніколи не є супершвидким. Якщо ми говоримо про терміни досудового врегулювання відповідних інцидентів, мова йде про мінімальний термін – 2 роки. Звернення до міжнародного суду – аналогічні прецеденти починаються зі строків 5 років. Нам би дуже хотілося рухатися максимально швидко. І ключовим випадком є саме наявність політичної волі іранської сторони", – уточнив Єнін.

Аеропорт 'Бориспіль'
Аеропорт 'Бориспіль'5 канал / Час. Підсумки тижня

Із власних джерел "Підсумками тижня" відомо, що Україна все ж намагається домовитися. Про судовий процес з Іраном поки не йдеться. Оприлюднити результати власного розслідування, як країна, де сталася авіакатастрофа, Іран може до 26 червня на засіданні Ради міжнародну цивільну авіацію.

"У березні Іран пообіцяв, що протягом 2 тижнів передасть ящики Україні і далі при необхідності до Франції. Ця обіцянка була чітким, без будь-яких додаткових умов. Наша позиція: затягування Іраном передачі чорних ящиків для розшифровки - це неповага до рідних ", - зазначив посол України в Канаді, представник України в Міжнародній організації цивільної авіації (ІКАО) Андрій Шевченко.

Бортові самописці скоро можуть вилетіти до Францію. Туди поїдуть і українські фахівці. Після розшифровки ящиків стане відомо напевно, скільки ракет потрапило в наш боїнг. І якщо перша була запущена випадково, як наполягає Іран, то що з другої?

Анна Рибалка, Анна Кудрявцева, Олексій Іванченков, Валентин Стрільців, "Час. Підсумки тижня"

Попередній матеріал
Битва за Київ: хто має шанси стати міським головою
Наступний матеріал
Роман Шухевич: як онук першої галицької феміністки став на захист української державності
Loading...