Національна поліція вестиме розслідування щодо творців фільму "Дау. Дегенерація", де, за повідомленням уповноваженого з прав дітей Миколи Кулеби, були задіяні немовлята з інтернатів. Інформацію про те, що готується розслідування, LB.ua підтвердили джерела в Національній поліції.
Раніше в соцмережах розгорівся гучний скандал через залучення до зйомок фільму "Дау. Дегенерація" російського режисера Іллі Хржановського немовлят з українських дитячих будинків. Про скандальний фільм повідомила експерт з дитячої нейропсихології Олена Самойленко.
На які порушення вказала експерт
Самойленко першу стурбувало те, що немовлят використовували як акторів для зйомок сцен з насильством щодо них.
"Діти не плачуть просто так. Вони плачуть, коли голодні, коли боляче, коли простір навколо здається загрозливим, коли страшно. Вони впевнені, якщо подразник не зникне, то вони помруть. Це глобальний страх, який допомагає людині виживати й кликати на допомогу", – написала Самойленко.
Експерт зазначила, що після кількох спроб червоні від крику діти перестають чекати допомоги й починають чекати смерті. Адже вони не можуть самі себе заспокоїти та пояснити, що ситуація не настільки критична, як їм здається. За її словами, приблизно звідси ростуть теорії прихильності, сенсорні дефіцити, страхи сепарації.
"Не можна так просто взяти та вдарити по немовляті досвідом фрустрації, думаючи, що нічого не буде. Не можна змушувати дітей довго кричати в кадрі навіть з дозволу батьків, адже батьки можуть не знати нюансів дитячої нейропсихології та неврології. А потім – х*ак – чому малюк у 4 роки пісяє в штани, чому малюк кострубато говорить, чому хлопці ніжки каченятам ріжуть", – попередила експерт про наслідки небезпечних експериментів з дитячою психікою.
Самойленко наголосила: важливо розуміти, що в немовляти немає тестових або якихось неважливих періодів.
"Не можна користуватися ними з метою мистецтва, керуючись тим, що дитина була “в несознанці й не сказала "ні!". Не варто ліпити на немовлят бутафорські або справжні електроди, щоб показати, що Радянський Союз — це х**ва мода. У сцені з немовлятами важкі почуття героїв-немовлят передавалися через справжні почуття "акторів-немовлят". Які не могли довго дивитися в камеру і "дати знак оператору, що не можуть більше зніматися", – написала вона.
Експерт акцентувала увагу на тому, що на таких знімальних майданчиках повинні бути не лише батьки, а й представники служби у справах дітей, педіатр і дитячий невролог.
Крім того, жінка зазначила, що в деяких країнах взагалі заборонено знімати новонароджених до певного віку. Десь зйомки не можуть тривати більше ніж 20 хвилин, а десь дитину повинен супроводжувати окремий соціальний працівник.
Реакція соцмереж
Після того, як Самойленко звернула увагу громадськості на цей фільм, в соцмережах почали лунати заклики розслідувати умови зйомок цього фільму.
Відома телеведуча Яніна Соколова зауважила, що у зйомках задіяли дітей з харківського притулку.
"Кіно називається "Дау". Його режисер – росіянин Ілля Хржановський. Всі актори й знімальна група фільму підписали угоду про нерозголошення того, що відбувалося на майданчику. Але це дорослі. Дитина, яку європейці побачили в кадрі, не викликала обурення у громадськості. Ілля Хржановський, ми не знайомі. Але я хочу, щоб ти, виродок, відповів за це. Як і керівництво харківського притулку, яке дозволило дитині пережити це пекло. Фільм знімали у 2011. Зараз дитині 9 років. Як моєму старшому синові. І я зневажаю вас і ваше ганебне кіно", – написала на своїй сторінці в Facebook Соколова.
На ситуацію вже відреагував уповноважений президента України з прав дитини Микола Кулеба.
"За отриманою попередньою інформацією, в зйомках використовували дітей з Будинку дитини. У кадрах – немовлята. Це діти, для яких участь у таких зйомках може бути травмою на все життя! Є також і інші факти, які потребують підтвердження. Імовірність цих фактів, а також того, що хтось дозволив використання дітей, повинна розслідувати поліція, до якої я вже звернувся з відповідним запитом", – написав дитячий омбудсмен на своїй Facebook-сторінці.
Він додав, що Офіс омбудсмена обдзвонив Будинки дитини в Харківській області і жоден з його керівників не підтвердив, що діти з цих будинків брали участь в зйомках "Дау".
Омбудсмен також зазначив, що в Україні немає законодавства, яке регулює участь дітей в зйомках кіно, і що "цей випадок може нам допомогти розробити таке законодавство".
Своєю чергою, уповноважена Верховної Ради Людмила Денисова закликала до того, щоб у сценах насильства в кіно не брали участі діти. Про це вона написала в своєму Telegram-каналі.
"Наразі відсутній нормативно-правовий документ, який би на законодавчому рівні захищав дітей від шкідливого впливу публічно доступної інформації. Необхідно переглянути національне законодавство на предмет встановлення заборон на участь дітей у кіно і телепрограмах, що містять сцени насильства по відношенню до дітей", – заявила Денисова .
Вона також підтримала ініціативу проведення розслідування в залученні дітей до зйомок сцен, які містять ознаки насильства.
Що відомо про фільм
Фільм "Дау. Дегенерація" – один із серії фільмів, створених російським режисером Іллею Хржановським про фізика Льва Ландау. Зйомки вели в Харкові з 2008 по 2011 рік. Минулого року в Парижі результати роботи Хржановського і його команди були представлені як інсталяція. У цьому році на Берлінському кінофестивалі показали два фільми – "Дау. Наташа" в основному конкурсі і "Дау. Дегенерація" – поза конкурсом. В останньому одну з ролей грає російський неонацист Максим Марцинкевич.
Як пише ВВС, основні зйомки фільму проходили в Харкові, спеціально для них Хржановський побудував на території покинутого стадіону інститут. Зазначається, що побудований режисером інститут був справжньою науковою спорудою, з реальними квартирами, буфетами, охоронцями та вченими, які проводили експерименти. Люди, які брали участь у зйомках, прожили на його території три роки, отримували зарплату в радянських рублях і витрачали її на території інституту.
Їм також заборонялося проносити на його територію будь-які предмети, які належали до XXI століття, і вживати вирази, не характерні для епохи зйомок, а вона охоплювала період з 1938 по 1968 рік. Місяць зйомок на території інституту прирівнювався до року, тому за три роки режисерові вдалося відзняти матеріалу за умовні 30 років.
Крім того, на території інституту видавалася газета, проводилися партійні й профспілкові збори, функціонував Перший відділ, складений з колишніх співробітників КДБ, який виконував властиву йому роботу – пильно стежив за неухильним дотриманням дисципліни й ідеології, суворо, грубо та іноді жорстоко карав порушників і схиляв співробітників до "стукацтва".