"112 канал" заблоковано
"112 канал" заблоковано 5 канал

Заборона ZIK, "112 Україна" і NewsOne: яке майбутнє прогнозують пропагандистським каналам Медведчука

Читайте по-русски
Рішення президента може оскаржити лише Верховний Суд

Яке майбутнє у каналів, які відверто поширюють проросійську риторику і надають місце в етері кремлівським пропагандистам, дізнавалася журналістка "5 каналу.

"Це не канали, це рупор, із закладеними російськими меседжами", – каже журналістка, блогерка Тетяна Даниленко.

Тетяна Даниленко працювала на каналі ZIK до 2019-го, тільки-но канал купив бізнес-партнер Віктора Медведчука Тарас Козак, звільнилася. Так само зробили три сотні колег.

"Було ясно, що це буде рупор. Зараз там працюють люди з різних міркувань", – додає вона.

Тоді депутат від "Опозиційної платформи – За життя" купив іще два канали – "112 Україна" і NewsOne. Минуло півтора року, і тепер їх немає в ефірі. Замість трансляції – чорно-білі мурахи або матрац – так телевізійники називають кольорові смуги в ефірі. Рішення заблокувати роботу каналів на супутнику та в кабельних мережах ухвалила напередодні Рада нацбезпеки та оборони України. З 22:00 канали почали вимикати.

"Все, що відбувається в рамках закону і чинної нашої Конституції. Частина документів таємні. Мова про інформацію, яку ми отримати з країни-агресора", – зазначає секретар РНБО Олексій Данілов.

У РНБО заявили, що отримали докази, що ці три канали фінансує Росія. Матеріали зібрала Служба безпеки. Із джерел в Офісі президента ЗМІ дізналися, мовиться про незаконну торгівлю вугіллям. Його контрабандою завозять з ОРДЛО компанії Тараса Козака. А це фактично – фінансування тероризму. Президент заявив: санкції проти Козака і його каналів захистять інформаційний простір України.

"Вдячний і представникам громадянського суспільства – за те, що абсолютно точно зрозуміли та підтримали необхідність цього рішення РНБО. Відверта та маніпулятивна пропаганда має отримати жорстку реакцію саме суспільства", – відзначив Зеленський.

А от на самих каналах від півночі запустили спецефір – щоправда, лише на відеоплатформі YouTube. Там заявляють, що влада обмежує журналістів, утискає свободу слова. Ще й силовики не пускають їхніх гостей до павільйону.

Перевірити ми приїхали надвечір. На прохідній нікого, крім штатних охоронців. Міністерство культури санкції підтримало. Тепер проситиме і YouTube заблокувати там три канали.

"Санкції – один із механізмів, щоб ми могли відстоювати свободу і незалежність. У МКІПі ми підготували запит до YouTube, щоб проінформувати їх про рішення РНБО. Робота буде тривати і далі. YouTube має свої протоколи, щоб приймати таке рішення", – повідомив міністр культури Олександр Ткаченко.

У Національній спілці журналістів побоюються, що це може стати прецедентом для блокування інших каналів – просто за незручну редакційну політику.

"Зараз ми з вами в шоці, бо ми говоримо про те, що заборонили, максимальна санкція можлива – відлучення від аудиторії. При чому нам, суспільству, не обґрунтували, це все має бути підкріплене кримінальними провадженнями, експертизами, діями правоохоронцями, висновками регулятора Нацради з питань телебачення і радіомовлення", – підкреслює голова Національної спілки журналістів України Сергій Томіленко.

Санкції наклали на власника каналів нардепа від "ОПЗЖ" Тараса Козака. Він – бізнес-партнер кума Путіна Віктора Медведчука. Із ним Зеленський обіцяв розібратися, коли звітував про перші 100 днів у владі.

"Партія Медведчука, там є ще великі питання, чи це його партія, чи там тимчасове об'єднання і хто вони такі. Є великі питання, звідки у них гроші на фінансування партії, звідки гроші на фінансування каналів. У нас є відповіді – обсяги кеша звідки і з якої країни вони все це отримують. І це буде дуже гучна історія, яка дуже погано закінчиться", – казав у 2019 році президент України Володимир Зеленський.

У Кремлі санкції проти бізнес-партнера кума Путіна Тараса Козака засудили. Мовляв, ці санкції не відповідають міжнародним стандартам свободи слова. У Євросоюзі заявили: стежать за діями української влади. І поважають спроби України захистити нацбезпеку та боротися з маніпуляціями в інформаційному просторі. Посольство Сполучених Штатів дії української влади підтримало.

"США підтримують зусилля з протидії зловмисному впливу Росії, докладені вчора Україною на захист свого суверенітету й територіальної цілісності та відповідно до українського законодавства. Ми всі маємо працювати разом, щоб не давати застосовувати дезінформацію як зброю в інформаційній війні проти суверенних держав", – сказано в повідомлені посольства США.

Мовиться не про свободу слова, вважають і медіаексперти. Канали постійно давали майданчик проросійським гостям і жодним чином не балансували їхні думки.

"Три телеканали, які формально належать Козаку, роками просували антиукраїнські меседжі. Я не думаю, що роблять крайніми журналістів, коли вони йдуть на роботу, вони мають аналізувати, що там за власники", – зауважує директорка ГО "Детектор медіа", медіаекспертка Галина Петренко.

Та скасувати рішення РНБО тепер зможе хіба що Верховний Суд.

"Можна оскаржити указ президента, це кінцевий нормативно-правовий акт. Але це може роками оскаржуватися", – відзначає юрист Павло Богомазов.

Юристи Тараса Козака можуть звертатися і до Європейського суду з прав людини, але там після ретельного вивчення доказів від Міністерства юстиції Козака врешті можуть визнати терористом, і рішення ухвалять на користь України.

Марія Писаренко, Іван Лемехов, Михайло Третяк, "5 канал"

Попередній матеріал
Козак із 2014 року пов'язаний із ''ЛНР/ДНР'' через кіпрський офшор – ЦПК
Наступний матеріал
У світі продовжують підтримувати прагнення України захиститися від російської дезінформації
Loading...

Блокування каналів Медведчука: що кажуть юристи та медіаексперти

"Кейс винятковий, але своєчасний": міністр інформполітики про запровадження санкцій проти каналів Медведчука

Ліцензії телеканалів "112 Україна", NewsOne і ZIK не змогли анулювати: відома причина