Санкції
Санкції Depositphotos

Блокування каналів Медведчука: що кажуть юристи та медіаексперти

Читайте по-русски
Власник заблокованих каналів планує оскаржувати рішення в суді

Зеленському – імпічмент. Кум Путіна Віктор Медведчук ініціює відсторонення президента. Бо, мовляв, блокування каналів – це політична розправа та наступ на свободу слова. Політик заявив, що влада в особі Володимира Зеленського знищує опозиційні телеканали "112 Україна", NewsOne і ZiK. Переконує, що його ресурси не транслюють пропагандистських матеріалів, а лише критикують дії чинної влади. Що говорять депутати про блокування телеканалів Віктора Медведчука? І чому Разумков, єдиний представник Радбезу, не підтримав це рішення, розповідає кореспондентка "5 каналу" Марія Писаренко. 

Мовчання в ефірі трьох українських каналів – ZiK, 112 та NewsОne з 22-ї години 2 лютого через те, що РНБО напередодні запровадили санкції проти їхнього власника та юридичних осіб, які володіють цими каналами. Зробили це під вечір, і з вечора 22-ї години ці три канали почали зникати на супутнику і в інших українських провайдерів у мовленні. Зникати почали не одразу, у деяких користувачів ще було зображення, і у Facebook користувачі почали публікувати фотографії екранів із заблокованим сигналом, мовляв, "перемога" і "нарешті ці три канали, які відомі своєю антиукраїнською риторикою, заявами проросійського характеру, експертами, які приходять туди відстоювати інтереси, дуже схожі на інтереси Кремля і партії "ОПЗЖ", ці канали заблокували", і половина соціальної мережі Facebook раділа.

Володимир Зеленський вже сьогодні відреагував на рішення РНБО публічно у Facebook написав, що вітає таке рішення і вважає, що це правильне та координоване рішення всіх представників правоохоронних органів і Служби безпеки, аби забезпечити інформаційну безпеку для українців.

"Вдячний і представникам громадянського суспільства – за те, що абсолютно точно зрозуміли та підтримали необхідність цього рішення РНБО. Відверта та маніпулятивна пропаганда має отримати жорстку реакцію саме суспільства", – написав він.

Самі канали не вважають це рішення правильним і близько опівночі запустили спецефір із поясненням з виправдовуваннями. В ефірі ведучі цих каналів почали заявляти, що це все політичний тиск через те, що вони критикують Володимира Зеленського, чинну владу, "слуг народу" в себе в ефірі, і саме через це вирішили заблокувати мовлення каналів. Ці канали зараз ведуть мовлення на Youtube-каналі, цифрових платформах, в телеефірах їх немає. Також ведучі заявили, що "ОПЗЖ" і Тарас Козак – власник офіційних цих каналів, вважають це політичним переслідуванням і позиватимуться до українських та міжнародних судів.

У деяких юристів виникає питання щодо законності таких рішень та юристів, які підтримують очищення інформаційного простору від проросійського контенту, кажуть, що рішення РНБО ще ніхто не бачив. Бачили, що це на основі постанови про санкції, які, нібито, Україна може накладати на громадян іноземних країн, але не своїх громадян, а Тарас Козак є громадянином України.

За даними "Української правди", від джерел Офісу президента та РНБО стало відомо, що наклали санкції через питання вугільних схем, адже Тарас Козак – політичний і бізнес-партнер Віктора Медведчука – кума Путіна, є власником фірм, які займаються контрабандою вугілля з окупованих територій Донецької та Луганської областей, а це все підпадає під кваліфікацію фінансування тероризму, саме тому санкції наклали на Тараса Козака, як людину, яка фінансує тероризм.

Є інформація, що голосування РНБО відбувалося в дуже незвичайний спосіб, не як звичайно збираються за великим столом, а викликали туди по одному кожного члена РНБО, оприлюднювали їм таке рішення і вони в індивідуальному порядку ставили підписи. Відомо, що із 19 членів РНБО проголосували "за" 17, однієї людини не було, ще одна людина утрималася від голосування. Наші колеги дізналися, що, імовірно, цією людиною є спікер ВР Дмитро Разумков.

Стурбовані таким рішення і в Національній спілці журналістів, кажуть, що це небезпечний прецедент і важливо, аби визначили, що санкції наклали за фінансування тероризму, а не медіадіяльність, адже в такому разі переслідувати канали і закривати їх зможуть не лише за проросійську риторику, а й за будь-які ніші вчинки.

"Зараз ми з вами у шоці, бо ми говоримо, що заборонили – максимальна санкція для ЗМІ – це повна заборона, відлучення від аудиторії", – каже Сергій Томіленко, голова Національної спілки журналістів України.

Водночас медіа експерти кажуть, мова про переслідування журналістів не йде. Це захист інформаційного простору України, адже в ефірі цих трьох каналів лунали дивні меседжі, які схожі на проросійську пропаганду.

"Це захист інформаційної безпеки нашої держави, це не йдеться, що якийсь гість включився і щось сказав, роками там заперечували анексію Криму", – зауважує Галина Петренко, директорка "Детектор медіа".

Медіаюристи кажуть, що рішення РНБО оскаржити може, хіба що, Верховний Суд або європейські судові інстанції.

Нагадаємо, президент Володимир Зеленський ввів у дію рішення РНБО про застосування санкцій проти нардепа "Опозиційної платформи – За життя" Тараса Козака та телеканалів, що йому формально належать. Відповідне рішення РНБО ухвалила 2 лютого 2021 року.

Читайте також: "Це реальність? Чи ми вже в симуляції?": соцмережі вибухнули жартами через блокування NewsOne, "112" і ZiK

Попередній матеріал
Вищий антикорсуд дозволив примусовий привід одіозного голови ОАСК Павла Вовка
Наступний матеріал
Порошенко: Після рішення РНБО щодо каналів Медведчука причетним особам треба вручити підозри і обрати запобіжний захід
Loading...