Бензин, АЗС
Бензин, АЗС pixabay.com

Блокування Білоруссю поставки бензину А-95 в Україну: прогнози експертів та реакції водіїв – сюжет

Читайте по-русски
В українському міністерстві економіки вірять, що білоруські постачальники від українських покупців не відмовляться

Бензин А-95 може стати рідкістю на українських заправках: особливо той, що його привозять із Білорусі. ЗМІ з посиланням на власників контрактів на ринку запевняють, що натепер немає погодження поставок пального на червень. Водночас у "Білоруській нафтової компанії" в Україні запевнили, що поставки будуть, щоправда менші. Чому так сталося, і чи мають до цього стосунок санкції проти Білорусі? Що буде з цінами на пальне, які, зазвичай, впливають на вартість інших товарів та послуг дізнавалася журналістка "5 каналу".

Олександр працює у службі таксі. Заправляє автомобіль бензином А-95. Чуток про те, що скоро його може не бути на заправках, поки що не чув. Але якщо таке станеться, готовий заправлятися А-92.

"Поки прийдеться на інше паливо перейти. Погано для машини, ну але не так сильно. Ресурс буде менший", – каже водій служби таксі Олександр.

ЗМІ почали писати, що контракти на червень для українських покупців А-95 і досі не погодили білоруські постачальники. Натомість А-92 буде у повному обсязі. Автомобілісти шукають і радикальнішу заміну пальному.

"По ситуації будемо дивитися, електромобіль також розглядається", – зазначає власниця авто Еля.

Власник авто Станіслав додає: "пересяду на метро, мені не тяжко".

Нарікають водії на якість білоруського бензину: мовляв, він дешевший, але гірший від європейського. І хочуть заправлятися українським.

"Я сподіваюся, що наше паливо буде кращим, ніж зараз. Однаково яке, головне, щоб якісне було", – наголошує власник авто Андрій.

У паспорті пального великих автозаправних компаній серед постачальників – переважно Білорусь. Кожен другий літр бензину А-95 на українських колонках – саме звідти. А це, рахують експерти, 50 тисяч тонн палива щомісяця. Якщо його не привезуть, це може призвести до дефіциту. Або і ціни підскочать – на гривні за літр наступного місяця. Хоча вони і досі на ручному регулюванні держави. Ажіотажу на столичних заправках немає. Люди з каністрами у чергах не стоять. А у великих заправних мережах переконують, якщо не привезуть з Білорусі, є альтернативи – пальне з Литви чи Румунії. Деякі компанії вже почали готуватися.

"Ми чекаємо поставку з Румунії танкером морем. І Orlen Lietuva – це литовський завод. Ми не лише купуємо з Білорусі, у нас є декілька підрядників, річні контракти, тому це ніяк не вплине", – акцентує увагу представниця прес-служби мережі автомобільних заправок WOG Олена Осипчук.

У Білоруській нафтовій компанії, яка завозить пальне до України, врешті запевнили, постачання ніхто не скасовував. Просто привезуть менше.

"Номінація на червень буде здійснена згідно з умовами контрактів до 5 червня 2021 року, але можливо, у менших обсягах. Це пов’язано винятково з ремонтом на Мозирському нафтопереробному заводі, який розпочнеться 1 червня. Політичних підстав у цьому шукати не варто", – повідомив заступник директора "БНК-Україна" Сергій Мельников.

Мозирський нафтопереробний завод – за 60 кілометрів від українського кордону. Збудували там його ще за радянських часів. І саме він – велика бензоколонка для України. Його з 1 червня ремонтують. Та є в Білорусі ще один завод – "Нафтан" на півночі країни. І США у квітні наклали на нього санкції. Він у списку 9 державних підприємств Білорусі, на які наклали обмеження – за грубе порушення прав людини у країні. Через це російські постачальники нафти бояться везти туди сировину. Санкції діятимуть із 3 червня.

"Тому немає відповіді, чи буде цей завод працювати. Тому постає питання, чим наповнювати ринок. Тому вирішили закрити експорт і підстрахуватися. Для Білорусі Україна – це годівниця, ми годуємо білоруську нафтопереробну галузь, бо ми даємо найбільші ціни за їхнє пальне", – зауважує директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.

В українському міністерстві економіки вірять, що білоруські постачальники від українських покупців не відмовляться.

"Білоруські виробники розуміють, що не можуть втрачати український ринок. Ця ситуація заспокоює, але актуалізує питання виробництва і імпорту бензину", –  розповідає заступник міністра розвитку економіки, торговий представник України Тарас Качка.

Дизель у світі в дефіциті, а от бензин людям потрібен менше, і його вдосталь. Привезти пальне Україна може морем із Румунії. Для цього є нафтоперевалювальні комплекси. Але ще потрібно підготувати танкери і потужності для зберігання. Та на це потрібен час. І такі турбулентності не любить ринок – товар може зникнути на кілька тижнів або ж виростуть ціни.

"Нащо нам постійно озиратися на Москву та на Мінськ. Ми маємо зробити з цього висновки. Нам потрібно прийняти стратегію по тому, як ми будемо знижувати залежність від двох країн, які як до нас ставляться – відомо", – додає Сергій Куюн.

В українській компанії "Укртатнафта", яку пов'язують з Ігорем Коломойським, заявили, що готові покрити брак білоруського бензину. Нині вони забезпечують трохи більше 40% ринку. Але можуть збільшити потужності вдвічі.

"Реально дуже важко перекрити цей дефіцит. Ми можемо його перекрити, для цього потрібно буде збільшити обсяг внутрішнього виробництва. А це заводи, які належать Коломойському або контролюються Ігорем Коломойським", – підсумував державна уповноважена Антимонопольного комітету (2015-2019) Агія Загребельська.

Натомість, кажуть фахівці, що Україні потрібно не лише розвивати власне виробництво бензину, а й боротися з монополіями. І нарешті зменшувати залежність від пального з країни-агресора на сьомому році війни.

Марія Писаренко, Олександр Степанов, "5 канал"

Попередній матеріал
В Україні від COVID-19 вакцинували перший мільйон людей – але частково
Наступний матеріал
Уперше з дівчатами: яким був історичний останній дзвоник у військовому ліцеї ім. Богуна
Loading...
Блокування Білоруссю поставки бензину А-95 в Україну: що відомо та як реагують водії – включення

Блокування Білоруссю поставки бензину А-95 в Україну: що відомо та як реагують водії – включення

АЗС призупинили продаж преміального палива – у чому причина та як реагують водії

АЗС призупинили продаж преміального палива – у чому причина та як реагують водії

У Мінекономіки відхрестились від призупинення продажів преміумпального

У Мінекономіки відхрестились від призупинення продажів преміумпального

Через постанову Кабміну найбільші мережі АЗС призупинили продаж деяких марок пального (оновлено)

Через постанову Кабміну найбільші мережі АЗС призупинили продаж деяких марок пального (оновлено)

Нафтопровід США Colonial Pipeline відновив роботу – хакерська група розпустилася

Нафтопровід США Colonial Pipeline відновив роботу – хакерська група розпустилася

В Україні ввели держрегулювання цін на бензин та дизельне паливо – що зміниться

В Україні ввели держрегулювання цін на бензин та дизельне паливо – що зміниться