Бензин А-95 може стати рідкістю на українських заправках: особливо той, що його привозять із Білорусі. ЗМІ з посиланням на власників контрактів на ринку запевняють, що натепер немає погодження поставок пального на червень. Водночас у "Білоруській нафтової компанії" в Україні запевнили, що поставки будуть, щоправда менші. Чому так сталося, і чи мають до цього стосунок санкції проти Білорусі? Що буде з цінами на пальне, які, зазвичай, впливають на вартість інших товарів та послуг дізнавалася журналістка "5 каналу".
Олександр працює у службі таксі. Заправляє автомобіль бензином А-95. Чуток про те, що скоро його може не бути на заправках, поки що не чув. Але якщо таке станеться, готовий заправлятися А-92.
"Поки прийдеться на інше паливо перейти. Погано для машини, ну але не так сильно. Ресурс буде менший", – каже водій служби таксі Олександр.
ЗМІ почали писати, що контракти на червень для українських покупців А-95 і досі не погодили білоруські постачальники. Натомість А-92 буде у повному обсязі. Автомобілісти шукають і радикальнішу заміну пальному.
"По ситуації будемо дивитися, електромобіль також розглядається", – зазначає власниця авто Еля.
Власник авто Станіслав додає: "пересяду на метро, мені не тяжко".
Нарікають водії на якість білоруського бензину: мовляв, він дешевший, але гірший від європейського. І хочуть заправлятися українським.
"Я сподіваюся, що наше паливо буде кращим, ніж зараз. Однаково яке, головне, щоб якісне було", – наголошує власник авто Андрій.
У паспорті пального великих автозаправних компаній серед постачальників – переважно Білорусь. Кожен другий літр бензину А-95 на українських колонках – саме звідти. А це, рахують експерти, 50 тисяч тонн палива щомісяця. Якщо його не привезуть, це може призвести до дефіциту. Або і ціни підскочать – на гривні за літр наступного місяця. Хоча вони і досі на ручному регулюванні держави. Ажіотажу на столичних заправках немає. Люди з каністрами у чергах не стоять. А у великих заправних мережах переконують, якщо не привезуть з Білорусі, є альтернативи – пальне з Литви чи Румунії. Деякі компанії вже почали готуватися.
"Ми чекаємо поставку з Румунії танкером морем. І Orlen Lietuva – це литовський завод. Ми не лише купуємо з Білорусі, у нас є декілька підрядників, річні контракти, тому це ніяк не вплине", – акцентує увагу представниця прес-служби мережі автомобільних заправок WOG Олена Осипчук.
У Білоруській нафтовій компанії, яка завозить пальне до України, врешті запевнили, постачання ніхто не скасовував. Просто привезуть менше.
"Номінація на червень буде здійснена згідно з умовами контрактів до 5 червня 2021 року, але можливо, у менших обсягах. Це пов’язано винятково з ремонтом на Мозирському нафтопереробному заводі, який розпочнеться 1 червня. Політичних підстав у цьому шукати не варто", – повідомив заступник директора "БНК-Україна" Сергій Мельников.
Мозирський нафтопереробний завод – за 60 кілометрів від українського кордону. Збудували там його ще за радянських часів. І саме він – велика бензоколонка для України. Його з 1 червня ремонтують. Та є в Білорусі ще один завод – "Нафтан" на півночі країни. І США у квітні наклали на нього санкції. Він у списку 9 державних підприємств Білорусі, на які наклали обмеження – за грубе порушення прав людини у країні. Через це російські постачальники нафти бояться везти туди сировину. Санкції діятимуть із 3 червня.
"Тому немає відповіді, чи буде цей завод працювати. Тому постає питання, чим наповнювати ринок. Тому вирішили закрити експорт і підстрахуватися. Для Білорусі Україна – це годівниця, ми годуємо білоруську нафтопереробну галузь, бо ми даємо найбільші ціни за їхнє пальне", – зауважує директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.
В українському міністерстві економіки вірять, що білоруські постачальники від українських покупців не відмовляться.
"Білоруські виробники розуміють, що не можуть втрачати український ринок. Ця ситуація заспокоює, але актуалізує питання виробництва і імпорту бензину", – розповідає заступник міністра розвитку економіки, торговий представник України Тарас Качка.
Дизель у світі в дефіциті, а от бензин людям потрібен менше, і його вдосталь. Привезти пальне Україна може морем із Румунії. Для цього є нафтоперевалювальні комплекси. Але ще потрібно підготувати танкери і потужності для зберігання. Та на це потрібен час. І такі турбулентності не любить ринок – товар може зникнути на кілька тижнів або ж виростуть ціни.
"Нащо нам постійно озиратися на Москву та на Мінськ. Ми маємо зробити з цього висновки. Нам потрібно прийняти стратегію по тому, як ми будемо знижувати залежність від двох країн, які як до нас ставляться – відомо", – додає Сергій Куюн.
В українській компанії "Укртатнафта", яку пов'язують з Ігорем Коломойським, заявили, що готові покрити брак білоруського бензину. Нині вони забезпечують трохи більше 40% ринку. Але можуть збільшити потужності вдвічі.
"Реально дуже важко перекрити цей дефіцит. Ми можемо його перекрити, для цього потрібно буде збільшити обсяг внутрішнього виробництва. А це заводи, які належать Коломойському або контролюються Ігорем Коломойським", – підсумував державна уповноважена Антимонопольного комітету (2015-2019) Агія Загребельська.
Натомість, кажуть фахівці, що Україні потрібно не лише розвивати власне виробництво бензину, а й боротися з монополіями. І нарешті зменшувати залежність від пального з країни-агресора на сьомому році війни.
Марія Писаренко, Олександр Степанов, "5 канал"