Всюди є люди, але не всюди є пальне. Через рішення Кабміну про ручне регулювання цін великі автозаправні мережі відмовилися продавати преміальні марки бензину і дизпалива. У колонках вони лишилися, але на цінниках нулі.
Таке зробили заправники від суботи. Саме тоді запрацювали урядові обмеження. Націнка на літр бензину має бути не більша за 5 гривень, на дизпаливо – до 7 гривень. Урядовці називають це відповіддю на необґрунтоване зростання цін на пальне в роздрібних мережах.
"Ні, не продається, це ж постанова була з Кабміну. Ну, обурюються люди, хочуть заправитись якісним бензином. Ну, а що ми радимо: п'ятим заправляються і все. – Звичайним? – Так", – каже оператор автозаправної станції Дмитро.
У неділю на сайті Мінекономіки роз'яснили: обмеження діють на час карантину. Так, мовляв, хочуть захистити простих споживачів. Та преміальних марок це не стосується. Довго вирішили не протестувати дві мережі. Із понеділка СОКАР і КЛО знову продають преміальні марки бензину і дизеля.
"Роз'яснення не має юридичної сили. У постанові Кабміну немає одного розподілу на преміальні та соціальні сегменти", – зазначила державна уповноважена Антимонопольного комітету (2015-2019) Агія Загребельська.
Елітні марки бензину А-95 та дизельного палива рекламують як більш якісні, а тому дорожчі – під 32 гривні за літр бензину, кажуть гравці ринку. На цьому мережі заробляють, а кошти вкладають у послуги на заправках.
"Це нормально, це є ринок, коли споживач має вибір. А Кабмін каже своїм рішенням, що нам це не треба, треба, щоб всі торгували в одній ціні. Нащо будувати великі станції, тримати чистими туалети?" – зауважив директор Консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
Під час рейду заправками ми спробували знайти водіїв, які заправляються преміальними марками. Зазвичай це власники елітних авто. Але ось заїхав на заправку "Порше" – він на газу.
"Я заправляюсь екологічно – газом. Мережа заправок – одна ціна, одиничні – друга ціна, нижче навіть", – розповідає водій Олександр.
Не помітила змін у ціні й Лідія, вона заправляється 92-м. А це масовий і той самий соціально значущий вид бензину, як вважають у Мінекономіки.
У Володимира і взагалі гібрид – востаннє заправлявся тиждень тому. Тоді 95-й дорожчої марки "Вентус" іще був.
Мережі пояснюють: їм не вигідно продавати елітне пальне за цінами, які встановила держава. Тому і призупиняли продаж.
"Це може бути шантаж із боку учасників ринку. Так відреагували компанії саме ті, яких підозрював і звинувачував Антимонопольний у картельних змовах. Але це справедлива реакція бізнесу. Державне регулювання цін на пальне – це абсолютний економічний нонсенс", – пояснила Агія Загребельська.
Рішення Кабміну не підтримують у парламенті. І рішення вважають передчасним.
"Перед тим як ухвалювати рішення, треба подумати про наслідки. Колеги, які це запровадили, повинні нести зміни і рішення. Я звертався до міністра і до профільного комітету", – переконує спікер ВР Дмитро Разумков.
Експерти ринку називають такі обмеження популістськими і порівнюють із фіксацією ціни на газ у січні. Мовляв, так владна команда намагається втримати популярність в очах тих самих простих споживачів. Адже на ринку діють свої правила. Натомість мав би працювати Антимонопольний комітет. Він поки мовчить.
"Жодним чином державне регулювання цін не виправило ті проблеми, які призвели до нього. Перша проблема – це картельна змова тих, хто працює у преміумсегменті. Друге – в Україні не розвивається внутрішній видобуток нафтопродуктів. Виробництво монополізоване одним з олігархів Ігорем Коломойським. Наслідком державного регулювання, ми це пам'ятаємо по Радянському Союзу, це дефіцит, є відсутність товарів – і дефіцит палива", – наголошує Загребельська.
Тоді пальне видавали за ось такими талонами. Їх масово постять у фейсбуці й засуджують спроби держави регулювати ціни. Середня ціна бензину по Україні й без того нижча за визначену в Мінекономіки 30 із копійками.
"Ті, хто працював легально, позбулися можливості монетизувати свій сервіс, якість послуг. Якщо немає сервісу і можливості його оплатити, людей будуть скорочувати", – каже директор Консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
У Нафтогазовій асоціації попереджають: через обмеження можуть позакриватися десятки заправних станцій. Такі дії держави лише відлякують інвесторів. А переваги отримують тіньові продавці пального.
Марія Писаренко, Сергій Новіков, "5 канал"