У порту Чорноморська готуються витягнути багатостраждальний танкер на сушу. Для цього планують залучити військову техніку. Напередодні судно евакуювали з одеського пляжу, де воно пролежало 10 місяців. Про те, скільки коштували протиаварійні роботи та яких збитків завдав танкер – розбиралися журналісти "5 каналу".
Поодинокі захисні бони в морі та огорожа – це все, що лишилося на місці, де 10 місяців перебував танкер Delfi. Частина пляжу й досі закрита для відпочивальників, адже протягом трьох днів екологи перевірятимуть воду.
Одесити, попри те, що досі не можуть потрапити на пляж "Дельфін", відсутності поблизу берега іржавого танкера раді.
10 місяців та кілька спроб знадобилося, щоб нарешті підняти танкер Delfi з Одеського узбережжя. Його пиляли, відкачували воду, розчищали від мулу та піску, а також знайшли величезні пробоїни в кормі.
На мілину танкер під молдавським прапором сів 22 листопада – лише за кілька метрів від берега. За тиждень до цього судно втратило якір. Три дні екіпаж перебував на борту без їжі та струму, однак залишати Delfi відмовлявся до останнього.
За кілька годин після кораблетрощі судно схилилося на правий борт, а величезні хвилі почали затоплювати рубку, де перебували люди. Танкер змогли дістатися лише водолази. Вони і врятували екіпаж.
Із підйомом танкера судновласник тягнув до останнього, шукаючи компанію, яка зробить це дешевше. Роботи розпочали лише в червні. Аби врешті підняти Delfi, підряднику довелося вичистити з нього 300 тон мулу та 50 сміття, а також зрізати зайве обладнання. Найскладнішим етапом стала евакуація.
Від правого борту, на якому танкер пролежав мало не рік, майже нічого не залишилося. Тому судно довелося кріпити між двома плавкранами, а під час транспортування морська група робила зупинки, аби конструкцію не затопило.
Кошторис протиаварійних робіт становить пів мільйона доларів, їх профінансувала приватна компанія. У власника танкера через суд вони вимагатимуть компенсацію цієї суми.
"Є право подати позови, надати документи, показавши свої витрати, але, найімовірніше, за рахунок продажу металолому, тому що нічого іншого не буде", – каже Андрій Іванов, директор компанії з протиаварійних робіт.
Подавати на судновласника до суду планують і екологи. Збитки оцінюють у пів мільйона гривень.
Аварії з Delfi можна було б уникнути, переконані підрядники. Якби ще рік тому на аварійний танкер, що стояв за межами територіальних вод України, вчасно зреагувала морська адміністрація та прикордонники.
Доки триватимуть суди, танкер Delfi чекатиме на їхні рішення – вже на суші.
Надія Дворянчук, 5 канал